۲۰/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۲ دوشنبه

صبح قزوین سالن تئاتر آرزوی چندین ساله هنرمندان قزوین است
کد خبر: ۳۵۶۱۷۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱/۷ ساعت: ۱۲:۳۸ ↗ لینک کوتاه

برنده جایزه جشنواره تئاتر فجر در گفت‌وگو با صبح قزوین؛

سالن تئاتر آرزوی چندین ساله هنرمندان قزوین است/ مسئولین از سرمایه‌های بالقوه هنری استان حمایت کنند

پیام نوروزی گفت: هنرمندان قزوین هرسال در جشنواره‌های مهم و مختلف افتخارآفرینی می‌کنند اما از حداقل حمایت مسئولین که شامل احداث سالن تئاتر و کنسرت است بی‌بهره‌اند و نمی‌توانند از مهمانان خود که به قزوین سفر می‌کنند در یک سالن هنری خوب میزبانی کنند.

سالن تئاتر آرزوی چندین ساله هنرمندان قزوین است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ هفتم فروردین در تقویم بیانگر هنری گسترده و برگرفته از تاریخ، داستان‌ها، رویدادهای اجتماعی، آداب و رسوم، اعتقادات و باورهای مردم است. این هنر که نمایش نام دارد، یکی از تاثیرگذارترین هنرها برای انتقال مفاهیم عمیق فرهنگی است و بنابراین باید بیش از پیش به آن و هنرمندانی که در خود پرورش داده است توجه کرد تا زمینه‌های بالندگی و شکوفایی استعداد کسانی که در این هنر تلاش می‌کنند فراهم شود.

پیام نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به شروع فعالیت هنری‌اش از سال 1374 اظهار کرد: از دوران نوجوانی به تئاتر علاقه‌مند بودم و با وجود مخالفت‌های خانواده در مقطع تحصیلی متوسطه وارد کلاس‌های تئاتر شدم و پس از آن به واسطه نمایش سرزمین شادی به صورت جدی پا به صحنه گذاشتم.
 
وی افزود: شروع فعالیت هنری من با شرکت در گروه‌ها و جشنواره‌های مختلف همراه بود و در ادامه مسیر با کسب مقام‌های استانی و کشوری اشتیاقم برای ادامه راه بیشتر شد.
 
این بازیگر قزوینی با اشاره به درخشش نمایش "زندگی سگ مرده" در جشنواره تئاتر فجر1400 گفت: خدا را شاکرم که با وجود حضور بازیگران مطرح کشوری در این جشنواره موفق به کسب عنوان بهترین بازیگر مرد تئاتر فجر شدم.
 

نبود سالن استاندارد اصلی‌ترین مشکل هنرمندان قزوین است
 
نوروزی با بیان اینکه حضور نمایش‌های شهرستانی در جشنواره تئاتر فجر متفاوت از حضور نمایش کلان شهرهاست؛ ابراز کرد: از آنجایی که همه شهرها دارای سالن و تئاتر شهر هستند اتفاقات خوبی برای آنها رقم می‌خورد اما متاسفانه هنرمندان قزوین علی رغم نزدیکی به پایتخت هنوز در محرومیت به سر می‎‌برند و به دلیل نبود یک سالن استاندارد همچنان با سختی تمرین می‌کنند.

برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد: با وجود اینکه قزوین را به عنوان مهد فرهنگ و پایتخت خوشنویسی می‌شناسند و پتانسیل بالایی در زمینه هنر دارد اما عدم حمایت مسئولین باعث محروم ماندن اهالی فرهنگ و هنر از امکانات زیرساختی شده است.
 
این هنرمند قزوینی در ادامه تاکید کرد: هنرمندان قزوین هرسال در جشنواره‌های مهم و مختلف افتخارآفرینی می‌کنند اما از حداقل حمایت مسئولین که شامل احداث سالن تئاتر و کنسرت است بی‌بهره مانده‌اند و نمی‌توانند از مهمانان خود که به قزوین سفر می‌کنند در یک سالن هنری خوب استقبال کنند.
 
وی بیان کرد: هنرمند دوست دارد فراتر از مکانی که در آن حضور دارد بدرخشد؛ بنابراین درصورت عدم حمایت هنرمندان شاهد عزیمت آنها از شهر خودشان به کلان شهرهایی مانند تهران خواهیم بود.

 
تئاتر ابزاری برای انتقال فرهنگ‌هاست

نوروزی با بیان اینکه تئاتر بهترین ابزار برای انتقال فرهنگ‌هاست؛ گفت: این هنر می‌تواند روی رشد فکری کودکان و جامعه تاثیرگذار باشد زیرا روی هر نمایش بسیار فکر شده است و بنابراین بن مایه یک نمایش مردم جامعه را به فکر فرو خواهد برد.
 
این هنرمند ادامه داد: فکر می‌کنم مسئولین هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که تئاتر چه اندازه می‌تواند برای جامعه مفید باشد؛ شاید به همین دلیل است که در سطح شهر هیچ بیلبورد اختصاصی برای تبلیغ تئاتر وجود ندارد و هنرمند برای تبلیغ باید از صفحات مجازی استفاده کند.
 
وی افزود: درحالی که کشورهای خارجی از هنرمندان برای رشد و تعالی هنر شهر و کشور خود حمایت می‌کنند اما در کشور ما یک کارگردان تئاتر باید برای تامین هزینه‌های نمایش خود شغل دیگری داشته باشد.


تئاتری‌ها امنیت شغلی ندارند 


این بازیگر قزوینی با اشاره به اعتراض مردم به قیمت بلیط تئاترافزود: متاسفانه هنر تئاتر هنوز در خانواده‌های قزوینی جایی ندارد و کمتر شاهد هستیم که یک خانواده به همراه هم برای دیدن تئاتر در سالن نمایش حضور پیدا کنند.
 
نوروزی تصریح کرد: غیر از بیمه هیچ حمایت دیگری از هنرمندان نشده است و اگر قرار بود فقط از تئاتر درآمد کسب کنم امروز فقیر بودم؛ بنابراین تئاتر را به عنوان حرفه‌ای که به آن عشق و علاقه دارم در موازات کارم قرار داده‌ام.
 
وی در پایان گفت: مدیرکل سابق اداره فرهنگ و ارشاد قزوین به تئاتر بسیار توجه داشت و در اداره کل یک صحنه با نام استاد فرخ‌منش تاسیس کرد، امیدوارم مدیرکل جدید هم مسیر حمایت از هنرمندان را دنبال کند زیرا با اینکه سالهاست برای حل مشکل سالن تئاتر و کنسرت می‎‌دویم اما این مسئله در قزوین که قدمت فرهنگی بالایی دارد حل نشده باقی مانده است.
 
انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان