۲۱/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۳ سه‌شنبه

صبح قزوین رشد اخلاق و معنویت در جامعه ایرانی از دستاوردهای بزرگ انقلاب است
کد خبر: ۳۵۶۲۷۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۲/۱۱ ساعت: ۸:۴۳ ↗ لینک کوتاه

امام جمعه موقت قزوین:

رشد اخلاق و معنویت در جامعه ایرانی از دستاوردهای بزرگ انقلاب است/ جهاد تبیین لازمه نبرد در جنگ روایت‌ها است

امام جمعه موقت قزوین گفت: همانطور که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم اشاره کردند یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی رشد اخلاق و معنویت در جامعه ایرانی است.

رشد اخلاق و معنویت در جامعه ایرانی از دستاوردهای بزرگ انقلاب است
حجت‌الاسلام‌ سید مهدی خضری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به ترویج معنویت و اخلاق در اسلام اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم اشاره کردند یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی رشد اخلاق و معنویت در جامعه ایرانی است.

وی افزود: با نگاهی به گذشته می‌توان دریافت که دین‌داری در جامعه پررنگ‌تر شده به طوری که حضور مردم در زیارتگاه‌ها، مراسمات و مناسک عبادی مانند اعتکاف، سفر اربعین و سفرهای زیارتی از جمله این اعمال هستند که نشان می‌دهد جامعه ما گرایش بیشتری نسبت به معنویت و اخلاق پیدا کرده است.

امام جمعه موقت قزوین بیان کرد: پرشورتر شدن جلسات درس و اخلاق نیز یکی از نشانه‌هایی است که قابل مقایسه با گذشته و قبل از انقلاب نیست چه بسا که مردم ساعت‌ها پای منبرهای صحیفه سجادیه می‌نشینند تا آگاهی بیشتری نسبت به مسائل دینی فرا گیرند که این رشد جامعه را در بحث مظاهر دینی نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام خضری با اشاره اینکه اخلاق‌مداری در جامعه ایران نهادینه شده است، ابراز کرد: اخلاق‌مداری زمانی بروز پیدا می‌کند که جامعه در یک فضای دشوار قرار گیرد که در این راستا ملت ایران در برابر ناملایمات و سختی‌هایی نظیر دفاع مقدس، دفاع از حرم، تحریم‌های اقتصادی و ‌موضوع کرونا اخلاق‌مداری خود را نشان داده و حماسه آفریدند.

وی ادامه داد: یک جامعه همواره در شرایط عادی اخلاق‌مدار و قانون‌مدار است اما زمانی که به واسطه برخی مولفه‌ها، مراقبت‌ها کاهش پیدا می‌کند، جامعه از دایره اخلاق خارج می‌شود که ما دیدیم ملت ایران حتی در زمان‌هایی که هیچ نظارتی وجود نداشت، مظاهر زیبایی اخلاق خود را نشان دادند.

جنگ شناختی باعث وارونه جلوه دادن اخلاقمداری در ایران شده است

امام جمعه موقت قزوین تصریح کرد: ملت ایران در جریان کرونا علی‌رغم تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی که وجود داشت برای کمک‌ به همنوعان خود با عشق و علاقه به بیمارستان‌ها رفتند؛ همچنین با مواسات و همدلی و کمک‌های مومنانه خود در کنار نیازمندان ایستادند.

حجت‌الاسلام خضری ابراز کرد: جامعه غرب بر اساس ابزارهای قانونی کنترل و نظارت می‌شود و درواقع نوعی جامعه مکانیکی است چه بسا که در دوران کرونا شاهد بودیم زمانی که برق سامانه‌ها و دوربین‌های نظارتی خاموش می‌شد غارت‌های وحشتناکی رخ می‌داد و این نشان می‌دهد که اخلاق و قانونمداری در جامعه غرب اجباری بوده و بر اساس اراده انسان‌ها صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه تمدن غرب قابل مقایسه با تمدن ایرانی اسلامی نیست، اذعان کرد: متاسفانه بر اساس جنگ روایت‌ها و جنگ شناختی تصور واقعی از جامعه ما صورت نمی‌گیرد؛ گرچه ضعف‌ها، کاستی‌ها و بی‌اخلاقی‌هایی وجود دارد که قابل چشم‌پوشی نیست و نیاز به ترمیم دارد اما معدل کلی ایران نسبت به جهان غرب نمره بهتری دارد.

امام جمعه موقت قزوین اظهار کرد: متاسفانه جنگ شناختی اینطور القا می‌کند که غرب جامعه‌ای اخلاق‌مدار و ایران جامعه‌ای بی‌اخلاق است که این روایتی اشتباه است.

حجت‌الاسلام خضری ادامه داد: هر جا الگو اسلامی وجود داشته باشد طبیعتا جامعه به سمت خوبی‌ها و ارزش‌های اخلاقی حرکت خواهد کرد گرچه جامعه ما از قله فضائل اخلاقی که حضرت پیامبر اکرم(ص) برای گسترش آن مبعوث شدند؛ فاصله دارد.

وی عنوان کرد: باید سعی کنیم در مسیر کمال فضائل اخلاقی حرکت کنیم اما نباید نادیده گرفت که یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی همین اخلاق، معنویت، گذشت و ایثار در ملت ایران بوده است.

تبیین دستاوردهای معنوی نیاز به روایت درستی از رشد اخلاقی جامعه دارد

امام جمعه موقت قزوین ادامه داد: بر اساس روایات یکی از بزرگترین مکارم اخلاقی، ایثار است و تاکنون جامعه‌ای را سراغ نداریم که با اخلاص کامل ۳۰۰ هزار شهید تقدیم اسلام کرده باشد.

حجت‌الاسلام خضری ابراز کرد: با نگاهی به تاریخ ایران متوجه می‌شویم هیچ‌گاه این میزان ایثار و فداکاری صورت نگرفته و این نشان می‌دهد که ما در بهترین دوره تاریخ ایران هستیم.

وی عنوان کرد: دشمن در حال مطرح کردن روایت‌های غلط است که نشان دهد ملت ایران به لحاظ اخلاقی دچار انحراف شدند؛ بنابراین در جهاد تبیین باید در کنار دستاوردهای مادی نیز از دستاوردهای معنوی نیز غفلت نکنیم چه بسا که از امتیازات ویژه جامعه ایران است.

امام جمعه موقت قزوین افزود: تبیین دستاوردهای معنوی نیاز به روایت درستی از رشد اخلاقی جامعه دارد که عملکرد مردم در حوادث طبیعی نظیر سیل، زلزله، کمک به فقرا، حرکت گروه‌های جهادی، امور خیر و انبوه جلسات گواه بر این موضوع است.

حجت‌الاسلام خضری با اشاره به اینکه زیرساخت یک جامعه اخلاق است، اذعان کرد: اگر بر اساس آموزه‌های پیامبر اکرم(ص) حرکت کنیم طبیعتا به یک اقتدار درونی خواهیم رسید که در برابر تحریم‌ها قدرت بازدارندگی پیدا می‌کند و دشمن پی می‌برد که با ملتی صبور و اخلاق‌مدار مواجه است که بر اساس هیجانات تصمیم نمی‌گیرد.

وی در پایان با بیان اینکه عدالت مبتنی بر اخلاق و معنویت است، گفت: کسی که عدالت را در وجود خود ایجاد کند برای تحقق عدالت در جامعه نیز تلاش می‌کند اما کسی که نتواند استعداد اخلاقی و خودسازی را درون خودش ایجاد کند، نمی‌تواند وارد میدان عدالت شود.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان