۰۴/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۱۶ دوشنبه

صبح قزوین پرداخت بیش از ۵۲ میلیارد تومان تسهیلات از سوی بسیج سازندگی استان
کد خبر: ۳۵۶۰۰۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۲۹ ساعت: ۱۹:۰ ↗ لینک کوتاه

مسئول بسیج سازندگی استان قزوین خبرداد:

پرداخت بیش از ۵۲ میلیارد تومان تسهیلات از سوی بسیج سازندگی استان

امیرعلی حسینیان گفت: تاکنون بیش ۵۲ میلیارد تومان تسهیلات به هم استانی های عزیز پرداخت شده است، این تسهیلات به ۵ هزار ۲۳۲ نفر پرداخت شده و برای ۷ هزار و ۵۷۴ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

پرداخت بیش از ۵۲ میلیارد تومان تسهیلات از سوی بسیج سازندگی استان

به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛در آبان ماه سال ۱۳۹۷ دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از نامگذاری ۳ روز جدید در تقویم رسمی سال ۱۳۹۷ هجری شمسی با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد. یکی از این روزها ۲۹ بهمن ماه به عنوان روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی در تقویم سال ۹۷ بود.

رهبر معظم انقلاب هم، نخستین بار شهریور ۱۳۸۹ در جمع کارآفرینان کشور به تحقق اقتصاد مقاومتی و نقش آن در اقتصاد مقاوم و پویا اشاره فرمودند.

در بند نخست سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، کارآفرینی یکی از عوامل مهم برای رسیدن به نقطه‌ مطلوب اقتصادی اشاره شده است. در این بند بر تامین شرایط و فعال‌سازی امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی تاکید شده است. همچنین این بند به حداکثر رساندن مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تاکید بر ارتقای درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط اشاره دارد.

سازمان بسیج سازندگی طی سال‌های گذشته اقدامات ویژه ای را در راستای اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی بامحوریت حمایت از تولید وایجاد اشتغال پایدار، محرومیت زدایی و عمران و آبادانی، حرکتهای جهادی، آموزش های ترویجی و مهارتی، صندوقهای قرض الحسنه اشتغال زا وتعاونی‌های فراگیرانجام داده و به نوعی جلودار این امر شده است.

 سرهنگ امیرعلی حسینیان در خصوص فعالیت‌های بسیج سازندگی اظهار کرد: بسیج سازندگی در 17 اردیبهشت سال 1379 به دستور مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به منظور استفاده از نیرو و نشاط جوانان در راستای آبادانی کشور باهدف تثبیت کارآمدی و افزایش دلبستگی مردم به نظام جمهوری اسلامی تاسیس گردید.

مسئول بسیج سازندگی استان قزوین فعالیت در حوزه اقتصاد مقاومتی را از مهم‌ترین اولویت های بسیج سازندگی نامبرد و افزود: در این قرارگاه با ایجاد صندوقهای قرض الحسنه اشتغال زا و تعاونی‌های فراگیر اشتغال، همچنین شناسایی، آموزش، بازدید، اخذ مجوزات، رفع موانع، پرداخت تسهیلات، ایجاد اشتغال و بازاریابی وفروش بدنبال به ثمر نشاندن اقتصاد مقاومتی هستیم.

حسینیان قطب‌های صنایع تبدیلی،  پایگاه اقتصاد مقاومتی و برقراری تفاهم نامه همکاری با کمیته امداد امام خمینی (ره) در حوزه ایجاد اشتغال را از دیگر اقدامات در حوزه اقتصاد مقاومتی نام برد.

وی در خصوص فعالیت‌های قرارگاه اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی در چند سال اخیر گفت: طی سال‌های 93 تا 98 با هدف حمایت از تولید و اشتغال و تثبیت و راه اندازی کارگاه‌های مختلف در سطح استان بیش از 52میلیارد تومان به 5232 نفر از مردم عزیز در سطح استان جهت کمک به تولید و اشتغال خدمت‌رسانی کرده‌ایم.

 مسئول بسیج سازندگی استان قزوین ادامه داد: این خدمت رسانی‌ها در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی شامل: داربستی کردن باغات انگور-پرورش قارچ خوراکی-پرورش ماکیان(بلدرچین، کبک، غاز، بوقلمون، اردک و ...)-پرورش شترمرغ- پرورش مرغ بومی- محصولات گلخانه ای- پرورش آبزیان(ماهی، زالو و ...) - گیاهان دارویی( زعفران و ... )– پرورش زنبور عسل -پرورش دام سبک و سنگین بوده است.

 

وی اضافه کرد: بسیج سازندگی استان همچنین به عرصه‌های مختلف صنایع دستی(قالی بافی، خیاطی، فرش بافی، عروسک بافی و ...)- بسته بندی- روغن‌گیری دانه‌های روغنی- اسانس گیری- رب و عصاره- ترشی و شوریجات- مربا و شربت- فرآوری لبنیات- پودر کردن محصولات کشاورزی- خشک کردن محصولات کشاورزی- تولید محصول از ضایعات کشاورزی و دامی– گوهر تراشی- ریسندگی و بافندگی و... تسهیلات پرداخت کرده است.

حسینیان با بیان اینکه تاکنون بیش 52 میلیارد تومان تسهیلات به هم استانی های عزیز پرداخت شده، افزود: این تسهیلات به 5 هزار 232 نفر پرداخت شده و برای 7 هزار و 574 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی یادآور شد: در بحث آموزش در سال‌های اخیر تاکنون نیز بیش از 3 هزار 612 نفر در عرصه های اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی با همکاری جهاد کشاورزی و سازمان فنی و حرفه ای آموزش دیده و در پایان نیز گواهی مهارت دریافت نموده اند .

تدوین سند همکاری مابین کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بسیج سازندگی

مسئول بسیج سازندگی استان تصریح کرد: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و به منظور ایجاد بستر مناسب از طریق نقش آفرینی جهاد‌گران، کارآفرینان و توسعه همکاری با فعالان کسب و کار و همچنین به منظور ایجاد فرصت‌های شغلی با هدف توانمندسازی و تقویت منزلت اجتماعی محرومین و حرکت جهادی به سوی استقلال اقتصادی کشور، رفع فقر و محرومیت از مناطق محروم و کم‌برخوردار؛ سند جامع همکاری مشترک فی مابین کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بسیج سازندگی برای اجرا تدوین گردیده است.

وی عنوان کرد: این سند در راستای صيانت و تحكيم نهاد خانواده و احياي عزت و كرامت فردي و خانوادگي، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ و ارزش‌های اسلامی تولید، کار و جهاد اقتصادی در جامعه و همچنین هم افزائی جهت استفاده حداکثری از منابع، امکانات و ظرفیت های جهاد گران در راستای ایجاد و توسعه فرصتهای شغلی ایجاد شده است.

پرداخت تسهیلات اشتغال از محل تبصره 16

حسینیان اظهار کرد: در سال 1400 ابلاغ تسهیلات مرابحه و قرض الحسنه با باز پرداخت 7 ساله با اعتبار 57 میلیارد تومان تا سقف 100 میلیون تومان به منظور حمایت از تولید و ایجاد زنجیره ارزش غذایی با اولویت پرداخت به اعضای صندوق‌های قرض الحسنه که دارای طرح توجیهی و کسب و کار هستند در دستور کار این سازمان قرار گرفته و در حال پرداخت می باشد.

وی افزود: با حمایت‌های خوبی که در این راستا صورت گرفته اکثر واحدهای راکد و تعطیل مجددا احیا و راه اندازی شده و درهمین راستا بیش از 500 نفر  با مبلغ 40 میلیارد تومان به بانک معرفی و جذب شده اند.

ایجاد قطب صنایع تبدیلی در هر شهرستان

این مقام مسئول اظهار کرد: با هدف حمایت از توانمندی های هر منطقه، هر شهرستان براساس توانمندی اش به یک قطب صنایع تبدیلی شده است که به عنوان مثال در شهر قزوین: شیرینی سنتی و باقلوا، تاکستان: فرآوری انگور، منطقه طارم سفلی: فرآوری زیتون، بویین زهرا: تولید کفش، آبیک: فرآوری و بسته بندی قارچ ، البرز: بسته بندی عسل، آوج: خشک کردن میوه است و با این هدف گذاری در نظر داریم نسبت به تقویت و توسعه آن اقدام کنیم

مسئول بسیج سازندگی قزوین حمایت، تجهیز و ایجادکارگاه‌های متعدد در سطح استان از محل منابع بلاعوض قرارگاه خاتم الانبیا  را از دیگر اقدامات سازمان بسیج سازندگی استان دانست و گفت: ایجاد کارگاه های خیاطی ویژه خواهران سرپرست خانوار و بسیجی در دانسفهان، آبیک و آوج و اشتغال بیش از 45نفر با اهدا انواع چرخهای خیاطی صنعتی اتو بخارومیز و قیچی برش و... به ارزش450میلیون تومان از فعالیت ها در این حوزه بوده است.

وی خاطر نشان کرد: در راستای               ایجاد بازار فروش برای محصولات عرصه های اقتصاد مقاومتی نیز اقداماتی چون تعبیه غرفه در محل نمایشگاه های دائمی برای ارائه محصولات عرصه ها، ایجاد نمایشگاه فصلی در مناطق ، ایجاد بازار فروش در سایت های فروش اینترنتی صورت گرفته است. 

حسینیان در بخش دیگری از سخنان خود از تشکیل 410 صندوق قرض الحسنه اشتغالزا در سطح استان خبرداد و ادامه داد: این صندوق ها با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ قرض الحسنه و همچنین در راستای حل مشکلات اجتماعی، فرهنگی، معیشتی و اشتغال زایی در جامعه و توان افزایی برای مدیریت پیشرفت و آبادانی و ایجاد اشتغال پایدار با رویکرد اقتصاد مقاومتی ایجاد شده که تعداد کل اعضای آن 20970 نفر هستند و  از سال گذشته تاکنون از منابع مردمی به 11995 نفر از اعضاء  به مبلغ 21 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی افزود: تعداد اشتغال ایجاد شده در صندوق ها از سال 98 تاکنون2376 نفر می باشد.

31 تعاونی مردم یار از سال 99 تاکنون ایجاد شده است

مسئول بسیج سازندگی با بیان اینکه 31 تعاونی مردم‌یار و اشتغالزا از سال گذشته تاکنون ایجاد شده ادامه داد: به عنوان یک مرکز دانش بنیان در زمینه آموزش های علمی و عملی در منطقه طلائیه و با پایلوت کشوری هدف گذاری شده و متقاضیان با حضور در این مرکز ضمن مشاهده کار میدانی و تجربه عملی ،آموزش های علمی را نیز فرا خواهند گرفت.

وی افزود: در نظر داریم ضمن آماده سازی زیرساخت های لازم برای راه اندازی کارگاه های تولیدی، پرورش ماهیان زینتی و تزئینی، پرندگان زینتی، پرورش قارچ، پرورش گیاهان دارویی، پرورش زنبور عسل،احداث گلخانه زینتی و دارویی، صنایع دستی چوب و چرم و... از ظرفیت گروه های جهادی اقتصادی جهت پیشبرد  برنامه های اقتصاد مقاومتی استفاده حداکثری بعمل آید، ایجاد مرکز فروش مستقیم محصولات اقتصاد مقاومتی از دیگر اهداف ایجاد این مجموعه خواهد بود.

حسینیان با بیان اینکه با راه اندازی چند کارگاه تولیدی در زمینه آبزیان (گرم آبی و سرد آبی -گیاهان دارویی-گیاهان زمینی- پرورش قارچ و صنایع دستی و ایجاد بازارچه فروش سیستم محصولات اقتصاد مقاومتی-راه اندازی مرکز آموزش علمی و عمل عرصه های اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی و صنابع تبدیلی) برای 45 نفر اشتغال ایجاد شده و  عملیات احداث این مجموعه از خرداد 1400 آغاز گردیده است و تاکنون بیش از 20 درصد پیشرفت داشته است.

انتهای پیام/ 1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان