۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین تشخیص حق از باطل در غبار فتنه‌ها مؤلفه اصلی قیام سیدالشهداء است
کد خبر: ۳۶۴۳۸۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۵/۶ ساعت: ۱۲:۴۴ ↗ لینک کوتاه

رئیس دانشگاه فرهنگیان قزوین:

تشخیص حق از باطل در غبار فتنه‌ها مؤلفه اصلی قیام سیدالشهداء است

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین گفت: ضرورت توان تشخیص بین جبهه حق و باطل در گرد و غبار سیاسی از جمله نکات و مؤلفه‌های اصلی قیام سیدالشهداء است و این ضرورت هنوز هم وجود دارد.

تشخیص حق از باطل در غبار فتنه‌ها مؤلفه اصلی قیام سیدالشهداء است
حمیدرضا مشهدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ با اشاره به گرایش جهانی به معنویت و ارتباط آن با عاشورا اظهار کرد: بسیاری از دشمنان دین از گرایش جامعه به اباعبدالله (ع) به عنوان یک معنویت حقیقی و راستین با ویژگی‌های خاص قیام آن حضرت واهمه دارند و این مهم‌ترین نکته‌ برای خنثی کردن توطئه دشمنان مبنی بر معنویت‌زدایی، توسعه شبه معنویت‌ها و عدم توجه به مناسک و عبادات است.
 
سیدالشهداء بهترین الگوی معنویت در جامعه

مشهدی عنوان کرد: مهم‌ترین اتفاقی که باید رخ دهد ارائه یک معنویت صحیح بوده که بهترین و مهم‌ترین الگوی آن سیدالشهدا است که می‌تواند در بین مردم دنیا عمق داشته باشد.

وی اضافه کرد: برای نمونه میزان حضور اروپایی‌ها در پیاده‌روی اربعین هر سال رو به افزایش بوده که نشان می‌دهد با ارائه صحیح این نوع معنویت راستین، خالص و منطبق با فطرت بشری به جامعه گرایش به آن گسترش خواهد یافت.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین گفت: بسیار توصیه شده عزاداری‌های محرم و صفر را صرفاً به داخل مساجد و منازل محدود نکنیم بلکه در خیابان‌ها، دسته‌جات و تکایا نمود پیدا کنند؛ حضرت امام (ره) عنوان کردند:« اسلام نیاز به هیاهو دارد» و محرم این ویژگی را ایجاد می‌کند.

قیام اباعبدالله‌الحسین نماد وحدت‌بخش بین مسلمانان جهان است

مشهدی ادامه داد: براساس علاقه قلبی ایرانی‌ها به اباعبدالله‌الحسین (ع) امروز شاهدیم افراد به برپایی روضه‌های خانگی در منازل خود در محرم علاقمند هستند؛ در این ایام باید حضور مردم به ویژه در دسته‌جات و برپایی پرچم و علم به عنوان نمادهایی از آن حضرت بروز و ظهور داشته باشد و به نسل‌های آینده منتقل شود.

وی مطرح کرد: فضای مجازی ظرفیت بسیار مناسبی را برای معرفی سیدالشهداء فراهم کرده و به واسطه آن بسیاری در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند؛ بنابراین استفاده صحیح از فضای مجازی برای تبیین و دلایل قیام حضرت این قابلیت را دارد که به نماد وحدت بخش بین مسلمانان تبدیل شود.

این مسئول اذعان کرد: قیام اباعبدالله‌الحسین (ع) ویژگی‌هایی دارد که همیشگی است و می‌تواند به عنوان نمادی وحدت‌بخش در جامعه بشری باشد و فضای مجازی ظرفیت بسیار مناسبی برای معرفی فرهنگ عاشورایی و سیدالشهداء است.

مشهدی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های قیام آن حضرت، بیدار کردن دل‌های غافل و خواب‌زده بود و درس آزادگی و آزادی را به تمام مردم دنیا ارائه داد.

مکتب سیدالشهداء زمینه‌ساز شوق وصال در فِرَق مختلف

وی اضافه کرد: مولفه‌هایی در قیام امام حسین (ع) و عاشورا وجود دارد که مختص به شیعه نیست بلکه جهانی بوده و شامل همه مذاهب است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین ابراز کرد: بنابراین حتی افراد غیرمتدین به مکتب سیدالشهداء گرایش دارند که در قالب مبارزه با ظلم و فساد بروز و ظهور می‌کند؛ این مکتب تنها به یک محدوده جغرافیایی اختصاص نداشته و عمومی، همیشگی، زاینده و جوشنده است.

مشهدی بیان کرد: فطرت بشری چنین است با مشاهده ظلم در برابر آن مقاومت می‌کند و سیدالشهداء با تمام وجود و ابعاد در مقابل آن ایستادگی کرد؛ مقاومت حضرت مهم‌ترین مولفه وحدت‌بخش همیشگی بین همه مردم دنیا در طول تاریخ خواهد بود.

ضروت تشخیص حق از باطل در گرد و غبار سیاسی جامعه مؤلفه اصلی سیدالشهداء

وی افزود: دفاع از حق از مولفه‌های دیگری است که امام حسین (ع) به آن پرداخت؛ این مؤلفه هیچ‌گاه فراموش نشده و با هر دیدگاه بین همه پذیرفته است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین اذعان کرد: ضرورت توان تشخیص بین جبهه حق و باطل در غبار سیاسی از جمله نکات و مؤلفه‌های اصلی قیام سیدالشهداء است و این ضرورت هنوز هم وجود دارد.

مشهدی یادآور شد: امروز ضرورت تشخیص حق و باطل بیش از همه نیاز است؛ افرادی که در قیام و نهضت عاشورا با امام حسین (ع) جنگیدند غیرمسلمان نبودند بلکه بصیرت نداشتند؛ عده‌‎ای از یاران حضرت در کوفه مرز بین این دو جبهه را تشخیص داده اما خود را دیر به حضرت رساندند.
 
 وی عنوان کرد: در معادلات سیاسی دشمن به دنبال تغییر جایگاه حق و باطل، مظلوم و شهید و ظالم و قاتل است که نمونه آن را در حوادث چند سال اخیر مشاهده کردیم تا چه میزان ذهن مخاطبان را نسبت به حق و باطل واژگون کرد.

ویژگی‌های مکتب اباعبدالله عامل وحدت بخش است
 
مشهدی ادامه داد: امام حسین (ع) با شخصیت ضد دین همچون معاویه جنگید که می‌تواند عامل مشترکی بین شیعه و سنی باشد؛ سخنان سیدالشهداء از لحظه ورود به کربلا تا زمان شهادتش گواه بر اشتراک بین شیعه و سنی است و در سخنرانیهایشان تلاش کردند به اشتراکات عقلانی و دینی بپردازند.
 
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین تصریح کرد: ترکیب یاران سیدالشهداء نیز نمونه دیگری از مکتب آن حضرت به ‌عنوان مولفه وحدت‌بخش در اقوام و مذاهب است و یاران از اهل سنت و مسیحی حضور داشتند؛ چنین شرایطی نشان می‌دهد زمینه برای اهل سنت برای ورود به حوزه قیام عاشورای اباعبدالله وجود دارد.

اربعین حسینی نمادی از امیدآفرینی

مشهدی ابراز کرد: ویژگی‌هایی در مکتب اباعبدالله‌الحسین (ع) وجود داردکه می‌تواند وحدت‌بخش باشد و کافی است امروز بر این مؤلفه‌ها تمرکز کنیم زیرا دشمن به دنبال سوء استفاده از این فضاها است و روحانیون و مداحان باید این موضوع را با تأمل در بیانیات اخیر مقام معظم رهبری بر نوع عزاداری حضرت در نظر داشته باشند.

وی با اشاره به ابعاد امیدآفرینی مکتب عاشورا گفت: امیدآفرینی از موضوعات قابل توجه در مکتب سیدالشهداست که مصداق آن را می‌توان در پیاده‌روی اربعین به عنوان بزرگترین اجتماع بشری و رویش جدید در فضای مذهبی و باروَری خون اباعبدالله‌الحسین ملاحظه کرد.

شعار «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» با اهداف متعالیش ادامه دارد

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین ادامه داد: در پیاده‌روی اربعین زن و مرد از مذاهب و ملیت‌های مختلف با زبان‌های متفاوت در کنار هم مسیر یکسانی را طی و پیاده‌روی را تجربه می‌کنند که در طول تاریخ بی‌نظیر است.

وی اضافه کرد: شعار «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» با تمام اهداف متعالی ادامه دارد؛ با این ویژگی وظیفه سنگینی بر دوش یاران عاشورایی اباعبدالله (ع) وجود دارد که مصداق آن مقاومت در برابر مسائل اقتصادی و بصیرت در جنگ ترکیبی و جنگ‌های چند بُعدی دشمن است که لایه‌های مختلف فرهنگی، رسانه و امنیتی را شامل می‌شود.

ایفای نقش زینبی در جامعه عاملی در کاهش تهاجمات

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین ابراز کرد: این ایام بهترین فرصت برای خنثی کردن توطئه‌ها است زیرا انقلاب ما، انقلاب عاشورایی بود که اگر این انقلاب اتفاق نمی‌افتاد چیزی از عاشورا باقی نمی‌ماند.

مشهدی گفت: امروز جمهوری اسلامی حرم بوده و وظیفه عاشورائیان دفاع از این حرم با امیدآفرینی در بین مردم است که پیاده‌روی اربعین یکی از این ابزارها می‌تواند باشد.

وی با اشاره به نقش زن مسلمان در نهضت عاشورا گفت: زن موجوی مقدس است که تبلور آن را در وجود حضرت زینب (س) می‌توان دید؛ زنی که سرشار از عواطف و زیبایی‌های دنیا است در مقابل یزید در مهلکه عظیمی که کمتر از حادثه عاشورا نبود، دلیرانه صحبت و حقارت یزید را آشکار کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین مطرح کرد: حضرت زینب (س) آن همه مصیبت را در عاشورا دید و آنها را به زیبایی تعبیر کرد؛ این نشان می‌دهد ایفای نقش مناسب زن در جامعه موجب خنثی شدن بخش قابل توجهی از تهاجمات می‌شود.

مشهدی یادآور شد: امروز نقش مادران و خواهران می‌تواند به همان اندازه نقش حضرت زینب (س) پررنگ و موثر باشد؛ تبیین نقش زنان در فرایند عاشورا به بانوان، حضور موثر آنها در عزاداری‌ها و تکایا به ویژه در شرایط امروز بسیار موثر است و به این نقش مخصوصا در حوزه عفاف و حجاب بیش از همه نیاز داریم.

مقابله در برابر بی‌تفاوتی به اصول مهم‌ترین دلیل حماسه عاشورا

وی اذعان کرد: مقابله با بی‌تفاوتی مهم‌ترین تحلیل از حماسه عاشورا است و بی‌تفاوتی جامعه نسبت به دین و ارزش‌های آن دل امام حسین (ع) را در آن روز خون می‌کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین ابراز کرد: امام حسین (ع) همراه تمام خانواده خود قیام کرد تا همه دنیا را از بی‌تفاوتی در برابر اصول آگاه کند؛ آن حضرت فریضه امر به معروف و نهی از منکر را مطرح کرده تا افراد در مقابل کجی‌ها بی‌تفاوت نباشند.

مشهدی در پایان یادآور شد: مقام معظم رهبری جهاد تبیین را فریضه قطعی می‌دانند، اجرای آن وظیفه همگانی است و نمی‌توان نسبت به دستاوردها و اتفاقات منفی در جامعه بی‎‌تفاوت بود.

انتهای پیام/4006
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان