۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین عرفه بهترین فرصت برای جاماندگان شب قدر است
کد خبر: ۳۶۳۹۳۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۴/۷ ساعت: ۹:۶ ↗ لینک کوتاه

مدرس حوزه و دانشگاه در مصاحبه با صبح قزوین:

عرفه بهترین فرصت برای جاماندگان شب قدر است

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عرفه روز امید و نجات است، گفت: مجموع دعای عرفه بیانگر این است که انسان به این نتیجه برسد که وجود خود را قربانی ‌کند تا خدا را به دست آورد و این به نتیجه نمی‌رسد مگر اینکه به وحدانیت و یگانگی خدا برسد.

عرفه بهترین فرصت برای جاماندگان شب قدر است
حجت‌الاسلام علی محمدی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار فرهنگ ‌و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به فضائل روز عرفه اظهار کرد: روز عرفه در معارف دینی ما به نام «عیدالله اکبر» یا «عید اعظم» نامگذاری شده چون ختم رسالت و شروع به وصایای امیرالمومنین(ع) است.
 
وی افزود: درباره فضائل روز عرفه نقل شده که امام سجاد(ع) روزی می‌بیند که شخصی در روز عرفه گدایی می‌‌کند که همین موضوع موجب رنجش خاطر ایشان می‌شود و می‌فرماید نقل شده که امروز حتی شخصی که هزاران سال هم گناه و خطا داشته باشد، نباید از درگاه خدا ناامید شود و این لطف و رحمت حتی شامل بچه‌هایی که در شکم مادرانش هستند، نیز می‌شود.
 
مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: فضائل روز عرفه برابر هزار حج مقبول و هزار سال عبادت مشکور است و هزاران احادیثی که بر اهمیت روز عرفه تاکید دارد و روایت شده که اگر در این روز کسی در زیر قبه امام حسین (ع) قرار گیرد بسیار ارزشمند و پراهمیت خواهد بود.

محمدی با اشاره به اعمال شاخص روز غرفه عنوان کرد: به جای آوردن اعمال مشترک مانند روزه، غسل روز عرفه، دو رکعت نماز روز عرفه همراه با اعمال و اقرار به استغفار و گناه در پیشگاه خداوند، زیارت امام حسین(ع)، دعای توسل، دعای مخصوص روز عرفه و قرائت برخی سوره‌ها تاکید شده است.
 
وی ابراز کرد: سفارش شده اگر کسی روز عید عرفه در صحرای عرفات حضور نداشته نباشد می‌تواند این دعا را در صورت امکان زیر قبه امام حسین(ع) با اماکن مقدس و یا در بیابان‌ها و مکان‌هایی که سرپوشیده نیستند، قرائت کند.

عرفه به معنای بینش، شناخت و اعتراف به گناهان است

مدرس حوزه و دانشگاه در خصوص اهمیت روز عرفه ادامه داد: عرفه به معنای بینش، شناخت و اعتراف به گناهان است که بدون حضور در عرفه مناسک حج کامل نمی‌شود؛ یک زائر حج بعد از تمام اعمالی که به جای آورده باید این دعا را در حالت تضرع و زاری در پیشگاه خداوند قرائت و به گناهان خود اقرار کند.
 
محمدی عنوان کرد: عرفه در واقع به معنای شناخت کافی انسان بر اعمالی است که انجام می‌دهد، بعد از آن باید روز عید قربان نفس خود را قربانی کند چه بسا که حضرت ابراهیم با پیشکش کردن فرزندش تمام تعلقات مادی خود را کنار گذاشت.
 
مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: مجموعه دعای عرفه بر توحید تاکید دارد و امام حسین(ع) در این دعا تاکید می‌کند که تمام وجود، حرکات و سکنات و زندگی من مشتاق دیدار خداوند است.
 
محمدی تصریح کرد: مضمون دعای عرفه در این است، کسی که خدا را پیدا نکند چه کسی را پیدا کرده است؟؛ امام حسین(ع) سرمایه اصلی و هستی انسان را در توحید و یافتن خدا و وجود خود را محو تماشای خدا می‌داند.
 
عرفه انسان را به وحدانیت و یگانگی خدا می‌رساند

وی ادامه داد: مجموع دعای عرفه بیانگر این است که انسان به این نتیجه برسد که وجود خود را قربانی ‌کند تا خدا را به دست آورد و این به نتیجه نمی‌رسد مگر اینکه به وحدانیت و یگانگی خدا برسد.
 
مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عرفه روز امید و نجات است، اذعان کرد: از پیام‌های عرفه این است که انسان همواره می‌تواند خود را در زیرمجموعه خدای خود قرار داده و نجات پیدا کند لذا در این روز انسان همواره به یاد خداست و هیچگاه احساس تنهایی، افسردگی و ناامیدی نخواهد کرد و در روایات داریم که اگر کسی شب قدر را درک نکرد از روز یا شب عرفه بهره ببرد.
 
محمدی اذعان کرد: مهمترین پیام دعای عرفه، همانگونه که تمام مردم معتقد هستند که امام حسین(ع) سفینة‌النجات است؛ امام حسین(ع) به این مقام و شناخت رسیده و حاضر است که هر چیزی که در دنیا ذره‌ای برای انسان تعلق دارد را برای رسیدن به اهدافش به نام پوچ نشدن و توسعه یافتن به جای آورد لذا دعای عرفه در دنیای امروز که استرس، اضطراب، ناامنی و ناآرامی حاکم است را از انسان دور و انسان را در مسیر رشد و روشنایی قرار می‌دهد.
 
وی در پایان گفت: اعمال امام حسین (ع) حاکی از این است که اگر کسی بخواهد انسان باشد باید توحید خود را کامل کند.
 
انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان