۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین بازخوانی برگ زرینی از تاریخ ایران اسلامی
کد خبر: ۳۶۵۹۵۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۸/۲۷ ساعت: ۲۲:۳۸ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

بازخوانی برگ زرینی از تاریخ ایران اسلامی

۲۶ آبان ماه یادآور حماسه آفرینی رزمندگان اسلام و دلاورمردی‌های نیروهای مسلح و جان بر کف ایران اسلامی در آزادسازی سوسنگرد از حصر نیروهای بعثی است که در قالب عملیات امام مهدی (عج) به ثمر نشست و موجب بیرون راندن نیروهای اشغالگر بعثی از این شهر شد.

بازخوانی برگ زرینی از تاریخ ایران اسلامی
به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، ۲۶ آبان ماه برگ زرین دیگری از افتخارات ایران اسلامی را در سایه رهبری حکیمانه امام راحل و همبستگی ملت ایران ثبت و ضبط کرده است.

این روز یادآور حماسه آفرینی رزمندگان اسلام و دلاورمردی‌های نیروهای مسلح و جان بر کف ایران اسلامی در آزادسازی سوسنگرد از حصر نیروهای بعثی است که در قالب عملیات امام مهدی (عج) به ثمر نشست و موجب بیرون راندن نیروهای اشغالگر بعثی از این شهر شد.

ناگفته نماند که شهر سوسنگرد در آغازین روزهای جنگ مورد حمله نیروهای ارتش عراق قرار گرفت. این شهر به جهت موقعیت جغرافیایی و قرار داشتن در جبهه میانی خوزستان مورد هجوم دشمن بعثی واقع شد.

اهمیت سوسنگرد برای دشمن از آن نظر بود که با در اختیار گرفتن آن می‌توانست به عمق خوزستان نفوذ کرده و خود را به اهواز برساند از این رو با حملات گسترده توانست این شهر را به محاصره درآورد.

اما با لطف و عنایت الهی شکست حصر سوسنگرد طی عملیات مشترک با حضور نیروهای ارتش، سپاه، نیروهای ستاد جنگ‌های نامنظم و نیروهای مردمی در ۲۶ آبان ماه سال ۱۳۵۹ انجام شد و نیروهای ارتش عراق ناچار به عقب‌نشینی از سوسنگرد و مناطق اطراف آن شدند.

انعکاس خبر شکست حصر سوسنگرد در سراسر كشور و جبهه‌ها ضمن شاد کردن دل امام راحل، مردم هميشه در صحنه ایران اسلامی را نسبت به کسب پيروزی‌های آتی در میدان نبرد حق علیه باطل امیدوار كرد.

علیرضا دولت‌آبادی از رزمندگان دوران دفاع مقدس قزوین در گفتگو با خبرنگار ایثار و شهادت پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به اهمیت بالای عملیات شکست حصر سوسنگرد گفت: آزادسازی این شهر، سرنوشت جنگ را به نفع ما تغییر داد و اجازه نداد دشمن به هدف خود یعنی فتح اهواز دست پیدا کند.

به گفته دولت‌آبادی، در این عملیات یک روزه نیمه گسترده‌ محاصره سوسنگرد شکسته و برای همیشه آزاد شد اما شهرهای چذابه و هویزه در عملیات بعدی با همت رزمندگان اسلام آزاد شدند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: ولایت‌مداری و ایمان و تقوای نهفته در وجود رزمندگان ایران اسلامی موجب خلق رشادت‌ها و حماسه‌آفرینی های بزرگ آنان در دوران مقدس بود.

سرهنگ مهدی طاهرخانی از فرماندهان دوران دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین، با بازخوانی عملیات سوسنگرد عنوان کرد: سال ۱۳۵۹ پس از عملیات گسترده‌ای که دشمن بعثی به کشور ایران داشت، مناطقی از کشور را به تصرف خود درآورد و از منطقه جنوب کشور وارد سرزمین ما شده و در محدوده شهر سوسنگرد سنگر گرفت و قصد تصرف این شهر را داشت.

وی افزود: دشمن با لشکرهای زرهی، مکانیزه و تیم‌های نیرو مخصوص وارد این عملیات شده و در اطراف شهر سوسنگرد جهت تصرف این شهر مستقر شده بود تا بعدها بتواند به شهرهای دیگر منطقه خوزستان تسلط پیدا کند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: در آن زمان رزمندگان اسلام، نیروهای ارتش و سپاه، بسیجیان و نیروهای مردمی و همچنین نیروهای جنگ‌های نامنظم شهید چمران در منطقه حضور داشتند همچنین تعدادی از رزمندگان قزوین در قالب نیروهای نامنظم شهید چمران در این عملیات شرکت داشتند.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری آن زمان نماینده امام در شورای عالی دفاع بودند که گزارشی درخصوص وضعیت سوسنگرد به محضر امام راحل ارسال کردند و امام خمینی(ره) هم فرمان تاریخی صادر کردند مبنی بر اینکه «سوسنگرد باید آزاد شود».

طاهرخانی ادامه داد: بر مبنای فرمان امام، نقش بعدی را مقام معظم رهبری داشتند که میدانی و ارزنده در این عملیات وارد شده و پیرو فرمان حضرت امام تدبیر کردند و در نیمه شب ۲۶ آبان ماه نامه‌ای را به فرماندهی وقت لشکر ۹۲زرهی سرهنگ قاسمی ارسال کرده و از ایشان خواستند که نیروها را برای آزادسازی سوسنگرد حرکت دهند چون بنی‌صدر رئیس جمهور وقت کشور برای حرکت‌های این چنینی و شکستن حصر، ممانعت و مخالفت داشت.

وی با تاکید براینکه پیگیری و درایت مقام معظم رهبری در عملیات سوسنگرد نقش ارزنده‌ای داشت؛ گفت: شهید چمران هم که آن زمان مسئولیت نیروهای نامنظم را برعهده داشت پیرو نامه مقام معظم رهبری یک نامه احساسی، عاطفی و پرمعنا را پیوست نامه مقام رهبری کرد که نشان‌دهنده برجستگی نقش شهید چمران در این عملیات بود.

طاهرخانی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی این دو نامه ارسال شد سرهنگ قاسمی فرمانده وقت لشکر، نیروها را برای شکستن حصر سوسنگرد حرکت داد ضمن اینکه امام راحل از سرلشکر فلاحی فرماندهی وقت نیروهای زمینی ارتش خواستند تا مباشر عملیات باشند و در واقع ایشان هم نقش ویژه‌ای در پیروزی عملیات سوسنگرد داشت.

گفتنی است؛ دفاع مقدس گنجینه‌ای از مقاومت، پایمردی و جانفشانی رزمندگان ایرانی در هشت سال جنگ تحمیلی است و به گفته بسیاری از کارشناسان یک دانشگاه انسان‌سازی بود.

امروز نیز با وجود گذشت سال‌ها از جنگ تحمیلی، مکتب شهادت همچنان زنده و پویا بوده و ملت ایران همگام با نیروهای نظامی و انتظامی در جنگ شناختی و ترکیبی دشمنان از ارزش‌های والای انقلاب و نظام صیانت می‌کنند.

نسل جوان ایران اسلامی با تاسی از شهدای والامقام این سرزمین در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی که در سایه مدیریت جهادی و تلاش خستگی‌ناپذیر میسر خواهد شد، حضور درخشان و برجسته‌ای دارند و با کسب موفقیت در عرصه‌های مختلف در حقیقت ادامه‌دهندگان راه شهدا در مسیر رشد و اعتلای نظام هستند.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان