۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین جهاد تبیین را باید از شجاعت و صبر زینبی آموخت
کد خبر: ۳۶۴۳۲۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۵/۲ ساعت: ۱۳:۳۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین:

جهاد تبیین را باید از شجاعت و صبر زینبی آموخت

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین گفت: مکتب عاشورایی، به عنوان مجموعه‌ای از ارزش‌ها، اصول و اندیشه‌های اسلامی که توسط امام حسین(ع) و اصحابش در عاشورا نشان داده شد، می‌تواند موجب امیدآفرینی در جامعه باشد.

جهاد تبیین را باید از شجاعت و صبر زینبی آموخت
سمیه اسمعیلی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به نقش‌آفرینی حضرت زینب(س) در حوادث پس از واقعه عاشورا اظهار کرد: حضرت زینب(س) فرزند مادری است که خود اسوه صبر، استقامت و ایستادگی و سرور زنان عالم بوده و نماد حق علیه باطل است.

وی افزود: وقتی می‌گویند «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» یعنی همان جهاد تبیین که یک زن به عنوان اسوه صبر و ایستادگی، پرچمدار این جهاد شده و نمی‌گذارد علم این جهاد بر روی زمین بماند و در واقع با وجود همه سختی‌ها، مصائب و مشکلات و همه تنهایی‌ها و غربت‌ها به نماد جریان حق علیه باطل تبدیل می‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین تصریح کرد: خداوند به زنان کرامت بخشیده و حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) را آفریده تا پرچم‌دار جریان حق شوند. زینبی که داغ همه عزیزانش را به چشم می‌بیند اما دلش قرص خدایی است که فریاد می‌زند «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا».

وی تاکید کرد: زنان عالم باید به وجود مبارک و نازنین حضرت زینب و به قداست و عظمت چادر آن بانوی بزرگوار افتخار کنند و برخود ببالند که یک زن آفریده شده تا الگویشان، راه و رسمشان و حجاب و چادرشان زینبی باشد.

اسمعیلی خاطرنشان کرد: در عاشورا، حضرت زینب به طور فداکارانه‌ای برای حفظ اهداف نبوت و اسلام تلاش کرد و به صورت کاملاً ایثارگرانه و فداکارانه رفتار کرد و ایثار و فداکاری آن بانوی بزرگوار باعث شد تا نام او به عنوان نماد مقاومت و صبر در برابر ستم و ظلم به یادگاری جاودانه در تاریخ اسلام تبدیل شود.

شکیبایی حضرت زینب(س) و امتداد فرهنگ عاشورایی

وی عنوان کرد: پس از واقعه عاشورا و بازگشت به شام، حضرت زینب با صبر و تحمل سختی‌ها و مصیبت‌ها، نقش بسیار مهمی در امتداد فرهنگ عاشورایی ایفا کرد و به بیان حقیقت‌ها و مصائب بزرگ عاشورا پرداخته و اثر فرهنگی چشمگیری بر جامعه اسلامی گذاشت.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین تاکید کرد: این حضور با صداقت و قاطعیت حضرت زینب در روایت‌ها و تاریخ اسلام به نمایش گذاشته شده و مردم را به تفکر و اعتقاد به ارزش‌های انسانی، عدالت و شجاعت تشویق کرده است.

وی ابراز کرد: حضرت زینب(س) با اجرای امر به معروف و نهی از منکر، در جامعه زمان خود به عنوان نمادی از شجاعت و تعهد به ارزش‌های دینی و انسانی، نقش بسیار مهمی ایفا کرد و با صداقت و صمیمیت خود، انگیزه‌بخشی بزرگی برای مردم شد و آنها را به سمت راه‌های رشد و تقوا هدایت کرد.

اسمعیلی ادامه داد: تاثیر حضرت زینب(س) در ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر از آن زمان تا به امروز ادامه دارد و به عنوان الگویی برای انسان‌ها در تلاش برای ارتقاء ارزش‌های انسانی و دینی شناخته می‌شود.

اهمیت تبیین مکتب سیدالشهداء به عنوان مولفه وحدت‌بخش

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تبیین مکتب سیدالشهداء به عنوان مولفه وحدت بخش در میان اقوام و مذاهب اسلامی گفت: این مکتب یکی از اصول اسلامی بزرگ و منشأ اصیل انسانیت است که ارزش‌هایی از قبیل عدالت، دفاع از حق، امر به معروف و نهی از منکر، ایثار و فداکاری را دربردارد و امام حسین(ع) با قیام خود در عاشورا، این مکتب را به عنوان راهی برای نجات انسانیت و دفاع از اصول اسلامی بیان کرد.

این مسئول ابراز کرد: تبیین مکتب سیدالشهداء و ارزش‌های آن، امکان ایجاد اشتراک بین اقوام و مذاهب مختلف را فراهم می‌کند؛ زیرا این مکتب اسلامی معطوف به ارزش‌های والا و اصول انسان‌مداری است که همگی انسان‌ها از جمله مسلمانان و غیرمسلمانان می‌توانند به آن‌ها پایبند باشند.

تبدیل مسائل دینی به ابزار تقسیم‌بندی میان اقوام و مذاهب توسط ذشمن

وی ادامه داد: تفرقه‌افکنی و تبدیل مسائل دینی به ابزار تقسیم‌بندی میان اقوام و مذاهب، یکی از مهمترین چالش‌های امروز جامعه اسلامی است و در این میان تبیین مکتب سیدالشهداء می‌تواند به عنوان یک راهکار در مقابله با این چالش‌ها عمل کند و مردم را به وحدت و همدلی هدایت کند.

اسمعیلی بیان کرد: مکتب سیدالشهداء بر مبنای انسان‌مداری و احترام به حقوق انسانی استوار است و این مفاهیم می‌توانند برای همه انسان‌ها از هر نژاد و مذهب، ارتباط و ارتقاء مشترک را ترویج دهند.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از فرصت‌های عزاداری ماه محرم برای ایجاد وحدت و همدلی گفت: برگزاری مراسم‌های مشترک، انتقال پیام‌های وحدت‌آمیز و تأکید بر اصول انسان‌مداری از جمله عوامل ایجاد وحدت و همدلی در بین آحاد جامعه است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین بیان کرد: در مراسم عزاداری ماه محرم، مسلمانان از اقوام و مذاهب مختلف شرکت می‌کنند؛ لذا این مراسم‌ها می‌توانند فضایی مناسب برای ایجاد وحدت و همدلی میان مردم ایجاد کنند؛ ضمن اینکه در این محافل، پیام‌های انسانی، وحدت‌آمیز و صلح‌آمیز امام حسین(ع) به مردم انتقال داده می‌شود که می‌تواند برای تقویت ارتباطات انسانی و نزدیکی به یکدیگر کمک کند.

مکتب عاشورایی سبب امیدآفرینی در جامعه

وی تصریح کرذ: مکتب عاشورایی، به عنوان مجموعه‌ای از ارزش‌ها، اصول و اندیشه‌های اسلامی که توسط امام حسین(ع) و اصحابش در عاشورا نشان داده شد، می‌تواند موجب امیدآفرینی در جامعه باشد.

اسمعیلی با تاکید براینکه مکتب عاشورایی ارزش ایثار را ترویج می‌دهد؛ گفت: مکتب عاشورایی نشان می‌دهد که حقیقت و عدالت می‌تواند در برابر ستم و جور پیروز شود و این ایده می‌تواند امیدواری بهبود وضعیت‌های ناعادلانه در جامعه را به ارمغان آورده و مردم را به مقابله با نابرابری‌ها تشویق کند.

وی افزود: مکتب عاشورایی به ارزش‌های اخلاقی از جمله صداقت، شجاعت، حسن‌نیت داشتن و مهربانی تاکید می‌کند و این ارزش‌ها می‌توانند باعث تقویت اعتقاد به انسانیت و همدلی در جامعه شوند.

این مسئول عنوان کرد: مراسم عزاداری و سخنرانی‌ها در ماه محرم می‌توانند فرصتی مناسب برای افزایش اطلاعات جامعه از مکتب عاشورایی و اصول اسلامی باشند همچنین موجب ایجاد انسجام و همبستگی میان افراد جامعه شده و این انسجام می‌تواند امیدآفرین باشد.

وی در پایان گفت: فرصت‌های عزاداری می‌توانند به انتقال پیام‌هایی از جمله امید، وحدت، اصول اخلاقی و انسان‌مداری کمک کند همچنین مردم در ماه محرم ممکن است به اعمال خیریه و خدمت به دیگران ترغیب شوند که این اقدامات نیز می‌تواند به ایجاد امید و همدلی کمک کند.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان