۲۰/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۲ دوشنبه

صبح قزوین روستای ملی اندج، مقصدی مناسب برای مسافران نوروزی
کد خبر: ۳۵۶۷۶۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱/۶ ساعت: ۱۱:۳۷ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

روستای ملی اندج، مقصدی مناسب برای مسافران نوروزی/ در اندج مهاجرت معکوس جریان دارد

روستای اندج ۵ اثر ثبت ملی دارد که با دارا بودن جاذبه‌های بکر طبیعی، گردشگران زیادی را به خود جذب کرده و حتی موجب مهاجرت معکوس شده است.

روستای ملی اندج، مقصدی مناسب برای مسافران نوروزی
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ استان قزوین با کمتر از یک درصد مساحت کشور دارای جاذبه‌های فراوان گردشگری است که بسیاری از جاذبه‌های آن‌ها ناشناخته و یا کمتر شناخته شده‌اند.

اندج یکی از روستاهای بخش الموت شرقی در شهرستان قزوین و در ۹۰ کیلومتری مرکز استان و ۱۷ کلیومتری معلم‌کلایه قرار دارد.

بر اساس آخرین سرشماری جمعیت این روستا ۳۰۰ نفر به‌صورت ثابت و ۵۰۰ نفر به‌صورت فصلی است.

مجتبی مظفری دهیار روستای اندج در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ گفت: روستای اندج به‌عنوان یکی از سه روستای نخست استان قزوین در بحث هدف گردشگری است که از چند منظر در امر گردشگری ظرفیت دارد.

وی افزود: روستای اندج ۵ اثر ثبت ملی دارد که می‌توان به صخره‌های اندج، خانه اربابی، گورستان تاریخی نوبند، غذای محلی قبولی و گلیم اندج اشاره کرد.

دهیار روستای اندج بیان کرد: آخرین اثری که در سال ۱۴۰۰ پس از دو سال تلاش توانستیم به ثبت برسانیم گلیم اندج بود که خوشبختانه این روستا را به‌عنوان اولین روستای ملی استان و به‌عنوان روستای ملی گلیم الموت به ثبت برسانیم.

مظفری ابراز کرد: کار اصلی مردم این روستا کشاورزی بوده و محصول لوبیا چیتی آن از نظر اندازه و کیفیت بسیار معروف است.

وی ادامه داد: غذای محلی قبولی که به ثبت ملی رسیده در واقع ترکیبی شبیه خورشت قیمه دارد، با این تفاوت که به‌جای لپه در آن از لوبیای معروف اندج، گوشت استخوان‌دار و چند نوع ادویه مخصوص استفاده می‌شود.

دهیار روستای اندج عنوان کرد: اندج را بیشتر با صخره‌های آن می‌شناسند که در شمال شرق الموت و همجوار قلعه حسن صباح و دریاچه اوان قرار  گرفته و یکی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی در استان قزوین به‌شمار می‌رود.

مظفری با اشاره به فرصت ایجاد اشتغال برای جوانان در این روستا اذعان کرد: خوشبختانه پس از ثبت ملی آثار روستا، چندین نفر از جوانان اندجی که ساکن شهر بودند مهاجرت معکوس داشته و در این روستا اقامتگاه بوم‌گردی و رستوران تاسیس کردند.

وی اذعان کرد: زمانی که روستایی به عنوان هدف گردشگری مطرح می‌شود باید ظرفیت‌هایی نظیر اقامتگاه‌های بوم‌گردی، فروشگاه و رستوران نیز برای آن در نظر گرفته شود؛ چرا که در اندج برخی زیرساخت‌های لازم را نداریم، تبلیغات چندانی هم برای جذب گردشگر نمی‌کنیم اما با این وجود بیش از ظرفیت گردشگر داریم.

دهیار روستای اندج ابراز کرد: اکنون ۳ اقامتگاه بوم‌گردی در روستا داریم که اگر حمایت لازم صورت گیرد و مجوزهای لازم صادر شود تا ۳۰ اقامتگاه دیگر نیز ظرفیت داریم.

مظفری اضافه کرد: همچنین یک سوئیت اقامتی در حیاط دهیاری روستا تاسیس کرده‌ایم که آماده اجاره برای گردشگران است و عواید آن به مصرف دهیاری و آبادانی روستا می‌رسد.

وی اظهار کرد: طی رایزنی‌هایی که با بنیاد مسکن صورت گرفت از حدود ۲ سال پیش بحث سنگ‌فرش معابر روستایی را آغاز کردیم و تاکنون بیش از  یک میلیارد و پانصد میلیون در این مسیر هزینه شده است.

دهیار روستای اندج با اشاره به مساحت ۶ هزار متری معابر روستا ادامه داد: اخیرا طی بازدیدی که مدیر کل بنیاد مسکن کشور از اندج داشت، این روستا به ردیف بودجه ملی بنیاد مسکن پیوسته و بنا است که سالانه بودجه اختصاصی به روستا تعلق گیرد تا بتوانیم طرح هادی روستایی را به اتمام برسانیم.

مظفری در رابطه با گلیم اندج بیان کرد: گلیم اندج جدا از گلیم منطقه الموت نیست؛ هدف اصلی ما احیای این هنر و حمایت از بافنده‌ها و گلیم‌بافان منطقه الموت بود.

وی اضافه کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر اغلب بافنده‌های الموت کار گلیم‌بافی را کنار گذاشته‌اند و تنها کاری که توانستیم برای احیای دوباره این هنر انجام دهیم، این بود که بافنده‌های گلیم را مجدد به کار برگردانیم.

دهیار روستای اندج ادامه داد: در اندج تنها سه نفر در گلیم‌بافی فعال بودند که اکنون به ۳۰ نفر رسیده و هر خانه به یک کارگاه گلیم‌بافی تبدیل شده است.

مظفری عنوان کرد: با بررسی که در روستاهای مختلف الموت داشتیم حدود ۳۰۰ گلیم‌باف داریم که فعال نیستند و هدف اصلی ما احیای تمام گلیم‌های روستاهای منطقه الموت است.

وی ادامه داد: گلیم اندج یکی از گلیم‌های معروف الموت است که طرح‌های ذهنی و رنگ‌های زیبای نقش گرفته بر روی آن، این گلیم را متمایز می‌کند.

دهیار روستای اندج تصریح کرد: یکی از ضعف‌هایی که وجود دارد این است که کارگاه گلیم‌بافی عمومی در اندج نداریم؛ در این راستا بنا داریم که ملک متروکه و قدیمی که در روستا وجود دارد را به این امر اختصاص دهیم تا علاوه بر آموزش‌های دوره‌ای برای بافندگان، این مکان به یک فروشگاه گلیم‌بافی برای مسافران و گردشگران تبدیل شود.

مظفری عنوان کرد: متاسفانه در ایران به صنایع‌دستی به‌عنوان کالای تزیینی نگاه می‌شود در حالی‌که صنایع‌دستی به انسان روح می‌بخشد و می‌تواند در جهت سلامت افراد نیز موثر باشد.

وی افزود: خوشبختانه روستای اندج ظرفیت لازم برای پیشرفت در حوزه گردشگری را دارد که امیدواریم مسئولین زیربط در بحث ارائه مجوزها تسهیل‌گری کنند تا فرصتی برای اشتغال جوانان فراهم شود.

دهیار روستای اندج عنوان کرد: صخره‌های اندج طوری روستا را در خود محصور کرده‌اند که جاذبه بسیار خاص و طبیعتی زیبا به روستا بخشیده‌اند که نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند.

مظفری در پایان گفت: زیرساخت‌های لازم برای پذیرایی از گردشگران نوروزی در این روستا فراهم است و امیدوارم که مسافران خاطرات خوبی را در اندج تجربه کنند.

انتهای پیام/ت/۱۰۰۳
منبع: شاخص خبر 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان