۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین رشد قارچ‌گونه ترجمه‌های بی‌قید و شرط کتاب کودک و نوجوان آسیب‌زا است
کد خبر: ۳۶۴۰۹۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۴/۱۸ ساعت: ۷:۵۷ ↗ لینک کوتاه

شاعر و نویسنده قزوینی در مصاحبه با صبح قزوین:

رشد قارچ‌گونه ترجمه‌های بی‌قید و شرط کتاب کودک و نوجوان آسیب‌زا است

شاعر و نویسنده قزوینی گفت: به نظر من آسیب‌های فرهنگی به مراتب سنگین‌تر از آسیب‌های اقتصادی بوده و جبران‌ناپذیر و جدی هستند که از ورود سیل‌گونه آثار ترجمه شده بی‌قید و شرط به حوزه نشر و ادبیات کشور شاهد هستیم.

رشد قارچ‌گونه ترجمه‌های بی‌قید و شرط کتاب کودک و نوجوان آسیب‌زا است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ مهدی مردانی شاعر نام آشنای قزوینی است که حدود ۲۰ سال از فعالیت او به عنوان کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین می‌گذرد.
وی که متولد سال ۱۳۵۷ بوده و از سال ۷۳ نوشتن را به شکل جدی آغاز کرده است؛ در طول این سال‌ها با مجلات، نشریات و انجمن‌های مختلف ادبی و هنری همکاری داشته و بالغ بر ۲۰۰ عنوان کتاب در حوزه کودکان و هشت عنوان در حوزه بزرگسالان به رشته تحریر درآورده است.

وی علاوه‌بر کتاب شعر، کتاب‌هایی در حوزه نثر هم دارد و بازنویسی کتاب مثنوی و معنوی به زبان طنز برای کودکان و بازنویسی قابوسنامه از جمله آنان است؛ ضمن اینکه مجموعه داستان‌های «غولستان» اثر این نویسنده قزوینی به زودی منتشر خواهد شد.

مردانی در طول سال‌ها فعالیتش، جوایز بسیاری را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده که از جمله آن می‌توان به جایزه شعر فجر و کتاب سال برای کتاب «سکوت به زبان مادری»، جایزه لاک‌پشت پرنده برای کتاب «جزیره‌ای در اتاق من» و «دلتنگی یک آپارتمان»، جایزه کتاب سال دفاع مقدس برای کتاب‌ «جنگ سالهاست که تمام نشده» و «مثل قلب پروانه» اشاره کرد.

این نویسنده و شاعر قزوینی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ اینگونه از ورودش به عرصه شاعری و نویسندگی می‌گوید: سرودن را از دوران دبیرستان و از سر کلاس‌های ادبیات شروع کردم؛ البته ابتدا به موسیقی علاقه داشتم و در کنار آن اشعار سعدی و حافظ را هم بسیار مطالعه می‌کردم و همین امر مرا به سوی شعر و شاعری هدایت کرد.

*دوست دارم به عنوان شاعر کودک و نوجوان شناخته شوم

وی می‌افزاید: به یاد دارم سر کلاس ادبیات همیشه سعی داشتم به جای انشا، شعر نوشته و ابیاتی منظوم تحویل دبیر ادبیات دهم که با استقبال آنان مواجه شده و در نهایت نمرات خوبی می‌گرفتم لذا با انگیزه و شوق بیشتر به کارم ادامه می‌دادم.

مردانی که معتقد است مهمترین مسائل در زندگی، ساده‌ترین آنهاست؛ بیان می‌کند: سرچشمه ایده‌های من برای سرودن از جهان اطرافم و از زندگی و دنیای کودکان و در مجموع از ساده‌ترین مقولات نشات می‌گیرد چراکه من به جهان پیچیده نگاه نمی‌کنم و معتقدم مهمترین مسائل در زندگی، ساده‌ترین آنهاست.

وی در ادامه می‌گوید: راه رفتن، نفس کشیدن، نگاه کردن، کنار هم بودن، لبخند زدن، نسیم، درخت، آب، پرنده و هر آنچه از نظر دیگران ساده و بی‌اهمیت به نظر آمده و ارزش و قیمتی ندارد در نگاه من بالاترین ثروت بوده که به زندگی نور و امید می‌بخشند و همین ها دست مایه من برای سرودن هستند.

این شاعر قزوینی در پاسخ به این سوال که کدام اثرش را بیش‌از سایر آثارش دلچسب و زیبا می‌داند؛ عنوان می‌کند: کتاب‌های زیادی برای گروه‌های سنی مختلف نوشتم که از جمله آن کتاب دلتنگی یک آپارتمان، جزیره‌ای در اتاق من، جنگ سالهاست که تمام نشده، پروانه پنهان، سکوت به زبان مادری و ده‌ها عناوین دیگر است؛ بنابراین انتخاب یک کتاب از بین کتاب‌هایم به عنوان بهترین اثر، کار دشواری است اما کتاب "پروانه پنهان" را که گزیده‌ای از اشعار مورد علاقه‌ام است، بیشتر دوست دارم.

وی اضافه می‌کند: هم اکنون در حال آماده سازی و نوشتن کتاب شعری با عنوان "ماهی جان" هستم که هنوز به اتمام نرسیده و امیدوارم طی امسال یا سال آتی به مرحله چاپ برسانم.

*باید جهان کودکان را شناخت و دغدغه‌های آنان را فهمید

مردانی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد فعالیت در حوزه کودکان می‌گوید: کار سرودن یا نوشتن برای کودکان دارای ظرافت‌های خاصی است، باید جهان کودکان را شناخت و دغدغه‌های آنان را فهمید و به زبان آنان اشراف داشت؛ باید چمدان بزرگسالی را با همه غم‌ها و اندوه‌ها و دغدغه‌ها در ابتدای خانه کودکی جا بگذاریم و به عنوان یک کودک وارد دنیای آنان شویم.

وی درخصوص فواید و آسیب‌های دنیای مجازی بیان می‌کند: به فضای مجازی به عنوان یک فرصت می‌نگرم و معتقدم چنانچه آمادگی حضور در این فضا را نداشته و عرصه را خالی بگذاریم می‌تواند به فضای خطرناکی تبدیل شود؛ اما اگر با برنامه بوده و با پیش‌بینی‌های لازم، محتواهای غنی و کاربردی تهیه کنیم و اجازه استفاده درست از این فضا را به بچه‌ها بدهیم می‌تواند برای کودکان و نوجوانان مفید و سازنده باشد.

مردانی عنوان می‌کند: برای کتابخوان شدن کودکان ضرورت دارد والدین اهل کتاب و مطالعه بوده و لذت کتابخوانی را به کودکان بچشانند؛ متاسفانه اولین مواجهه جدی کودکان با کتاب زمانی است که آنان به مدرسه می‌روند و باید کتاب‌های درسی خود را بخوانند که معمولا مواجهه خوشایندی نیست و همین موضوع در کاهش میل و رغبت آنان به کتاب و کتابخوانی بی‌تاثیر نخواهد بود.

وی تصریح می‌کند: اگر کتاب داستان و شعر و کتاب‌های تخیلی پیش از حضور کودکان در مدرسه، وارد جهان آنان شده و زمینه آشنایی و لذت بردن از مطالعه فراهم شود قطعا در تمایل و گرایش بچه‌ها به کتابخوانی موثر خواهد بود.

این شاعر و نویسنده قزوینی می‌گوید: شاعران و نویسندگان در جهان کلمات زندگی می‌کنند و پیام آور دنیای خیال برای کودکان و بزرگسالان هستند؛ من نیز با وجود داشتن آثار در دو حوزه کودکان و بزرگسالان اما بیشتر دوست دارم به عنوان شاعر کودک و نوجوان شناخته شوم و غالب آثارم هم در همین بخش است و امیدوارم مرا به همین اسم یعنی شاعر حوزه کودکان بشناسند.

*مسئولین در ارائه مجوز برای نشر کتاب مداقه بیشتری داشته باشند

وی با اشاره به اهمیت گزینش کتاب برای کودکان می‌گوید: خانواده‌ها باید در انتخاب کتاب برای کودکانشان دقت کنند و مسئولین و متولیان امر هم در ارائه مجوز برای نشر کتاب مداقه بیشتری داشته باشند.

مردانی درخصوص مشکلات و دغدغه‌های موجود در حوزه نشر کتاب می‌گوید: بارها گفته و می گویم که الزام به رعایت قانون کپی رایت در حوزه ادبیات به ویژه ادبیات کودکان و نوجوانان بسیار ضرورت دارد چراکه عدم رعایت آن مشکل آفرین است و این درحالی است که متاسفانه از نویسندگان ما حمایت جدی صورت نمی‌گیرد و ناشران هم ترجیح می‌دهند به جای خرید کتاب شعر یا داستان از یک نویسنده ایرانی، رمان و کتاب خارجی را به چاپ برسانند چراکه کشور ما از قانون کپی رایت پیروی نمی‌کند.

وی تاکید می‌کند: به نظر من آسیب‌های فرهنگی به مراتب سنگین‌تر از آسیب‌های اقتصادی بوده و جبران‌ناپذیر و جدی هستند که از ورود سیل‌گونه آثار ترجمه شده بی‌قید و شرط به حوزه نشر و ادبیات کشور شاهد هستیم.

این شاعر قزوینی در پایان خطاب به والدین عنوان می‌کند: به والدین توصیه می‌کنم که برای فرزندان خود به ویژه کودکان کمتر از هفت سال وقت بیشتری بگذارند و برایشان کتاب بخوانند؛ کتاب را در اختیار بچه‌‌ها قرار داده و نگران پاره شدن کتاب نباشند؛ پدرها و مادرها باید با کتاب مانوس باشند و اوقات فراغت خود را با کتاب پر کنند چراکه رسانه‌های امروزی قادر نیستند به تنهایی همه احتیاجات ذهنی کودکان را تامین کنند؛ والدین باید اجازه دهند بچه‌ها در کتاب‌ها خود را پیدا کنند و با داستان‌ها زندگی کرده و تخیلات خود را به پرواز درآورند.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان