۲۰/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۲ دوشنبه

صبح قزوین از برگزاری نماز استغاثه تا احیای نیمه شعبان
کد خبر: ۳۵۶۶۳۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۲/۲۶ ساعت: ۱۰:۱ ↗ لینک کوتاه

آمادگی هیئات قزوین برای خدمت‌رسانی به محبان مهدی(عج)؛

از برگزاری نماز استغاثه تا احیای نیمه شعبان

هر ساله هیئات مختلف در استان قزوین در ایام نیمه شعبان با برپایی جشن‌ها و مراسم مذهبی به محبان مهدی خدمت‌رسانی می‌کنند.

از برگزاری نماز استغاثه تا احیای نیمه شعبان
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ هر ساله عاشقانی در سراسر کشور در ایام نیمه شعبان برای عرض ارادت به ساحت مقدس مهدی موعود(عج) سر از پا نشناخته و به محبان آن حضرت خدمت‌رسانی کنند.

مجید جلیلوند از آن دست افرادی است که از کودکی در هیات بزرگ شده و اکنون یکی از اعضای اصلی هیات قائمیه قزوین است، هیاتی که از سال 1345 شروع به فعالیت کرده و یکی از ریشه‌دارترین هیئات قزوین به شمار می‌رود.

جلیلوند در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: بنیان‌گذاران اصلی هیات قائمیه حاج جعفر چایچی، حاج محمود مهرداد و حاج کاظم شکوهی از معتمدین شهر قزوین بوده‌اند که از قبل انقلاب این هیات را با نام «بین الطلوعین» راه‌اندازی کردند.

وی ادامه داد: پیشنهاد راه‌اندازی این هیات توسط مرحوم کافی(ره) بوده چرا که هر شب جمعه عده‌ای از عاشقان امام زمان(عج) از قزوین برای شرکت در مهدیه آقای کافی راهی تهران می‌شدند تا دعای ندبه را در آن‌جا قرائت کنند که آقای کافی پیشنهاد راه‌اندازی این هیات را در قزوین به آن‌ها می‌دهد.

این خادم‌المهدی بیان می‌کند: اولین هیات مهدوی توسط این عزیزان در قزوین راه‌اندازی شد تا در صبح‌های جمعه ندبه خوانی کنند، به مرور این هیات با هیات قائمیه تهران که در تجریش مستقر است ارتباط گرفته و نام هیات به «هیات قائمیه قزوین» تغییر می‌کند.

جلیلوند با بیان این‌که یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های این هیات برگزاری جشن نیمه شعبان است، افزود: از همان سال‌های اولیه از قبل انقلاب هر سال به مدت سه شب جشن باشکوهی توسط این هیات در مسجدالنبی قزوین برگزار می‌شد و از ابتدای خیابان بازار تا سبزه‌میدان را چراغانی کرده و با پخش شیرینی و شربت بین مردم این ایام را پاس می‌داشتند.

وی یادآور شد: بسیاری از انقلابیون شهر قزوین از بین همین جوانان هیات قائمیه به‌وجود آمدند، بعد از انقلاب پایگاه اصلی هیات مسجد شهید ثالث در خیابان مولوی بود و سال‌های سال این مراسم در این مسجد برگزار شد و کم‌کم با زیاد شدن فعالیت هیات و حضور گسترده مردم آستان مقدس پیغمبریه مامن عاشقان حضرت حجت(عج) ‌شد.

جلیلوند ادامه داد: امسال با توجه به شرایط سخت معیشتی مردم و تلاقی این ایام با شب عید تصمیم بر این شد که جشن میلاد امام زمان(عج) پنج‌شنبه شب در بقعه مبارکه سلطان سیدمحمد برگزار و هزینه برگزاری دو شب دیگر را صرف تهیه بسته‌های معیشتی و کمک‌های مومنانه به نیازمندان کنیم.

ایستگاه‌های صلواتی با محور مهدویت

مهرداد فرمانی از دیگر خادمان مهدوی شهر که به همراه دوستان و با همکاری «هیات حسین جان» چند سالی است در فلکه دهخدای مینودر به مدت دو شب در ایام نیمه شعبان ایستگاه صلواتی برپا می‌کنند.

فرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین، عنوان کرد: حدود 8 سالی می‌شود که چهل، پنجاه نفری دور هم جمع شده و با کمک‌های مردمی و خیرین این ایستگاه‌های صلواتی را برای جشن میلاد امام زمان(عج) برپا می‌کنیم.

وی ادامه داد: این‌جا علاوه بر پذیرایی و چراغانی، با ایجاد غرفه‌های فرهنگی ورزشی مختلفی از جمله عفاف و حجاب، نقاشی برای کودکان، فوتبال دستی برای نوجوانان، پخش مداحی، پشت‌نویسی خودروها و آتش‌بازی در شب میلاد، سعی داریم فضایی شاد و مفرح برای همشهریان ایجاد کنیم.

فرمانی گفت: ما روزانه آمادگی پذیرایی از 3 هزار نفر با آش و حلیم، آب هویج، شربت و شیرینی و دیگر اقلام پذیرایی را داریم که هزینه تمام این موارد از کمک‌های مردمی است.

10 هزار پرس غذا در بین شهروندان قزوینی توزیع خواهد شد

هیات انصارالمهدی از دیگر هیات‌های شهر قزوین است که امسال بنا دارد با توزیع 5 هزار پرس غذا در بین شهروندان، نمک عشق ولایت را به کام جمع کثیری از همشهریان قزوینی بچشاند.

حجت‌الاسلام محمد بزرگر روحانی پرتلاشی که به همراه رفقایش مسئولیت این امر را به عهده دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار شاخص اظهار کرد: به نیت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی(عج) در نظر داریم با همکاری برخی مساجد 10 هزار پرس غذا را در سطح شهر توزیع کنیم.

وی افزود: برای این‌که جشن مهدوی مردمی‌تر باشد مراسم را در فضای باز برگزار می‌کنیم و این پیشنهاد را به مساجد مختلف نیز داده ایم و قرار است به ۱۰ مسجد ۵۰۰ غذا داده شود به شرطی که خود خادمان آن مساجد هم به همین مقدار غذا را آماده و بین مردم توزیع کنند که با مشارکت آنان در مجموع ۱۰ هزار غذا پخش خواهد شد.

برزگر با بیان این‌که این مساجد علاوه بر توزیع غذا با آذین‌بندی محلات و معابر و پخش شیرینی و نذورات از عاشقان امام زمان(عج) پذیرایی خواهند کرد، ادامه داد: نهادهای جبهه فرهنگی، حوزه علمیه امام صادق(ع) و امور مساجد در این طرح با ما همکاری کرده و هزینه‌های آن نیز از مشارکت مردمی و با حمایت‌های خیرین تامین شده است.

این خادم مهدوی تصریح کرد: امیدواریم در سال‌های آتی بتوانیم  تعداد این غذا و خدمت‌رسانی‌ها را بیشتر کنیم.

برپایی مراسم احیای شب نیمه شعبان در مسجد ولایت

هیات خادمان مهدی(عج) نیز از جمله هیات‌های قزوینی بوده که سال‌های زیادی است در ایام اعیاد شعبانیه به برگزاری جشن و مراسم احیای نیمه شعبان می‌پردازد، محمدامین درافشانی از جوانان پای‌کار و پرتلاش این هیات مذهبی به خبرنگار شاخص گفت: هیات خادمان مهدی غریب به دو دهه است که مراسم احیای نیمه شعبان را برگزار می‌کند و امسال نیز طبق سنوات گذشته این مراسم در مسجد ولایت در شب نیمه شعبان با شعار«وقت است که از چهره خود چهره گشایی» برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: هم‌چنین در روزهای 25 و 26 اسفندماه ایستگاه صلواتی در حاشیه خیابان شهید بابایی برپا خواهد شد.

درافشانی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های این هیات برگزاری جشن نیمه شعبان در تاریخ 25 اسفند و برپایی ایستگاه انتظار در روزهای 21 تا 23 اسفند ماه در میدان میرعماد که شامل غرفه‌های پذیرایی و نقاشی برای کودکان بود و با اهدای جوایزی کوچک به عنوان هدیه‌ای از جانب امام زمان(عج) سعی در ایجاد فضای معنوی‌ و یادآوری فرهنگ انتظار کردیم.

برگزاری پویش سراسری نماز استغاثه در گلزار شهدا و تپه نورالشهدای قزوین

امیر اسدی دبیر ستاد نیمه شعبان در قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص در رابطه با جشن‌های مردمی میلاد امام زمان(عج) اظهار کرد: طی جلساتی که با ارگان‌های مختلف داشته‌ایم برای ۱۰ برنامه به جمع‌بندی رسیدیم که در ایام نیمه شعبان اجرایی شوند.

وی ادامه داد: تاکید ما به جشن‌های مردمی و خیابانی در نقاط پرتردد شهر است، از دروازه‌رشت تا چهارراه ولیعصر برای این امر در نظر گرفته شده که چندین ایستگاه صلواتی در سراسر آن تعبیه شده است.

اسدی با اشاره به محله‌محوری بودن جشن‌های شعبانیه تصریح کرد: کاروان شادی به شکل گسترده به راه خواهد افتاد و با همکاری هیات‌های مختلفی چون حسین جان، شهدای حسینی، خادمان المهدی و قائمیه کار را اجرایی خواهیم کرد.

دبیر ستاد نیمه شعبان یادآور شد: احیای شب نیمه شعبان از اعمالی است که در روایات بسیار توصیه شده، این فریضه در مساجد ولایت، المهدی، امام خمینی(ره)، صاحب الزمان(عج)، زینبیه، امام حسن عسگری(ع)، موسی‌بن‌جعفر(ع) و امامزاده حسین و آمنه خاتون انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: فضاسازی و آذین‌بندی محلات با کمک شهرداری و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و هیات‌های مذهبی در این ایام صورت گرفته تا نمود بصری مناسبی در شهر ایجاد شود.

اسدی با اشاره به پویش به عشق مهدی هواتو دارم و جشن‌های خانگی گفت: همشهریان عزیز می‌توانند از جشن‌ها و تزیینات خانگی و پخت کیک و غذای نذری خود عکس و فیلم تهیه کرده و تا ۲۷ اسفند به شماره واتساپ  ۰۹۰۳۱۲۳۶۴۵۰ و سامانه @sedreh_Qazvin  ارسال کنند و به ۸ نفر از برندگان کمک هزینه سفر به مسجد مقدس جمکران پرداخت خواهد ‌شد.

وی خاطرنشان کرد: پویش سراسری نماز استغاثه در روز ۲۶ اسفند ماه در ساعت ۱۶ در گلزار شهدا و تپه نورالشهدا برگزار می شود.

دبیر ستاد نیمه شعبان عنوان کرد: دعای ندبه در صبح روز جمعه در ۵ نقطه شهر از جمله امامزاده حسین، مسجد امام حسن عسگری، مکتب‌الزهرا، مسجد لعل و امامزاده سلطان سید محمد برای بهره‌مندی عاشقان مهدوی تدارک دیده شده است.
 
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ عید نیمه شعبان امسال با حال و هوای عید نوروز همراه است، تلاقی استقبال از بهار طبیعت و بهار حقیقی عالم که در زیارت امام زمان(عج) با تعبیر زیبای «رَبِيعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام، بهار خلایق و خرمی روزگاران» از آن یاد شده، اتفاقی مبارک است که امید فرج و فرهنگ انتظار را در دل‌ها شعله ور می‌کند، همان وجود مقدسی که هم‌چون بهار، زندگی و نشاط می‌آفریند و دل‌های مرده و قلب‌های پژمرده را روح و صفا می‌بخشد، خوشا به حال کسانی که با اعمال و رفتار مهدوی خود، خانه دل را آماده تحول و تکامل با عطر بهاری و روح‌نواز مهدی فاطمه(س) کرده‌اند.

انتهای پیام/ت/2001

منبع: شاخص خبر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان