۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین نبود فضای مناسب کاری از مشکلات انجمن تعزیه استان قزوین است
کد خبر: ۳۶۴۵۶۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۵/۱۶ ساعت: ۸:۷ ↗ لینک کوتاه

رئیس انجمن تعزیه استان قزوین:

نبود فضای مناسب کاری از مشکلات انجمن تعزیه استان قزوین است

رئیس انجمن تعزیه استان قزوین با ابراز گلایه‌مندی از نبود فضای مناسب کاری برای انجام امور مربوط به تعزیه‌خوانان گفت: از مسئولین امر درخواست داریم که به انجمن تعزیه استان اهمیت بیشتری بدهند زیرا یکی از مشکلات انجمن تعزیه استان نداشتن فضای مناسب است.

نبود فضای مناسب کاری از مشکلات انجمن تعزیه استان قزوین است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ هر سال با شروع ماه محرم خانه‌ها و خیابان‌ها رنگ حسینی به خود می‌گیرد و پرچم اباعبدالله الحسین زینب‌بخش سر در منازل دلدادگان و شیفتگان حسینی می‌شود.

هرکس در این ایام تلاش دارد تا به نوعی عشق و ارادت خود نسبت به سید و سالار شهدا را به نمایش بگذارد.

در این میان برخی با هنر آیینی تعزیه‌خوانی، گوشه‌ای از حماسه آفرینی امام حسین (ع) و یاران دشت کربلا را به تصویر کشیده و هنرمندانه واقعه عظیم عاشورا را شبیه‌سازی می‌کنند.

استان قزوین هم هر ساله در ماه‌های محرم و صفر، میزبان گروه‌های هنری تعزیه‌گردان و شبیه‌خوان است و یکی از این گروه‌ها چند شبی است که در دولتخانه صفوی قزوین با برگزاری هنر تعزیه، دلهای عاشقان حسینی را عاشورایی می‌کند.

به همین مناسبت گفتگویی با حشمت‌الله اسلامی رئیس انجمن تعزیه استان قزوین انجام شده که در ذیل می‌خوانید.

اجرای مراسم تعزیه در دولتخانه صفوی قزوین

حشمت الله اسلامی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ با اشاره به دلایل شیفتگی و علاقه مردم قزوین به هنر تعزیه گفت: هنر آئینی و سنتی تعزیه که میراث گذشتگان ماست چون همه اصول را در خود جای داده، با وجود قدمت دیرینه‌اش همچنان ماندگار مانده است.

وی افزود: با وجود گذشت حدود ۱۴۰۰ سال از وقایع حزن انگیز کربلا اما هر روز زنده‌تر از دیروز از آن یاد می‌شود و هنر تعزیه هم که به تبیین و شبیه‌سازی حماسه عاشورا و وقایع تاریخی آن دوره می‌پردازد در بین مردم ایران از جمله قزوین جایگاه ویژه‌ای دارد.

رئیس انجمن تعزیه استان قزوین تصریح کرد: با برنامه ریزی انجام شده گروهی از تعزیه‌خوانان قزوینی در دولتخانه صفوی گرد هم آمده و اقدام به اجرای هنر تعزیه می‌کنند که با استقبال خوب مردم قزوین مواجه شده به طوریکه مدت اجرا از ۵ شب به ۷ شب افزوده شد که در این مدت از ساعت ۸ و نیم شب آغاز و تا نزدیک ساعت ۱۱ شب ادامه داشت.


آحاد جامعه مشتاق شنیدن هنر تعزیه هستند

وی در ادامه گفت: مستمعین تعزیه‌خوانی فقط منحصر به قشر خاصی نیست و همه آحاد جامعه از مسئولین گرفته تا مردم عادی برای شنیدن هنر تعزیه مشتاق هستند.

اسلامی اضافه کرد: حتی بعضا بانوان و آقایان را مخاطب خود می‌بینیم که پوشش مناسبی ندارند و اینطور تصور می‌شود که فاقد باورها و اعتقادات مذهبی هستند اما با مشاهده روایت وقایع عاشورا توسط تعزیه‌خوانان به دنبال گوشه‌ای دنج برای نشستن و گوش کردن به نوای تعزیه‌خوانان هستند و دلشکسته نام امام حسین (ع) را فریاد می‌زنند و اشک می‌ریزند.

وی با اشاره به تاثیر هنر تعزیه در تربیت دینی فرزندان عنوان کرد: برخی از خانواده‌ها برای تبیین وقایع عاشورا برای فرزندانشان آنان را با خود به مراسم تعزیه‌خوانی می‌آورند تا با مشاهده صحنه‌های به تصویر کشیده شده از صحرای کربلا، بیشتر با جان‌فشانی‌ها و فداکاری‌های امام حسین (ع) و یارانش آشنا شوند.

این مسئول ابراز کرد: امسال شاهد اهمیت و استقبال بیشتر اهالی رسانه و مردم در سطح کشور به هنر تعزیه بودیم که حاکی از مردمی بودن این آیین کهن سنتی و مذهبی است و در جای جای استان قزوین هم تعزیه به نحو احسنت اجرا می‌شود.

مردمی بودن عامل حفظ و ماندگاری هنر تعزیه‌خوانی است

وی مردمی بودن هنر تعزیه را عامل حفظ و ماندگاری این هنر برشمرد و عنوان کرد: تعزیه‌خوانی هنر بسیار تاثیرگذاری است که موجب پرورش و تحول و تقویت باورهای دینی و مذهبی مردم می‌شود.

اسلامی با اشاره به سبقه فعالیت هنر تعزیه‌ در ایران گفت: سابقه اجرای آزادانه تعزیه در کشور به دوران صفوی بازمی‌گردد چراکه پیش از آن با مخالفت‌ حکومت‌های ظالم و مستبد زمانه مواجه بود، این هنر در ابتدا به شکل تک‌خوانی اجرا می‌شد و در ادامه در دوران زندیه تعزیه شکل گرفته و گروهی شد و در دوران قاجار به شکل نهایی خود رسید.

وی عنوان کرد: سابقه اجرای هنر آئینی تعزیه در قزوین هم مربوط به دوره صفویه است و در واقع قزوین مهد رشد و تربیت بهترین تعزیه‌خوانان بوده و هست و این شهر قطب تعزیه کشور به شمار می‌رود چون بهترین تعزیه‌خوانان کشوری از استان قزوین هستند.


تعزیه موجب تقویت باورهای دینی و مذهبی مردم می‌شود

رئیس انجمن تعزیه استان قزوین با اشاره به فعالیت انجمن تعزیه استان قزوین بیان: این انجمن سال ۹۴ تشکیل شد و در طول این سال‌ها گروه‌های تعزیه‌خوانی استان پنج مرتبه در همایش‌های کشوری شرکت کرده و موفق به کسب رتبه‌های برتر شده است.

این مسئول اضافه کرد: به طور مثال گروه تعزیه استان قزوین با عنوان «تعزیه علمدار کربلا» در همایش ملی «سیمای شاهچراغ (ع) در تعزیه» که با حضور ۲۵ گروه تعزیه از ۱۸ استان کشور به میزبانی شهر شیراز برگزار شد توانست رتبه نخست را به خود اختصاص دهد همچنین در همایشی که امسال در کرمان برپا شد گروه قزوین در بین ۱۲ گروه موفق به کسب رتبه برتر شد.

قزوین مهد رشد و تربیت نخبگان و اساتید هنر تعزیه‌خوانی

وی با اشاره به تعزیه‌خوانان برجسته استان قزوین گفت: استان قزوین از نخبگان و اساتید برجسته و مجربی در هنر تعزیه برخوردار است به طوری که شهید عباس بابایی جزو تعزیه‌خوانان استان قزوین بود همچنین رضا مشایخی اسطوره تعزیه‌خوانی ایران متعلق به این دیار است که حدود ۱۰ سال پیش درگذشت.

اسلامی ادامه داد: مرحوم احمد گیوه‌کش دیگر تعزیه‌خوانی ممتاز قزوینی است که به دلیل اجرای دلنشین و خوش‌خوان بودن از ایشان با عنوان احمد بلبل در سطح کشور یاد می‌شود و حاج کرم زمانی از اهالی روستای بکندی از تعزیه‌خوانان برجسته کشوری است.

فعالیت بیش از ۲ هزار تعزیه‌ خوان در سطح استان قزوین

وی با اشاره به تعداد اعضای انجمن تعزیه استان گفت: در حال حاضر ۶۲۰ نفر در انجمن تعزیه شهر قزوین عضویت دارند و در مجموع بیش از دو هزار تعزیه‌ خوان در سطح استان قزوین فعالیت دارند.

اسلامی با اشاره به اهمیت مردم خطه قزوین به هنر تعزیه‌خوانی و همت آنان در برگزاری مراسم تعزیه خاطرنشان کرد: گروه‌های تعزیه‌خوانی در جای جای استان و روستاهای دوردست با عشق و علاقه به اجرای این هنر آئینی می‌پردازند و اهمیت فراوانی برای آن قائل هستند اما هنر تعزیه در شهرستان بوئین‌زهرا رونق بیشتری دارد.

این مسئول با ابراز گلایه‌مندی از نبود فضای مناسب کاری برای انجام امور مربوط به تعزیه‌خوانان گفت: از مسئولین امر درخواست داریم که به انجمن تعزیه استان اهمیت بیشتری بدهند زیرا یکی از مشکلات انجمن تعزیه استان نداشتن فضای مناسب است.

وی تاکید کرد: خواستار حمایت و پشتیبانی مدیرکل ارشاد استان در اختصاص یک فضا برای انجمن تعزیه استان، جهت برگزاری جلسات همفکری، تعامل و گفتگو با تعزیه خوانان استان برای برگزاری همایش‌ها و مراسم‌ها همچنین محلی جهت مراجعه تعزیه خوانان برای پیگیری کارهایشان هستیم.

اسلامی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای احداث تعزیه‌ سرای دائمی استان قزوین عنوان کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده مسئولان استانی، تعزیه‌‌سرای دائمی استان قزوین در زمینی به متراژ پنج هزار و ۲۰۰ متر واقع در منطقه گردشگری پارک فدک احداث خواهد شد که در این زمینه اعضای شورای شهر قزوین در دوره قبلی و کنونی و شهرداری همکاری زیادی با ما داشتند.

احداث تعزیه‌‌سرای دائمی در استان قزوین

وی با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته برای احداث تعزیه سرا با عنوان علمدار کربلا گفت: امیدواریم با همت مسئولان استانی و حمایت خیرین احداث این مکان به زودی شروع شود و ما شاهد اختصاص فضایی مناسب برای اجرای این هنر آئینی در قزوین باشیم.

اسلامی عنوان کرد: استاندار محترم قزوین هم همکاری خوبی داشتند و دستور لازم برای اختصاص بودجه اولیه برای شروع این کار داده شده است و ضمن قدردانی از اقدامات مدیرکل ارشاد استان، از ایشان خواستار حمایت بیشتر و همکاری لازم جهت تسریع در اجرای این پروژه هستیم.

وی در پایان عنوان کرد: ماندگاری هنر تعزیه در درجه نخست به همت تعزیه خوانان و در مراتب بعدی به تلاش مردم و مسئولین وابسته است و امیدواریم مسئولان با جلوگیری از مانع تراشی، همت بیشتری در حمایت از فعالان این عرصه داشته باشند.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان