۱۷/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۰ جمعه

صبح قزوین انتخابات خانه مطبوعات چرا مهم است؟
کد خبر: ۳۶۶۲۶۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۲۱ ساعت: ۸:۵۲ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

انتخابات خانه مطبوعات چرا مهم است؟

انتخابات خانه مطبوعات استان قزوین در آستانه برگزاری است و اصحاب رسانه استان به امید سامان بخشیدن به امور رسانه‌ها و مسائل صنفی خود در این انتخابات شرکت می‌کنند.

انتخابات خانه مطبوعات چرا مهم است؟
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، انتخابات هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های ۲۰ استان کشور به صورت هم‌زمان در روز سه‌شنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد، انتخاباتی که به گفته مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور به صورت الکترونیکی و از ساعت ۱۰ الی ۱۲ روز سه‌شنبه ۲۸ آذرماه و با دستور انتخاب هیات مدیره برای مدت سه سال و هیئت بازرسی برای مدت یک‌سال برگزار می‌شود.
 
استان قزوین جزو استان‌هایی است که بعد از چند سال تاخیر، انتخابات خانه مطبوعات خود را در زمان اعلامی برگزار خواهد کرد، انتخاباتی که شاید انجام به موقع آن می‌توانست اوضاع رسانه‌های استان را سرو سامان بهتری بدهد.
 
خانه مطبوعات یک تشکل صنفی، غيردولتي و غیرتجاری و مستقل از میان دست‌اندرکاران مطبوعات و رسانه‌های استانی دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان نشریات سراسری، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری است تا با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدافی را در راستای سامان‌بخشی فعالیت‌های مطبوعات و رفع مسائل صنفی دنبال کند.  
 
اداره امور خانه مطبوعات طبق اساسنامه به عهده هیات مدیره‌ای مرکب از هفت نفر عضو می‌باشد، که از رسته‌های مختلف و برای مدت سه سال با رأی مخفی اعضا به صورت الکترونیکی انتخاب می‌شوند.
 
دو نفر از مدیران مسئول و یا صاحبان امتیاز نشریات چاپی یا الکترونیک، سه نفر از روزنامه‌نگاران شاغل در رسانه‌های استان، یک نفر از مسئولان نمایندگی‌ها و سرپرستی روزنامه‌های سراسری و یک نفر از مسئولان نمایندگی خبرگزاری‌ها یا پایگاه‌های خبری سراسری، هفت عضو هیات مدیره این تشکل را تشکیل می‌دهند.
 
بر اساس ماده دو اساسنامه خانه مطبوعات استان‌ها، این تشکل صنفی وظایفی از جمله کمک به تامین حقوق و گسترش آزادی‌های قانونی و مسئولانه رسانه‌های استان با رویکرد صنفی، کمک به اقتصاد رسانه‌‎های استان از طریق آموزش و ترویج شیوه‌های روزآمد مدیریت رسانه، استعدادیابی و حمایت از آموزش و اشتغال نیروهای مستعد در حوزه روزنامه‌ نگاری حرفه‌ای،  بسط و تقویت ارتباط مطبوعات استان با دستگاه‌‌های اجرایی، موسسات و نهادهای دولتی و عمومی و سایر صنوف و  تشکل‌های قانونی  برعهده دارد.
 
این نهاد همچنین با در راستای تدوین بانک‌های اطلاعاتی روزنامه‌نگاران، برگزاری جشنواره‏‌ها، نمایشگاه ‌ها و بزرگداشت مناسبت‌های مطبوعاتی در استان، همکاری با مراکز عرضه و فروش نشریات محلی به منظور تقویت سامانه توزیع مطبوعات در استان، دفاع از حقوق حرفه‌ای اعضا و داوری در اختلافات داخلی روزنامه‌نگاران استان اقدام نمایند.
 
حل مشکلات صنفی اعضا و فراهم آوردن تسهیلات رفاهی برای آنان، تأسیس و تقویت تعاونی «مصرف، مسکن» و صندوق اعتباری حمایت، برای اعطای تسهیلات به اعضا، جذب حمایت‌‌های مالی و تسهیلات دولتی و توزیع قاعده‌مند آنها در بین اعضا، تدوین و اجرای برنامه‌‎‌های فرهنگی- آموزشی در جهت توسعه کیفی مطبوعات استان از دیگر وظایفی است که طبق اساسنامه برعهده خانه مطبوعات استان است.

خانه مطبوعات وظایف مهم دیگری چون آسیب‏‌شناسی فعالیت‌های مطبوعاتی و طراحی ساز و کارهای لازم برای ارتقای کمی و کیفی مطبوعات استان، ایجاد بستری برای خدمات رسانه‌ای و آموزشی به ادارات، ‌نهادها و متقاضیان در جهت تأمین مخارج مطبوعات، آموزش شیوه‏‌های حرفه‌ای روزنامه‌نگاری و فنون و تخصص‌های مرتبط به اعضا، روزنامه‌نگاران غیرعضو و علاقه‌مندان به این حرفه نیز برعهده دارد.
 
استان قزوین با وجود سابقه طولانی که در زمینه فعالیت‌های خبری و مطبوعاتی دارد اما تنها چهار دوره خانه مطبوعات داشته و امسال بعد از یک تعلل طولانی پنجمین دوره انتخابات آن را در 28 آذر برگزار خواهد کرد.
 
اما تعلل دو ساله در برگزاری این انتخابات مهم به عنوان تنها نهادی که متعلق به اصحاب‌ رسانه و مطبوعات استان بوده موجب عقب ماندن رسانه‌های استان از بسیاری از مسائل رفاهی و ارتقای سطح حرفه‌ای شده است، موضوعی که انتظار می‌رود اعضای جدید خانه مطبوعات فکری به حال آن بکنند.
 
این دوره، پنجمین دوره انتخابات خانه مطبوعات استان قزوین است و از 158 عضو خانه مطبوعات تاکنون 15 نفر برای کاندیداتوری هیات مدیره آن ثبت نام کردند که البته با توجه سابقه دقیقه نودی رسانه‌های استان انتظار می‌رود تعداد آن در روز آخر افزایش پیدا کند تا شور انتخاباتی را بالا ببرد.
 
هرچند روند تایید صلاحیت و پالایش نامزدها در حال انجام است و هر لحظه انتظار می‌رود که تغییراتی در لیست افراد ثبت‌نامی ایجاد شود.
 
امید است نتیجه انتخابات هرچه باشد به سود اعضای خانه مطبوعات و دیگر اصحاب رسانه استان باشد و با روند حمایتی و ارتقا محور به اعضای خانه، دوباره شاهد شکوفایی و تحرک هرچه بیشتر رسانه‌های استان، دور از نگاه‌های سیاسی و جهت‌دار و ایجاد هم‌افزایی در رفع نظام مسائل استان باشیم.
 
انتهای خبر/2001
.
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان