۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین آموزه‌های امام‌ محمد باقر (ع) احیاکننده فرهنگ شیعه بود
کد خبر: ۳۶۳۸۸۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۴/۵ ساعت: ۸:۵۱ ↗ لینک کوتاه

مسئول بسیج طلاب استان قزوین:

آموزه‌های امام‌ محمد باقر (ع) احیاکننده فرهنگ شیعه بود

مسئول بسیج طلاب استان گفت: امام باقر (ع) نسبت به تمام علوم تبحر داشتند و در تمام رشته‌ها نظیر اخلاق، فلسفه، کلان و تفسیر که کمتر به آن‌ها پرداخته شده بود را برای شیعیان عالم احیا کردند.

آموزه‌های امام‌ محمد باقر (ع) احیاکننده فرهنگ شیعه بود
حجت‌الاسلام ابوالفضل مصطفایی مسئول بسیج طلاب استان قزوین در گفتگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ درباره ابعاد شخصیتی امام محمد باقر (ع) اظهار کرد: دوران امامت امام محمدباقر (ع) نیز مانند سایر ائمه دوران بسیار سخت و خفقانی بود اما ایشان با بهره‌مندی از منبع عظیم علم الهی مردم را با روایت‌های اصیل نبوی و علوی آشنا ساخته و معارف والای شیعی را برای مردم بیان کرد.

وی افزود: امام محمد باقر(ع) بهترین مسیر را برای مبارزه با حکومت بنی امیه برگزید؛ ایشان با نشر معارف اسلام و مبارزه عقیدتی و معنوی با حكومت وقت بود و با فعالیت‌های علمی بی‌نظیری در زمینه‌های آموزش حقوق اسلام داشت، توانست جلوه‌ای دیگر از اسلام ناب محمدی را به مردم روزگار خویش معرفی كند.

مسئول بسیج طلاب استان بیان کرد: امام محمدباقر (ع) با تشكیل‌ مكتبی علمی‌ و تربیت‌ شاگردان‌ برجسته‌، خط فكری‌ تشیع را آشكار و فرهنگ‌ تشیع را از گزند خلیفه‌های اموی حفاظت كرد و شاگردان‌ این‌ بزرگواران‌ برخی‌ از علوم‌ را گسترش‌ دادند و دانش‌های تازه‌ای را نیز تأسیس کرد.

مصطفایی ادامه داد: بر پایه حدیث لوح که جابربن عبدالله انصاری روایت کرده مشهورترین لقب امام پنجم به معنای شکافنده علوم مختلف است که این لقب را پیامبر اسلام پیش از ولادتش به این امام نسبت داد.

وی اذعان کرد: امام باقر (ع) در دوره پنج حاکم غیر مشروع از خلفای بنی امیه که شامل ولید ابن عبدالملک،سلیمان ابن عبدالملک، عمر ابن عبدالعازیز یزیذ ابن عبدالملک وهشاک ابن عبدالملک امامت کردند.

مسئول بسیج طلاب استان ادامه داد: در تدوین دیدگاه شیعه مانند رشته‌های مختلف اخلاق، فقه، کلان و تفسیر تلاش‌های بسیاری انجام دهند.

مصطفایی ادامه داد: امام پنجم شیعیان به این علت باقر نامیده شد که در علم، زهد و بزرگواری از برادرانش برتر و قدر و منزلتش بیشتر بود و از دیگر القاب این امام می توان باقرالعلوم، هادی و امیر اشاره کرد.

وی عنوان کرد: از دیگر شاخص‌های امام باقر (ع)، حضور او در واقعه کربلا بود؛ ایشان در ایام طفولیت در چهار سالگی در واقعه کربلا حضور فیزیکی داشتند.

مسئول بسیج طلاب استان قزوین اذعان کرد: امام باقر (ع) نسبت به تمام علوم تبحر داشتند و در تمام رشته‌ها نظیر اخلاق، فلسفه، کلان و تفسیر که کمتر به آن‌ها پرداخته شده بود را برای شیعیان عالم احیا کردند.

مصطفایی عنوان کرد: بسیاری‌ از علوم در زمان امام محمد باقر (ع)‌ به شكوفایی رسید و شاگردان‌ این‌ بزرگواران‌ برخی‌ از علوم‌ را گسترش‌ دادند و دانش‌های تازه ای را نیز بنیان نهادند تا جایی که محمد ابن مسلم ۳۰ هزار حدیث و جابرابن یزید جوفی هم ۷۰ هزار از امام باقر علیه السلام نقل کردند.

وی تصریح کرد: باقرالعلوم یعنی گسترش حلقه درسی و تربیت نخبگان علمی و علم کلام از ویژگی‌های برجسته امام پنجم شیعیان است.

مسئول بسیج طلاب استان قزوین در پایان گفت: امام محمد باقر (ع) هفتم ذی‌الحجه ۱۱۴ به شهادت رسیدند که در برخی از منابع عبدالملک و در برخی دیگر ابراهیم ابن ولید را عامل شهادت ایشان دانستند.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان