۲۱/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۳ سه‌شنبه

صبح قزوین وقتی کانون فرهنگی مساجد در دوران کرونا محور وفاق و همدلی می‌شود
کد خبر: ۳۵۶۴۴۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ ساعت: ۱۳:۲۹ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

وقتی کانون فرهنگی مساجد در دوران کرونا محور وفاق و همدلی می‌شود/ از پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه تا گره‌گشایی از مشکلات مردمی

کانون فرهنگی هنری محسن الزهرا در قزوین یکی از مراکز پیشگام در حوزه کرونا بود که علاوه بر انجام اقدامات پیشگیرانه، کارگروه مجزایی در حوزه خیریه تشکیل داده و با راه‌اندازی صندوق قرض الحسنه در راستای گره‌گشایی از مشکلات مردم تلاش می‌کند.

وقتی کانون فرهنگی مساجد در دوران کرونا محور وفاق و همدلی می‌شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ کانون فرهنگی هنری محسن الزهرا واقع در خیابان منتظری، کوچه ادیب مجابی، مسجد صاحب الزمان(عج) قزوین یکی از کانون‌های موفق و فعال در سطح استان است که از حدود ۱۲ سال پیش تاکنون در حوزه نوجوانان و جوانان و بزرگسالان فعالیت دارد.

کانون محسن الزهرا سال ۹۴ به عنوان کانون برتر استان معرفی شده و فعالیت پیشگام آن در حوزه کرونا زبانزد خاص و عام است. به مناسبت سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور به گفتگو با مسئول کانون محسن‌الزهرا نشستیم.

حجت الاسلام میلاد قلی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به سال تاسیس کانون محسن‌الزهرا در قزوین اظهار کرد: این کانون سال ۸۹ تاسیس شد و در حوزه‌های فرهنگی، تربیتی، اردویی، تفریحی، آسیب‌های اجتماعی و بحث فقر زدایی و محرومیت زدایی، پیشگیری از اعتیاد و طلاق و مفاسد اخلاقی فعالیت دارد.

وی با اشاره به ویژگی‌های کانون موفق بیان کرد: یک کانون فعال و موفق باید در بخش‌های مختلف فعالیت داشته باشد؛ زیرا معتقدم کانونی که فقط در یک بعد فعالیت دارد قطعا کانون موفقی نخواهد بود.

مسئول کانون فرهنگی و هنری محسن الزهرا بیان کرد: این کانون دارای ۴ طرح تربیتی شامل طرح تربیتی صراط، نهال، میثاق و اندیشه‌ورز است و افراد در سنین مختلف وارد این طرح‌های تربیتی می‌شوند که برنامه‌های متعددی متناسب با گروه سنی افراد پیش‌بینی شده است.

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را مهد کنش‌گری و مطالبه‌گری مردم می‌دانم

وی اضافه کرد: برنامه‌های فرهنگی تربیتی مختلفی برای اعضای کانون تدارک دیده شده که از جمله آن می‌توان به تشکیل گروه سرود، برگزاری اردو و فعالیت‌های مدون آموزشی و فرهنگی، برگزاری کلاس‌ مهارت‌های زندگی، آموزش در حوزه سبک زندگی اسلامی، انتخاب رشته، آسیب‌های دوران نوجوانی و جوانی اشاره کرد.

قلی‌پور عنوان کرد: در این کانون برای افراد سنین پایین‌تر کلاس آموزش مکبری و آداب مسجد دایر و در ایام تابستان هم برای همه اعضای کانون به صورت مجزا برنامه‌های متعدد و ویژه‌ای اجرا می‌شود و تقریبا در طول این سال‌ها ۱۰ اردوی پابوسی(زیارت امام رضا(ع)) و ۱۲ مرتبه اردوی جمکرانی‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین فعالیت‌های ویژه‌ای در حوزه خانواده برگزار می‌شود و در این راستا طرحی را از حدود ۴ سال پیش با عنوان "صبح امید به زندگی" آماده کردیم و بر این اساس سلسله جلسات آموزشی در حوزه خانواده با حضور مادران اعضای کانون برگزار شده و کتاب و سی‌دی و بروشور در این حوزه به اعضا داده می‌شود.


این مسئول خاطرنشان کرد: پیش از شیوع کرونا جلسات آموزشی به صورت مدون و هفتگی روزهای سه‌شنبه برگزار می‌شد و اکنون هم کماکان کلاس‌ها ادامه دارد؛ به طوریکه تاکنون بیش از ۵۰ جلسه برگزار شده است.

وی بیان کرد: فعالیت‌های کانون فرهنگی محسن الزهرا در دوران کرونا تعطیل نشد بلکه اقداماتی نظیر گندزدایی، سم پاشی خیابان‌ها، تولید ماسک و دستکش پلاستیکی و توزیع الکل در راستای پیشگیری از کرونا در دستور کار قرار گرفت.

قلی‌پور اضافه کرد: در حوزه توزیع بسته معیشتی بیش از ۱۰ سال است که فعالیت داریم و از ابتدای کرونا نیز این اقدامات شکل منجسم‌تر و دقیق‌تری به خود گرفت و کارگروه مجزایی در حوزه خیریه تشکیل داده و با راه‌اندازی صندوق قرض الحسنه، وام‌هایی از یک تا ۱۰ میلیون تومان به اقشار مختلف پرداخت شد.


قصه مغفول همه کانون‌های فرهنگی بحث تعلیم و تربیت است

وی تاکید کرد: بیش از ۲۴ مرحله توزیع بسته معیشتی از ابتدای کرونا تاکنون انجام شده و در این بازه زمانی بین دو تا سه هزار بسته معیشتی بین نیازمندان و آسیب‌دیدگان کرونا توزیع شد.

مسئول کانون فرهنگی هنری محسن الزهرا در قزوین گفت: طرح مادرانه، پدرانه، در مسیر رستگاری و صبح امید به زندگی از طرح‌های اثربخش و دلچسبی بود که در این کانون برگزار شده به طور مثال در روز میلاد حضرت زهرا(س) برنامه‌ای با حضور همه بانوان محله که توفیق مادر شدن پیدا نکرده بودند برگزار شده و از آنان تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

وی ابراز کرد: ما در میانه راه هستیم و معتقدم ثبات قدم در این مسیر واقعا مورد نیاز است چراکه کارهای فرهنگی تا رسیدن به نتیجه مورد نظر بسیار زمانبر بوده و نیازمند برنامه‌ریزی و اقدامات نو و خلاقانه است.


قلی‌پور تصریح کرد: کانون‌های فرهنگی را مهد کنش‌گری و مطالبه گری و واخواهی دردها و قصه‌های فرهنگی و اجتماعی مردم می‌دانم و معتقدم کارهای فرهنگی همراه با پیوست‌های اجتماعی باید در مهد مسجد صورت بگیرد تا متبلور اتفاقات بزرگ باشد.

وی بیان کرد: مشکل عدیده‌ در سطح کانون‌های فرهنگی و هنری، بی‌ توجهی متولیان امر است و متاسفانه کانون فرهنگی تنها نهادی است که هیچ حمایتی از آن نمی‌شود در صورتیکه سال‌های گذشته یک کانون فرهنگی ملجا تمام حمایت‌ها و مساعدت‌ها بود.

مسئول کانون فرهنگی هنری محسن الزهرا در قزوین گفت: قصه مغفول همه کانون‌های فرهنگی بحث تعلیم و تربیت است و متأسفانه به برگزاری جلسه و نشست و هیئت و مراسم کفایت می‌شود و در عرصه فرهنگی دچار مشکل هستیم و ضرورت دارد تا نگاه ویژه‌تری به آن شود.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان