۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین عروسک‌های اربعین به دست خادمان کوچک عراقی می‌رسد
کد خبر: ۳۶۴۶۸۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۵/۲۵ ساعت: ۹:۷ ↗ لینک کوتاه

مسئول گروه جهادی مهلا در قزوین:

عروسک‌های اربعین به دست خادمان کوچک عراقی می‌رسد

مسئول گروه جهادی مهلا در قزوین گفت: هدف گروه جهادی مهلا ارسال هدایایی به کودکان عراقی است که در مسیر پیاده‌روی اربعین در حال خدمت به زائران هستند، تا با این کار علاوه‌بر اثبات ابرازدوستی به آن‌ها بتواند الگوهای فرهنگی ایرانی و اسلامی را به آن‌ها انتقال دهد.

عروسک‌های اربعین به دست خادمان کوچک عراقی می‌رسد
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ گروه جهادی مهلا در قزوین برای پنجمین سال متوالی کار تولید عروسک‌های اربعین را با نماد عروسک ایرانی_اسلامی همزمان با دهه اول ماه محرم آغاز کرده تا بتواند علاوه بر ترویج نذر فرهنگی، رضایت و شادی کودکان و خادمان کوچک عراقی را که در مسیر اربعین به زوار خدمتگزاری می‌کنند، فراهم آورد.

اعظم میرزایی مسئول گروه جهادی مهلا در قزوین در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ اظهار کرد: گروه جهادی مهلا از سال ۹۸ در جهت تولید عروسک‌های ایرانی و اسلامی به فعالیت می‌پردازد و هدف از تشکیل این گروه پیشبرد اهداف فرهنگی به صورت جهادی و پیاده‌سازی برخی الگوهای ایرانی و اسلامی و ترویج آن در مسیر پیاده‌روی اربعین است.

وی افزود: در واقع هدف گروه جهادی مهلا ارسال هدایایی به کودکان عراقی است که در مسیر پیاده‌روی اربعین در حال خدمت به زائرین هستند، تا با این کار علاوه بر اثبات ابراز دوستی به آن‌ها بتواند الگوهای  فرهنگی مدنظر را به آن‌ها انتقال دهد.

مسئول گروه جهادی مهلا در قزوین بیان کرد: سعی کردیم در هنگام طراحی عروسک‌ها، محتوای فرهنگی کشور ایران را به کار ببندیم و تمام مباحث تربیتی و رشدی در آن رعایت شود تا کودکان حین بازی بتوانند علاوه‌بر ارتباط‌گیری با فرهنگ ایرانی با ارزش‌های دینی که همان پوشش و حجاب است، آشنا شوند.

میرزایی تصریح کرد: نکته دیگری که در تولید عروسک‌ها به کار رفته ترویج شعار سال اربعین از طریق نصب «پیکسل‌هایی» بر روی چادر عروسک‌ها است که این پیکسل‌ها با طراحی اختصاصی گروه جهادی مهلا انجام شده تا علاوه‌بر قدردانی از زحمات کودکان عراقی بتوانیم این شعار را در مسیر پیاده‌روی ترویج کنیم.

وی ادامه داد: ساز و کار گروه جهادی مهلا این است که هر سال با شروع محرم از طریق شبکه‌های مجازی به ویژه صفحه اینستاگرام به آدرس «mahla_group_ir» اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد و مکان دوخت و دوز هیات و تهیه عروسک‌ها در این صفحه اطلاع‌رسانی می‌شود.

مسئول گروه جهادی مهلا در قزوین ابراز کرد: با انتشار پوستر مخصوص گروه جهادی مهلا در شبکه‌های مجازی کمک‌های مردمی جمع‌آوری می‌شود و افرادی که در زمینه دوخت و دوز و خیاطی توانایی دارند، می‌توانند در دوخت عروسک‌ها یاری‌گر ما باشند.

وی افزود: هرساله تعداد مشخصی از عروسک‌ها تولید و راهی مسیر اربعین می‌شوند به طوری که فعالیت گروه جهادی مهلا حتی در زمان کرونا هم تعطیل نشد.

میرزایی ادامه داد: در ایام کرونا هم تولیدات عروسک‌ها ادامه داشت اما به دلیل ممنوعیت تردد زائران ایرانی، از طریق ستاد اربعین با موکب‌های عراقی ارتباط برقرار کردیم و عروسک‌ها برای توزیع بین کودکان به آن‌ها تحویل داده شد.

مسئول گروه جهادی مهلا در قزوین عنوان کرد: گروه جهادی مهلا علاوه‌بر تهیه عروسک‌های اربعین، در همکاری با موکب‌های جهادی برای کودکان کپرنشین بندرعباسی و کودکان بی‌سرپرست شیرخوارگاه حلیمه عروسک تولید شد.

وی ابراز کرد: روش تولید عروسک‌های گروه جهادی مهلا با نیت تهیه ۱۱۴ عدد آغاز می‌شود و در نهایت با توجه به شرایط، مواد اولیه و ظرفیت نیروهای جهادی هر بار ۷۲ عروسک دیگر نیز به تعداد عروسک‌های اولیه اضافه می‌شود.

میرزایی تصریح کرد: عروسک‌های تهیه شده را معمولا به زائرانی که به پیاده‌روی اربعین مشرف می‌شوند، تحویل می‌دهیم تا بین کودکان عراقی در مسیر نجف به کربلا توزیع کنند.

مسئول گروه جهادی مهلا عنوان کرد: در سال دوم تولید عروسک‌های اربعین، با هدف اشتغال‌زایی در حوزه زنان سرپرست خانوار عروسک‌ها علاوه‌بر توزیع در مسیر پیاده‌روی اربعین، برای فروش نیز ارائه و هزینه حاصل از آن صرف اشتغال‌زایی در حوزه زنان سرپرست خانوار شد.



وی ادامه داد: امسال در نظر داریم که علاوه‌بر عروسک دختر که «هنا» نام‌گذاری شده، عروسک پسر را با نام «هانی» تولید کنیم که در صورت بازخورد و استقبال مثبت از سوی کودکان، بدون شک در سال‌های آینده هر دو عروسک حنا و هانی را در کنار هم تولید خواهیم کرد.

میرزایی اذعان کرد: گروه جهادی مهلا اولین گروهی است که در قزوین کار تولید عروسک‌های اربعین را آغاز کرده و طرح آن به شکل اختصاصی به خود گروه تعلق دارد و خوشبختانه تاکنون بدون وابستگی به هیچ سازمان، ارگان و شخص خاصی و کاملا به صورت مردمی فعالیت کرده و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا حد توان این فعالیت به شکل یک نذر فرهنگی و مردمی ادامه یابد.

مسئول گروه جهادی مهلا اظهار کرد: گروه جهادی مهلا به دعوت شبکه قزوین در برنامه گام دوم انقلاب حاضر شدند و توضیحات لازم در خصوص مردمی بودن ارائه شد که تاکنون از هیچ سازمان و ارگانی درخواست وام و کمک نداشته است.

میرزایی اذعان کرد: خیرین می‌توانند با مراجعه به پوستر گروه که شماره حساب در آن درج شده مبلغ مدنظر خود را واریز کنند؛ این مبالغ دریافتی صرف خرید مواد اولیه اعم از پارچه، لایکو، پیکسل‌ها، سربندها و موارد مصرفی دیگر خواهد شد.

مسئول گروه جهادی مهلا بیان کرد: برای تهیه و تولید لباس عروسک‌ها از ظرفیت‌ بانوان سرپرست خانوار استفاده می‌کنیم تا هزینه‌های واریزی صرف کار خیر شود.

وی در پایان گفت: از تمام علاقه‌مندانی که تمایل دارند در بخش تولید عروسک و نذر فرهنگی همکاری کنند دعوت می‌کنیم که از طریق شماره تماس ۰۹۳۷۵۷۶۷۲۷۵ یا آدرس صفحه مجازی@mahla_group_ir با ما ارتباط برقرار کنند تا هماهنگی لازم جهت حضور در هیات عروسک‌سازی اربعین صورت گیرد و با یاری هم بتوانیم در این کار پربرکت و فرهنگی قدمی برداریم.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان