۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین بازاریابی صنایع دستی قزوین ضعیف است
کد خبر: ۳۶۳۶۴۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۳/۲۱ ساعت: ۸:۴۶ ↗ لینک کوتاه

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی قزوین:

بازاریابی صنایع دستی قزوین ضعیف است

معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌ سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: يكی از دلايل عدم اقبال از برخی هنرهای صنایع دستی استان، ضعف هنرمندان در طراحی، بازاریابی و صنعت بسته‌بندی است كه بايد در اين زمينه يک اقدام علمی و كارشناسی صورت گرفته و با شناسایی بازار و آموزش به هنرمندان این موانع را رفع کنیم.

بازاریابی صنایع دستی قزوین ضعیف است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، استان قزوین از دیرباز به عنوان یکی از قطب‌های اصلی صنایع دستی در کشور محسوب می‌شده است، استقرار طولانی مدت اقوام مختلف در قزوین و الهام گرفتن از طبیعت این منطقه، عاملی مؤثر در ایجاد تنوع صنایع دستی در این استان است، به گونه‌ای که در هر نقطه از این استان رنگارنگ دستانی توانمند در حال آفرینش هنری اصیل برگرفته از طبیعت بی‌نظیر آن است.

از مهم‌ترین هنر و صنایع دستی این استان می‎توان به خوش‌نویسی، آیینه کاری، گلیم بافی، نقاشی و تذهیب، جاجیم بافی و زره بافی اشاره کرد.

سید میثم حصاری، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به برنامه‌های پاسداشت روز 20 خرداد سالروز جهانی صنایع‌دستی در استان قزوین اظهار کرد: روز جهانی صنایع‌دستی امسال با شعار «صنایع‌دستی، اقتصاد هویت‌بنیان» نامگذاری شده است.

وی افزود: استان قزوین یکی از شاهراه‌های اصلی کشور است، به همین دلیل در معرض تعاملات فرهنگی زیاد با مردم سایر شهرها است و همین تعدد فرهنگ و رسوم سبب بروز و ایجاد هنرهای دستی مختلف از سوی مردم هنردوست این دیار است، به گونه‌ای که در حوزه صنایع دستی استان قزوین انواع رشته‌های هنری دیده می‌شود.

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای‌ سنتی میراث فرهنگی قزوین تصریح کرد: جاجیم بافی از جمله صنایع دستی است که در قزوین قدمتی طولانی داشته و امروزه نیز در اكثر روستاهای استان رواج دارد، هنر خوشنویسی که از دیرباز به عنوان هنری سرآمد و در قرق قزوینی‌ها بوده است، به گونه‌ای که میرعماد حسنی و عمادالکتاب سیفی بزرگترین اساتید خط نستعلیق و هنر خوشنویسی از قزوین برخواسته‌اند.

وی ادامه داد: در این استان همچنین‌ هنرهایی چون قالی‌بافی، گلیم بافی، منبت‌کاری و معرق‌کاری، موج بافی، زره بافی، ترمه‌دوزی، سفالگری، مسگری و آینه‌کاری سرآمد است.



حصاری با بیان اینکه هنر آینه کاری دراستان قزوین قدمت بالایی دارد، خاطرنشان کرد: درواقع می‌توان گفت نخستین بار از آینه جهت تزیین ساختمان دیوان خانه شاه طهماسب صفوی در شهر قزوین استفاده شده است.

این کارشناس صنایع دستی بیان کرد: هنرهایی چون موج‌بافی، پن‌بافی«نوار بافی»، نقاشی روی شیشه و چوب و رزه‌بافی از جمله هنرهای اصیل و اما فراموش شده استان قزوین است که با تلاش‌های صورت گرفته در حال احیا و جان گرفتن دوباره است.

 وی تاکید کرد: از جمله هنرهای بانوان قزوینی در گذشته ترمه‌دوزی و سرمه‌دوزی بوده است به گونه‌ای که جزو لاینفک جهیزیه دختران قزوینی محسوب می‌شده و در اکثر خانه‌ها یافت می‌شود، با استفاده از سرمه‌دوزی، بخشی از جهیزیه که شامل جای‌نماز، جای قرآنی، رو میزی، بقچه‌های ترمه، کیف ‌پول، جای شانه و لوازم آرایش و غیره است با مفتول‌های بسیار نازک برنجی و یا طلایی تزیین می‌شوند.

حصاری تصریح کرد: سیاست ما در معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی، کاربردی کردن هنرهای دستی است، به طوری که این صنایع از حالت تزیینی صرف بیرون آمده و حالت مصرفی پیدا کنند، به عنوان مثال در هنر سفال باید به جای تولید اشیای تزیینی و گران قیمت که خرید آن از توان مردم عادی خارج است به سمت تولید کاسه و بشقابی که در زندگی کاربردی است برویم.

وی گفت: این مهم باید در تمام صنایع دستی رعایت شود، هنرمندان گلیم‌باف، منبت‌کار، سفالگر ما نباید بی‌توجه به نیازهای بازار و زندگی روزمره تنها به ساخت مصنوعات دستی زیبا اکتفا کنند، باید محصولاتی را تهیه و تولید کنیم که با قابلیت کاربردی، امکان استفاده در منازل را داشته باشند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌ سنتی میراث فرهنگی قزوین با بیان اینکه رویه صنایع دستی ما باید تغییر کند و به‌روز شود، ادامه داد: امروز به دلایل اقتصادی مردم از آنچه، تنها جنبه تزئینی دارد، استقبال چندانی نمی‌کنند؛ از این‌رو ما باید الگوی خود را در زمینه تولید تغییر دهیم، تا با این مهم در راستای بهبود اقتصاد هنرمند و توسعه صنایع دستی و نگهداشت آن قدم برداریم.

حصاری با اشاره به لزوم یادگیری علوم بازاریابی و بسته‌بندی توسط هنرمندان صنایع دستی بیا‌ن کرد: يكی از دلايل عدم اقبال از برخی هنرهای سنتی استان، ضعف هنرمندان در طراحی، بازاریابی و صنعت بسته‌بندی است كه بايد در اين زمينه يک اقدام علمی و كارشناسی صورت گرفته و با شناسایی بازار و آموزش به هنرمندان این موانع را رفع کنیم.

وی یادآور شد: در حوزه آموزش و تولید هنرهای دستی قریب به دو سال است که تفاهم‌نامه‌ای با جهاد دانشگاهی استان امضا کردیم که در این زمینه هنرمندان زیادی را در رشته‌های ساخت زیورآلات، تراش سنگ، سفالگری و سرامیک و غیره پرورش داده و اکنون هنرجویان زیادی با مجوز تولید اداره کل صنایع دستی در استان در هنرهای مختلف فعالیت می‌کنند.

حصاری با اشاره به برنامه‌های هفته صنایع دستی در استان قزوین گفت: این هفته فرصت مناسبی برای شناخت هرچه بهتر رشته‌های مختلف و هنرمندان این حوزه است که در همین راستا برنامه‌های متعددی برای حمایت و معرفی این هنر- صنعت و تقدیر از فعالان این عرصه پیش‌بینی شده است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی قزوین از برگزاری نمایشگاه سفال و سرامیک با عنوان آوای خاک خبر داد و افزود: امروز هم زمان با سالروز جهانی صنایع دستی، نمایشگاه آثار سفالین هنرجویان نرگس سلطان‌پور از هنرمندان فعال عرصه صنایع‌دستی قزوین در نگارخانه مهر حوزه هنری افتتاح شد و به مدت پنج روز تا تاریخ ۲۴ خرداد میزبان شهروندان هنر دوست قزوینی خواهد بود.

وی افزود: آیین تجلیل از هنرمندان و پیشکسوتان به نامی چون آقایان احمد بامشاد هنرمند موج بافی، رضای گلدوز هنرمند پیشکسوت آینه‌کاری و خانم شهربانو کاظمی هنرمند رزه باف قزوینی در روز 21 خرداد در سالن اجتماعات خانه داعی برگزار خواهد شد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی قزوین تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های هفته گرامیداشت صنایع‌دستی تجلیل از فروشگاه‌های برتر صنایع‌دستی، برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی در اداره‌کل اقتصاد‎‌و‌دارایی قزوین و تقدیر از فعالان صنایع‌دستی مستقر در غرفه‌ها و کارگاه‌های مجموعه سعدالسلطنه خواهد بود.

وی ادامه داد: نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع‌دستی، کارگاه‌های آموزشی برای شاغلین این حوزه و تقدیر از فعالان این عرصه نیز به همین مناسبت در شهرستان‎های تابعه برگزار خواهد شد.

حصاری در پایان گفت: هفته صنایع دستی فرصت مناسبی است که همشهریان و مسئولین هنردوست قزوینی با حمایت مادی و معنوی از هنرمندان برجسته شهر خود، گامی در جهت اقتصاد و توسعه صنایع دستی بردارند.

انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان