۱۷/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۰ جمعه

صبح قزوین پله پله از سوادآموزی تا مدارج بالای علمی
کد خبر: ۳۶۶۵۱۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۷ ساعت: ۱۲:۴۷ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه خواندنی با مدرس حوزه علمیه مطرح شد:

پله پله از سوادآموزی تا مدارج بالای علمی

حجت‌الاسلام عبدالوهاب مهدوی از سوادآموزانی است که سابقه سال‌ها تدریس در حوزه و دانشگاه داشته ‌و چهار کتاب را هم به رشته تحریر درآورده و هم اکنون نیز در عرصه تحصیل، تدریس و تبلیغ شعائر دینی مشغول فعالیت است.

پله پله از سوادآموزی تا مدارج بالای علمی
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، اهمیت مبارزه با بی‌سوادی بر کسی پوشیده نیست و همگان از دیرباز به اهمیت این موضوع تاکید داشته و دارند. جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به اهمیتی که برای امور آموزشی و فرهنگی قائل است، برنامه های گسترده‌ای برای مبارزه با بی‌سوادی به انجام رسانده و فرمان تشکیل نهضت سوادآموزی توسط امام راحل در همین راستا بوده است.

قطعاً راه توسعه و پیشرفت از مسیر علم‌آموزی و تجهیز به دانش و فناوری و علوم روز میسر است و نهضت سوادآموزی با تلاش خود سعی دارد تا افراد بازمانده از تحصیل را وارد چرخه علم آموزی کرده و زمینه رشد و بالندگی روزافزون کشور را فراهم سازد.
به همین مناسبت مصاحبه‌ای با حجت‌الاسلام عبدالوهاب مهدوی انجام شده که با بهره‌مندی از ظرفیت سوادآموزی موفق به ادامه تحصیل و در نهایت کسب مدارج علمی بالا شده است.

وی که متولد سال ۱۳۴۹ است سابقه سال‌ها تدریس در حوزه و دانشگاه داشته ‌و چهار کتاب را هم به رشته تحریر درآورده و هم اکنون نیز در عرصه تحصیل، تدریس و تبلیغ شعائر دینی مشغول فعالیت است.

صبح قزوین: چه مشکلات یا مسائلی مانع از ورود شما به مدرسه شد؟

مهدوی: با توجه به سنی که دارم باید در سن ۶ یا هفت سالگی یعنی سال‌ ۵۶ به مدرسه می‌رفتم که به یاد دارم در همان سال هم به مدت یک هفته در شهر تبریز سر کلاس درس حاضر شدم اما به دلیل حوادث انقلاب و درگیری‌های رژیم و مردم و همچنین دوری فاصله مکانی خانه ما با مدرسه از ادامه تحصیل باز ماندم.

صبح قزوین: چگونه و در چه سالی با نهضت سوادآموزی آشنا شدید؟

مهدوی: پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۹ با نهضت سوادآموزی آشنا شده و شبانه در کلاس‌های نهضت شرکت کردم و حدود سه سال کلاس‌های اول تا سوم ابتدایی را در کلاس‌های نهضت به اتمام رسانده و برای ادامه تحصیل در کلاس چهارم وارد مدارس عادی شدم.

صبح قزوین: آیا خاطره‌ای از دوران حضورتان در کلاس‌های سوادآموزی به یاد دارید؟

مهدوی: آن روزها از اینکه می‌دیدم بچه‌های هم سن و سال من به مدرسه می‌روند اما من از تحصیل بازمانده‌ام خیلی ناراحت بودم. پس از شرکت در کلاس‌‌های سوادآموزی با وجود داشتن سن کمتر نسبت به سایر همکلاسی‌هایم اما همچنان خوشحال بودم که می‌توانیم درس بخوانم به طوریکه به دلیل علاقه فراوان به تحصیل جزو شاگردان ممتاز کلاس بودم.

صبح قزوین: در مورد ادامه فرآیند تحصیلی خود تا رسیدن به مدارج بالای علمی برای ما بگویید؟

مهدوی: پس از اتمام کلاس سوم نهضت و ورود به مدرسه عادی با شوق فراوان به درس خواندن خود ادامه دادم و در ادامه وارد حوزه علمیه شدم و تحصیلات مربوطه را خوشبختانه با موفقیت پشت سر گذاشتم.

به یاد می‌آورم در آغاز دوره سطح حوزه علمیه، از آنجا که به نهضت سوادآموزی احساس دین می‌کردم تابستان آن سال در دوره تربیت معلم نهضت سوادآموزی شرکت کردم و دو دوره برای سرباز معلم‌هایی که قصد آموزش سوادآموزان را داشتند تدریس کردم تا به نوعی قدردان خدماتی باشم که روزگاری از نهضت سوادآموزی دریافت کرده بودم.

در ادامه پس از گذراندن تحصیلات حوزه علمیه به عنوان مدعو در دانشگاه و حوزه علمیه مشغول فعالیت شدم. سالها در دانشگاه‌های قزوین، البرز و زنجان تدریس کردم و چندین کتاب هم به رشته تحریر درآوردم به طوریکه تعدادی از آن به عنوان کتب دانشگاهی چندین دوره در دانشگاه‌ها تدریس شد.

در حوزه علمیه هم دروس عالی را گذرانده و وارد دروس خارج شدم که سال‌ها در محضر اساتید مجرب قم و قزوین تلمذ کردم و مدرک فوق لیسانس دریافت کرده و هم اکنون با اتمام دوره سطح چهار حوزه علمیه در مرحله نوشتن پایان نامه و دفاعیه هستم.

صبح قزوین: هدف شما از فراگیری سواد و علم آموزی در ابتدا چه بود؟

مهدوی: تقریبا به تمام اهدافی که داشتم دست یافتم البته هنوز اشباع نشدم و حس علم آموزی همچنان در وجود من شعله می‌کشد. قطعا می‌توانستم به مدارج علمی بالاتری برسم که بنا به دلایلی محقق نشد. دنیای علم و دانش گستره فراوانی دارد و هر چه در آن بیشتر وارد شوی بیشتر متوجه ابعاد مختلف و عمق آن می‌شوی.

صبح قزوین: آیا نهضت سوادآموزی می‌تواند بستر مناسبی برای یادگیری و علم‌آموزی باشد؟

مهدوی: نهضت سوادآموزی را خیلی گرامی می‌دارم و از عنایات حق تعالی بود که امام راحل فرمان تشکیل نهضت سوادآموزی را دادند تا کسانیکه مثل من از تحصیل دور مانده بودند خوشبختانه توانستند درس بخوانند.

صبح قزوین: چه شد وارد حوزه علمیه شدید؟

مهدوی: وقتی وارد دوران راهنمایی شدم با توجه به مطالعات زیادی که داشتم به دنبال انتخاب مسیری مناسب برای رسیدن به اهدافم بودم و از آنجا که به دین‌شناسی و آموختن احکام و مبانی دینی علاقه مضاعفی داشتم وارد حوزه علمیه شدم و با جدیت بیشتری به فراگرفتن علوم دینی پرداختم.

صبح قزوین: اهمیت سواد آموزی چیست و هدف امام راحل برای تشکیل این نهضت چه بود؟

مهدوی: یکی از مقاصد دین اسلام این است که مسلمانان رشد و تعالی پیدا کنند و لازمه تحقق این امر داشتن تحصیلات است به همین جهت در آیات قرآن کریم هم به این موضوع مهم و علم آموزی تایید فراوان شده است.

سوادآموزی در دوران فعالیت خود عملکرد بسیار موفقی داشته و خوشبختانه در حال حاضر در عصر انفجار اطلاعات و پیشرفت تکنولوژی و علاقه مردم به یادگیری علم روز طبیعتاً افراد کم سواد یا بیسواد کمی داریم.

نهضت سوادآموزی اگر می‌خواهد شتاب بیشتری به سرعت فعالیت خود دهد و افراد بیشتری را جذب کند باید به روز باشد و با اهرم های تشویقی زمینه جذب افراد را فراهم کند.

نهضت سوادآموزی در گذشته کارنامه درخشان و شفافی ارائه داده و از این جهت همه ما باید شاکر باشیم.

صبح قزوین: توصیه شما به کسانی که با بهانه مختلف از درس و تحصیل بازمانده‌اند چیست؟

مهدوی: معتقدم انسان می‌تواند به مدارج عالی دست پیدا کند همچنان که بسیاری از بزرگان و علما علی‌ رغم داشتن مشکلات زیاد در زندگی دست از اهداف خود برنداشته و با تلاش فراوان به اوج موفقیت نائل آمدند.

کلام آخر؛

از خدای بزرگ مسئلت دارم تا در ادامه بتوانم به مقاطع بالای علمی دست پیدا کنم و در مسیر خدمت به اسلام و مسلمین و میهن اسلامی قدم‌های محکمی بردارم.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان