۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین ساخت کتابخانه‌های جدید در روستاهای قزوین
کد خبر: ۳۶۳۲۴۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۲/۲۸ ساعت: ۹:۲۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین عنوان کرد:

ساخت کتابخانه‌های جدید در روستاهای قزوین

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش به منظور نیازسنجی اهالی روستا و مناطق فاقد کتابخانه توسط راهبران آموزشی منعقد و ۴۴ راهبر به منظور اجرای این طرح از آموزش و پرورش به کتابخانه‌های عمومی استان معرفی شده‌ است.

ساخت کتابخانه‌های جدید در روستاهای قزوین
فاطمه محمدبیگی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با بیان اینکه به دنبال احیای مساعدت بانک‌ها در ساخت کتابخانه در سطح استان هستیم، اظهار کرد: رایزنی برای اهدای زمین در مناطق قشلاق، شاهین‌تپه، شهرک قدس، حیدریه، نیکویه، نظام‌آباد و شهرستانک انجام شده و مذاکراتی با یکی از بانک‌ها در این خصوص انجام شده است.

وی افزود: تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش به منظور نیازسنجی اهالی روستا و مناطق فاقد کتابخانه توسط راهبران آموزشی منعقد و 44 راهبر به منظور اجرای این طرح از آموزش و پرورش به کتابخانه‌های عمومی استان معرفی شده‌ است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: باتوجه به اینکه بعضی از مساجد ظرفیت ایجاد کتابخانه را دارند مقرر شد فضایی به عنوان کتابخانه در مسجدمحمدخان بیگ شهر قزوین از پایان تیرماه سال جاری در نظرگرفته شود.

محمدبیگی ادامه داد: ماده 14 قانون معادن در حال پیگیری است که براساس این قانون، معادن موظفند بخشی از آورده خود را در حوزه فرهنگی هزینه کنند.

تعدادی از کتابخانه‌های عمومی قزوین بازطراحی می‌شود

 وی اذعان کرد: براساس ماده 172 قانون مالیات صاحبان صنایع و مشاغل باید مبالغی را به عنوان ساخت، تعمیر و تجهیز کتابخانه‌ها هزینه کنند و این هزینه‌ها از مجموع مالیات آنها کسر می‌شود و استان صنعتی قزوین هم این ظرفیت را دارد.

محمدبیگی یادآور شد: پیگیری‌هایی انجام و جلساتی با متولیان امر برگزار شده و شماره حسابی از طریق اقتصاد دارایی با نظارت ذی حساب تعریف شده است تا در اختیار بخش صنعت استان قرار گرفته و در حوزه ترویج کتابخانه‌ها هزینه کنند.

وی با اشاره به بازطراحی کتابخانه‌ها ابراز کرد: باتوجه به تعریف خدمات جدید در کتابخانه‌ها نیز بازطراحی کتابخانه امام خمینی (ره)، علامه رفیعی و عارف قزوینی را در دستور کار قرار دادیم تا با بهره‌برداری از این فضاها مخاطب بیشتری را به کتابخانه‌ها جذب کنیم.

افزایش تملک دارایی و سرمایه‌ای قزوین در حوزه کتابخانه‌های عمومی
محمدبیگی با اشاره به وضعیت اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای استان تصریح کرد: اعتبارات این بخش نسبت به سه سال گذشته چهار برابر افزایش یافته است که این اعتبارات برای ساخت، تعمیر و تجهیز کتابخانه‌ها هزینه می‌شود.

وی با اشاره به قانون اختصاص نیم درصد درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها خاطرنشان کرد: چهار شهرداری از جمله تاکستان، آبیک، معلم کلایه و ارداق در سطح استان بیش‌از 70 درصد تکلیف قانونی خود را انجام دادند و امیدواریم در سال جاری مساعدت بیشتری از شهرداری‌ها را شاهد باشیم.

این مسئول درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده احداث کتابخانه مرکزی در قزوین تصریح کرد: اختصاص300 میلیارد تومان از محل مولدسازی زمین کتابخانه مرکزی برای هزینه ساخت کتابخانه مرکزی و تالار شهر در مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان مطرح شد.

پرونده ساخت کتابخانه مرکزی در حال بررسی است

محمدبیگی ادامه داد: پیگیری‌های متعددی در این زمینه صورت گرفت و جلساتی در سطح استان برای ساماندهی فضای فرهنگی با حضور نمایندگان اداره راه و شهرسازی، استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار شد که ما مکلف شدیم به محصور کردن زمینی که برای ساخت کتابخانه در نظر گرفته شده بود.

وی مطرح کرد: پیش‌از اتمام قرارداد در همان جلسه مصوب شد اداره راه و شهرسازی نسبت به تمدید قرار داد برای واگذاری پروژه به سرمایه‌گذار اقدامات لازم را انجام دهد؛ پیگیری‌ها از اردیبهشت ماه سال گذشته برای تمدید قرارداد صورت گرفت اما در نهایت اداره راه و شهرسازی در آبان ماه نامه‌ای را به سازمان ملی مسکن مبنی بر تعیین تکلیف تمدید یا عدم تمدید ارسال کرد که در بهمن ماه از سوی این اداره نسبت به اداره ارشاد طرح شکایت شد.

این مسئول اضافه کرد: البته شکایت مطرح شده از سوی راه و شهرسازی با پیگیری‌های صورت گرفته و درخواست تجدید نظر در نهایت منجر به لغو رای اولیه دادگاه شد و مقرر گردید از طریق رسیدگی به تخلفات دستگاه‌های اجرایی حل و فصل شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین ادامه داد: پیگیری‌ها در سطح نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از طریق مراجع ذی صلاح، وزارت کشور و سازمان ملی در حال انجام است.

محمدبیگی با اشاره به اینکه زمین مورد نظر برای ساخت کتابخانه مرکزی 6 هزار و 127 متر است، افزود: این فضا با کاربری فرهنگی در سال 92 در نظر گرفته شد اما اخیرا به تجاری-مسکونی تغییر کاربری داده شد.
 
اهدای 42 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی قزوین در سال گذشته

محمدبیگی ابراز کرد:18 استان در سطح کشور دارای کتابخانه مرکزی بوده و اخیرا در قم به بهره‌برداری رسیده است؛ این مرکز در استان‌های مازندران، کرمان و مرکزی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی مطرح کرد: خدمات ارائه شده در کتابخانه مرکزی متفاوت بوده و بیش‌از 40 خدمت در این کتابخانه‌ها ارائه می‌شود و می‌تواند تراز فرهنگی یک استان را جابه‌جا ‌کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین بیان کرد: 42 هزار جلد کتاب جزو منابع اهدایی ارسال شده در سال گذشته به کتابخانه‌های عمومی استان قزوین بوده و قزوین جزو سه استان برتر در این حوزه است.

محمدبیگی ابراز کرد: دسترسی ناشنوایانان به کتابخانه با افتتاح کتابخانه عمومی شهدا محقق شد که قابلیت خدمات دهی به نابینایان و ناشنوایان را دارد.

انتهای پیام/4006
 
 
 
 
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان