۲۱/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۳ سه‌شنبه

صبح قزوین تکرار ولنگاری فرهنگی در اماکن تاریخی قزوین
کد خبر: ۳۵۶۳۱۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۲/۱۴ ساعت: ۱۱:۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

تکرار ولنگاری فرهنگی در اماکن تاریخی قزوین/ حلقه نظارت میراث فرهنگی استان می‌لنگد!

رفتارهای به دور از شئونات اسلامی و بی‌بندوباری یک زن بلاگر اینستاگرامی در خانه تاریخی رئوفی قزوین حاشیه ساز شد.

تکرار ولنگاری فرهنگی در اماکن تاریخی قزوین
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ قزوین بیش از ۱۱هزار ابنیه و آثار تاریخی دارد که می‌تواند ظرفیتی عظیم در جهت جذب گردشگر و ارزش افزوده برای استان باشد که البته تاکنون استفاده از این ظرفیت‌ها مغفول مانده و نتیجه ملموسی را از فعالیت دستگاه‌های دخیل در این موضوع و به ویژه میراث فرهنگی استان شاهد نبودیم.
 
شهر قزوین دارای خانه‌های تاریخی است که اغلب از دوران قاجار و صفویه به جا مانده و در حال حاضر برخی از این خانه‌ها یا کاربری موزه و یا کافه دارند و یا اینکه به عنوان مرکز تولید صنایع دستی از آنها استفاده می‌شود.
 
خانه تاریخی رئوفی قزوین واقع در خیابان شهدای قزوین در قسمت شمالی مسجد جامع این شهر اصیل واقع گردیده است.

خانه رئوفی که یادگار دوره قاجار می باشد، در پاییز ۱۳۷۸ در فهرست بلند بالای آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که امروزه تغییر کاربری داده و به عنوان خانه صنایع دستی شهر قزوین شناخته می‌شود که تعدادی کارگاه در این مکان تاریخی دایر است.
 
این اقدام به منظور جذب گردشگر در بسیاری از خانه های تاریخی سراسر کشور روی داده است که خانه رئوفی در حال حاضر به عنوان هشتمین خانه صنایع دستی در ایران شناخته می‌شود.
 
در حال حاضر باتوجه به فرا رسیدن سال نو و در روزهای پایانی سال نیز نمایشگاه صنایع دستی در روزهای پنجشنبه در خانه رئوفی دایر شده که حضور برای عموم آزاد است.
 
طی روزهای اخیر متاسفانه بروز برخی رفتارهای غیرفرهنگی و به دور از شان اصالت و فرهنگ، توسط یک زن بلاگر اینستاگرامی قزوین در خانه رئوفی و انتشار آن در صفحه اینستاگرام خود که در معرض دید عموم است نیز حاشیه ساز شده است. 

مکانی که باید محل اشاعه فرهنگ و تاریخ اصیل شهر قزوین و یادآور اصالت آن باشد، بازیچه دست افرادی شده که در پی خودنمایی و دیده شدن در فضای مجازی هستند و برای این کار از هر خط قرمزی عبور می‌کنند.
 
حال سوال اینجاست که آیا میراث فرهنگی قزوین نظارتی بر نحوه فعالیت مجموعه‌های تحت مدیریت این ارگان ندارد؟ یا اینکه بی‌تفاوت از کنار این رفتارهای ضد فرهنگ می‌گذرد؟! 

نکته قابل تامل اینکه در ماه‌های گذشته هم شاهد عکاسی‌های مبتذل توسط یک زن در اماکن تاریخی استان قزوین بودیم که به راحتی از سیستم نظارتی این ارگان عبور کرده بود و این تصاویر را هم در فضای مجازی به اشتراک گذاشته بود.
 
تکرار این اتفاق در خانه تاریخی رئوفی که در دل شهر قزوین قرار دارد نیز می‌طلبد دستگاه‌های نظارتی اعمال نظر جدی‌تری به نحوه مدیریت اماکن تاریخی داشته باشند و با ورود جدی نیز پاسخ روشنی نسبت به اذهان عمومی به ویژه فرهنک دوستان و مردم اصیل قزوین را بدهند که با مشاهده از این دست ولنگاری‌ها در آثار تاریخی که متعلق به همه مردم است نیز آزرده خاطر می‌شوند.
 
انتهای پیام/ ۱۳۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان