۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین افزایش ۱۴درصدی کتابخانه‌های استان قزوین پس از انقلاب اسلامی
کد خبر: ۳۵۵۷۷۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۲۱ ساعت: ۱۰:۱۳ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین از پیشرفت‌های فرهنگی کشور گزارش می‌دهد؛

افزایش ۱۴درصدی کتابخانه‌های استان قزوین پس از انقلاب اسلامی

قطار انقلاب همواره با سرعت چشمگیری در حرکت بوده و رشد ۱۴ درصدی تعداد کتابخانه‌های استان قزوین نسبت به دوران پیش از انقلاب، موید توجه ویژه مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران به مقوله فرهنگ و عرصه مطالعه و کتابخوانی است.

افزایش ۱۴درصدی کتابخانه‌های استان قزوین پس از انقلاب اسلامی
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ انقلاب اسلامی ایران پس از گذشت بیش از ۴ دهه از عمر خود به دستاوردهای عظیمی در بخش‌های مختلف دست یافته به طوریکه قابل قیاس با دوران حکومت شاهنشاهی نیست.

قطار توسعه انقلاب همواره با سرعت چشمگیری در حرکت بوده و در هر بخش فصلی تازه رقم زده که توسعه کتابخانه‌ها و رونق کتاب و کتابخوانی از جمله آن است.

تعداد کتابخانه های عمومی کشور در سال ۱۳۵۶، ۳۷۳ کتابخانه بود که با پیروزی انقلاب افزایش چشمگیری یافته و با رشد ۹ برابری به بیش از ۳ هزار کتابخانه در سطح کشور رسیده است همچنین در زمینه تعداد اعضای کتابخانه‌ها، منابع موجود و میزان امانت دهی کتاب نیز رشد فزاینده‌ای را شاهد هستیم که نشان می‌دهد مردم بیش از گذشته به امر کتاب و کتابخوانی سوق داده شده‌اند.

بر اساس تازه‌ترین آمار ارائه شده توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، هم اکنون ۳ هزار و ۶۶۵ باب کتابخانه عمومی شامل ۲ هزار و ۷۰۰ باب کتابخانه نهادی، ۸۶۱ باب کتابخانه مشارکتی، ۲۷ باب کتابخانه مستقل و ۷۷ باب سالن مطالعه در سطح کشور به ارائه خدمات کتابخانه‌ای می‌پردازد.


فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: رشد 14 درصدی تعداد کتابخانه‌های استان قزوین نسبت به دوران پیش از انقلاب موید توجه ویژه مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران به مقوله فرهنگ و عرصه
مطالعه و کتابخوانی است.

 افزایش احداث فضاهای فرهنگی کشور با پیروزی انقلاب

وی افزود: پیش از انقلاب ۴ کتابخانه با زیربنای ۳ هزار و ۷۳۵ مترمربع و ۲ هزار و ۲۰۰ عضو در شهرهای آبیک، تاکستان و قزوین وجود داشت که با پیروزی انقلاب شاهد افزایش احداث فضاهای فرهنگی در کشور هستیم به طوریکه هم اکنون با رشد ۱۴ درصدی، تعداد کتابخانه‌ها به ۵۹ باب در سطح استان رسیده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تصریح کرد: همچنین سطح زیربنای کتابخانه‌های استان با افزایش ۷ برابری در قیاس با دوران قبل از انقلاب به زیربنای ۲۸ هزار و ۷۶۷ مترمربع رسیده است و تعداد اعضای کتابخانه‌ها با رشد ۲۲ برابری به بیش از ۴۸ هزار عضو افزایش یافته و در زمینه تعداد کتب هم با رشد ۲۶ برابری در قیاس با روزهای نخست انقلاب مواجه هستیم.

وی بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران به مسائل فرهنگی نگاه ویژه‌ای داشته است؛ چراکه اولویت انقلاب و نظام، توسعه و ارتقای سطح فرهنگ جامعه بوده و پیشرفت‌های صورت گرفته و آمار و ارقام مربوط به مباحث فرهنگی به خوبی این موضوع را روشن می‌سازد.

محمدبیگی ابراز کرد: پس از پیروزی انقلاب علاوه بر مباحث مربوط به کتاب و کتابخوانی در سایر مقوله‌های فرهنگی نیز شاهد رشد چشمگیری هستیم که از جمله آن می‌توان به افزایش سطح سواد مردم جامعه و امکان ارائه خدمات فرهنگی در تمامی مناطق به ویژه مناطق محروم و دورافتاده اشاره کرد.


وی عنوان کرد: نهاد کتابخانه‌ها همواره در مسیر توسعه متوازن و عادلانه برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در تمام سطح کشور تلاش می‌کند که این سیاست در استان قزوین نیز دنبال می‌شود و در حقیقت جزو اولویت‌های مهم کتابخانه‌های عمومی استان قزوین است تا بتوانیم خدمات فرهنگی را به همه مناطق استان اشاعه و توسعه دهیم تا امکان دسترسی همه اقشار جامعه به خدمات فرهنگی فراهم شود.

توسعه متوازن و عادلانه فعالیت‌های فرهنگی از اولویت‌های مهم کتابخانه‌های عمومی استان 

محمدبیگی بیان کرد: همگان بر این نکته واقف هستند که توسعه و پیشرفت هر کشوری در گروه اعتلای فرهنگی آن جامعه است بنابراین هرگاه سطح مطالعه مفید مردم کشوری افزایش یابد به همان میزان نیز از نظر توسعه پایدار، پیش‌روتر از جوامع دیگر خواهد بود.

این مسئول با اشاره به تاثیر مسائل فرهنگی در کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: تا زمانیکه نتوانیم خدمات فرهنگی را برای عموم جامعه فراهم کنیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل موثر در بروز آسیب‌های اجتماعی، ناآگاهی است؛ افزود: یکی از مهمترین ارکان برای ارتقای سطح دانش و آگاهی افراد داشتن مطالعه مفید است و کتابخانه‌های عمومی این فضا را برای مخاطبان خود فراهم می‌کند تا کتب مفید و مناسب را در اختیار افراد قرار دهند زیرا کتب موجود در کتابخانه‌های عمومی گزینش شده بوده و با حضور کتابداران متخصص، مطالب و خوراک ذهنی مناسب به مخاطبان عرضه می‌شود.


محمدبیگی تاکید کرد: پس از انقلاب با توسعه دانشگاه‌ها و افزایش تعداد افراد تحصیل کرده و رشد تعداد کتابخانه‌ها و منابع آن و همچنین غنی شدن فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی این شرایط برای همه اقشار جامعه فراهم شده تا با کمترین هزینه و حتی رایگان از خدمات فرهنگی که در کتابخانه‌های عمومی به عنوان یک مجتمع فرهنگی ارائه می‌شود؛ بهره‌مند شوند.

صنعت چاپ و نشر کتاب در سایه انقلاب رونق قابل توجهی پیدا کرد

وی خاطرنشان کرد: امروزه کتابخانه فقط مکانی برای امانت کتاب نیست بلکه برنامه‌ها و نشست‌ها و جلسات فرهنگی متعدد و متنوعی در این فضاها برگزار می‌شود لذا مخاطبان می‌توانند در کنار گذران اوقات فراغتی مفید و سازنده، با کتب مفید نیر آشنا شده و به امانت بگیرند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تصریح کرد: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، کتب زیادی به چاپ رسید و در حقیقت صنعت چاپ و نشر کتاب رونق قابل توجهی پیدا کرد و همین امر موجب شد تا منابع مفید و متنوع و جذابی برای عموم مخاطبان در هر گروه سنی فراهم شود به طوریکه اکنون در همه کتابخانه‌های عمومی بخش‌های تخصصی کودک، نوجوان، بخش کتاب‌های کمک‌ درسی و سایر موضوعات به صورت مجزا و تخصصی و حرفه‌ای موجود است.

وی ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در راستای حفظ آرمان‌های انقلاب در زمینه مسائل فرهنگی و حرکت در مسیر چشم اندازها و افق‌های مدنظر انقلاب اسلامی، اولویت فعالیت‌های خود را توسعه خدمات فرهنگی در تمامی مناطق استان قرار داده است.

محمدبیگی در پایان گفت: امیدواریم با همکاری و حمایت مسئولین مربوطه در سطح استان بتوانیم گام‌های بلندی را در جهت توسعه کتاب و کتابخوانی برداشته و با راه‌اندازی کتابخانه‌های عمومی و سیار امکان بهره‌مندی هر چه بیشتر مردم استان به ویژه در مناطق دورافتاده و محروم را به خدمات فرهنگی فراهم کنیم.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان