۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین عفاف و حجاب مظهر زیبایی جامعه اسلامی است
کد خبر: ۳۶۴۲۴۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۴/۲۸ ساعت: ۱۴:۱ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

عفاف و حجاب مظهر زیبایی جامعه اسلامی است

عفاف و حجاب امری فطری است و بی‌حجابی خروج از هویت فطری انسانی است و با نقص شخصیت زن در جامعه بسیاری از اصول دیگر مورد سوال قرار می‌گیرد.

عفاف و حجاب مظهر زیبایی جامعه اسلامی است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ یادداشت به قلم طاهره عظیمیان، مدرس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین

عفاف و حجاب تنها برای زنان تعریف نشده بلکه شامل مردان هم است و با تأمل در آیات 30 و 31 سوره نور که خداوند می‌فرماید: « ای رسول ما مردان مؤمن را بگو تا چشمها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را از کار زشت با زنان محفوظ دارند که این بر پاکیزگی جسم و جان آنان اصلح است، البته خدا به هر چه کنید کاملا آگاه است؛ زنان مؤمن را بگو تا چشمها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را از عمل زشت محفوظ دارند و زینت و آرایش خود جز آنچه قهرا ظاهر می‌شود بر بیگانه آشکار نسازند» می‌توان این نکته را به خوبی درک کرد.

خداوند متعال در آیه 30 سوره نور در ابتدا خطاب به مردان توصیه دارد چشمان خود را بپوشانید و فروج و اندامتان را محفوظ کنید و در مرحله بعد زنان را به رعایت عفاف و حجاب دعوت می‌کند.

با تأمل در آیات این نکته برداشت می‌شود که تأکید قرآن در درجه نخست به حفظ چشمان توسط مردان بوده زیرا سرچشمه عفاف از کنترل چشم است و گناه از آن آغاز می‌شود؛ حفظ عفت و دوری از چشم‌چرانی از راه‌های تقوا و چشم پاکی مقدمه پاک‌دامنی و چشم چرانی بی‌عفتی است که مانع رشد انسان خواهد بود.

خداوند در جای دیگری عنوان می‌کند «« إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ ؛ خداوند بر هر چیزی کنید آگاه است» ما در محضر خدا هستیم و نباید در محضرش گناه کنیم.

در رعایت عفت و پاکدامنی هیچ تفاوت بین زن و مرد وجود ندارد و خداوند خطاب به زنان عنوان می‌کند باید زیبایی‌های خود را بپوشانید زیرا پیکره زن زیباتر از مرد بوده و برای استحکام خانواده زیبا آفریده شده است.

حجاب برای حضور زن در اجتماع است تا متناسب با شأن خود و خانواده‌اش برای انجام فعالیت‌های اجتماعی متناسب با شأن خود و خانواده حضور داشته باشد و نگاه جامعه به وی به عنوان فردی توانمند و دارای مهارت باشد نه به عنوان یک ابزار.

دلیل تأکید ویژه اسلام به رعایت بیشتر حجاب به زنان به این علت است که پیکره مرد مانند زن زیبا و تحریک کننده نیست اما برای زن عکس این قضیه حاکم است، بنابراین حضور زن با حجاب در جامعه منعی ندارد و آیه حجاب نازل شده تا جایگاه زن را در جامعه صرف نظر از یک ابزار برای تأمین نیازهای خاص مردان نامحرم به عنوان یک فرد اجتماعی حفظ کند.

خداوند در وجود مردان استعدادی با عنوان غیرت قرار داده که محافظ خانواده و حتی لایه‌های گسترده‌تر از آن مانند شهر و محله است و غیرت خانواده را از مشکلات احتمالی در امان نگه می‌دارد.

رعایت حجاب برای زن و مردان در جامعه لازم بوده که باتوجه به تفاوت جنسیت حفظ آن متفاوت است؛ غیرت یعنی نگه داشتن حریم یار در مقابل غیر و نامحرم به دلیل علاقه و عشقی که مرد از خانواده دارد.

در حوزه عفاف و حجاب به زنان توصیه و قوانینی در این خصوص وضع شده اما درباره نگاه ناروای مرد به زن هنوز قانونی تصویب نشده است؛ خوب است در جایی که برای زن بی‌حجابی جرمی در نظر گرفته می‌شود جرمی نیز به منظور نگاه شهوانی مرد هم اعمال شود و قانون‌گذاران به این موضوع توجه کنند.

زن و مرد در موقعیت‌های فردی و اجتماعی برای تأمین سلامت امنیت روانی خود باید مواردی مانند پوشش، ارتباط کلامی و عفاف چشم را درنظر بگیرند زیرا تحقق این امر در کاهش مشکلات اجتماعی تأثیر بسیاری خواهد داشت.

مسئله حجاب دارای حقوق فردی و اجتماعی است و با رعایت آن آرامش جامعه بیشتر و کانون زندگی و بنیان خانواده محکم‌تر می‌شود؛ حجاب تأثیر اجتماعی قابل توجهی را به همراه دارد و رعایت آن توسط زن و مرد حفظ جایگاه حقیقی انسان را رقم می‌زند.

با بروز عفاف و حجاب در جامعه، زنان و مردان عفیف برای تأمین نیازهای جسمانی خود ازدواج می‌کنند در غیر این صورت هیچ کس به ازدواج تن نداده و از فضای حاکم بر جامعه برای تأمین نیازهای شهوانی خود استفاده می‌کند.

در فضایی که به اصل رعایت عفاف و حجاب توجهی نشود، زنان به عنوان یک ابزار به راحتی در اختیار مردان نامحرم قرار گرفته و تعرض‌ها و خشونت‌های جنسی در جامعه گسترش و امنیت کاهش می‌یابد؛ رعایت حجاب و عفاف به معنی داشتن کرامت انسانی است.

عفت و حیا باعث می‌شود زیبایی‌های روانی در جامعه قوت پیدا کند و با تهاجم فرهنگی غرب مقابله شود؛ عفاف و حجاب امری فطری است و تبلیغات غرب انسان را از فطرت‌ها دور می‌کند و بی‌حجابی خروج از هویت فطری انسانی است و با نقص شخصیت زن در جامعه بسیاری از اصول دیگر مورد سوال قرار می‌گیرد.

با گرفتن حجاب از زنان نیروی فعال و پویای جامعه کاهش می‌یابد اما با حفظ آن امنیت اجتماعی افزایش و تهاجم فرهنگی و کالاهای تجملاتی کاهش می‌یابد.

دلیل هجمه غرب به زندگی عفیفانه این بوده که غربی‌ها در موضوع عفاف و حجاب و مقابله با آن نوعی مقابله ایدئولوژیک با نیت خاموش کردن موتور انقلاب اسلامی را در نظر دارند زیرا حجاب نماد انقلاب اسلامی است؛ آنها به دنبال بر هم زدن اقتدار انقلاب با ترویج اباهه‌گری و از بین بردن سبک ایرانی اسلامی به بهانه آزادی هستند.

غربی‌ها با تمام هنر خود در موضوع عفاف و حجاب و مسئله زن و مرد مقابله کرده و مقام معظم رهبری در این خصوص بیان می‌کنند: «در موضوع حجاب نباید دفاع کرده بلکه باید به غرب حمله کنیم زیرا آنها بزرگترین ظلم را به زن و مقام آنها را تنزل کردند».

آنها تلاش دارند حجاب را که یکی از شعائر دینی است از زن و مرد در جامعه بگیرند و آسیب‎‌های بسیار قابل توجهی به تفکرات ما بزنند زیرا خود در این حوزه دچار مشکل شدند؛ در جریان رنسانس بسیاری از معنویات و خدا را از دست دادند و در حال حاضر هیچ ارزشی برای آنها دارای ارزش نیست و به همین دلیل به زندگی‌هایی حمله می‌کنند که پایگاه قوی جامعه دارند.

هدف غربی‌ها این است با رایج کردن شهوت‌رانی در کشور قدرت‌های فکری و عملی ما را در جامعه بگیرند زیرا رشد قوای نظامی ایران بعد از انقلاب خاری در چشم آنها است.

در نهادینه کردن عفاف و حجاب در جامعه باید به این نکته توجه کنیم شرایط امروز جامعه در مسیر افکار غربی قرار گرفته و وظیفه ما هدایت افکار عمومی جامعه و به عبارتی جهاد تبیین مدنظر رهبری است.

جهاد تبیین را در حوزه نگرش صحیح‌ها و فرهنگ ایرانی اسلامی و امیدآفرینی در نظر داشته باشیم، دشمن با برنامه و کار مهندسی وارد شده و هم‌اکنون عفاف و حجاب به اندازه مسائل اصلی جامعه قابل توجه بوده و یک ابزار اصلی برای دشمن برای سرکوبی باور اعتقادات شده است.

باید با برنامه وارد شویم و هرکسی متناسب با جایگاه خود، باورها را اصلاح و تبیین و نقشه دشمن و تمدن غربی را نقد کند؛ باید بر غیرت و حیا تمرکز کرده و فعالیت فرهنگی انجام دهیم و هویت ایرانی اسلامی را در دل‌ها تقویت کنیم؛ لازمه تحقق آن شروع از خانواده و اطرافیان است.

روش سلبی برای ترویج عفاف و حجاب در جامعه قطعا پاسخگو نیست اما افراد بد حجابی را در جامعه مشاهده می‌کنیم که با اغماض نسبت به این مسئله رفتار می‌کنند که در این بین لازم است برخورد قانونی و کیفری با آنها شود.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان