۲۱/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۳ سه‌شنبه

صبح قزوین ماه رجب مقدمه‌ای برای ماه مهمانی خدا/ از درک فضائل شب لیله‌الرغائب غافل نشویم
کد خبر: ۳۵۵۶۲۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۱۴ ساعت: ۱۴:۴۸ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مذهبی:

ماه رجب مقدمه‌ای برای ماه مهمانی خدا/ از درک فضائل شب لیله‌الرغائب غافل نشویم

رسول نوروزی با بیان اینکه اولین شب جمعه ماه رجب، شب لیله الرغائب نام دارد، گفت: رسول خدا (ص) در روایتی فرمودند: از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را «لیله الرغائب» نامیدند.

ماه رجب مقدمه‌ای برای ماه مهمانی خدا/ از درک فضائل شب لیله‌الرغائب غافل نشویم
حجت الاسلام رسول نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ در خصوص فضیلت ماه رجب اظهار کرد: ماه رجب هفتمین ماه از ماه‌های قمری، ماهی بسیار شریف و از ماه‌های حرام است، رجب نام نهری است در بهشت که از عسل شیرین‌‌تر و از شیر سفیدتر است و هر کس در این ماه روزه بگیرد، از آن نهر آب می‌نوشد، به ماه رجب رحب الأصب یعنی ماه ریزش رحمت خداوند بر مردم نیز می‌‌گویند.
 
وی افزود: ماه رجب ماه دعا و نیایش است و روایت داریم که ملک داعی (دعوت کننده) صبح و شام مومنان را به درک معنوی این ماه دعوت می کند، یکی از فضیلت‌های این ماه میلاد بابرکت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام است که شرافت این ماه را چندین برابر کرده است.
 
مسئول امور صیانتی حوزه علمیه قزوین روز بعثت رسول اکرم (ص) را از دیگر فضیلت های این ماه برشمرد و گفت: میلاد با برکت حضرت باقرالعلوم (ع) و امام محمدتقی (ع) ، شهادت امام موسی بن جعفر (ع) و شهادت امام علی‌النقی (ع)، وفات حضرت زینب (س) و حضرت ابوطالب (ع)، ایام البیض و شب لیله الرغائب نیز از دیگر مناسب‌های این ماه است.
 
حجت الاسلام نوروزی تصریح کرد: پیامبر اسلام (ص) فرموده اند: ماه رجب برای امت من «ماه استغفار» است، رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است، کسی که یک روز از ماه رجب را روزه گیرد، مستوجب خشنودی خداوند گردد غضب الهی از او دور می‌‌گردد و دری از درهای جهنم به روی او بسته می‌‌شود.
 
وی ادامه داد: در حدیث دیگری آمده است که هر کس سه روز آن را روزه دارد بهشت بر او واجب گردد، در ماه رجب دعاها و اعمال خاصی وارد است که مهمترین آن‌ها «اعمال ایام البیض» (13 تا 15 ماه) و اعمال ام‌داوود و برنامه اعتکاف است که این اعمال در کتاب شریف مفاتیح الجنان محدث قمی گردآوری شده است.
 
نوروزی با بیان اینکه اولین شب جمعه ماه رجب، شب لیله الرغائب نام دارد، افزود: رسول خدا (ص) در روایتی فرمودند: از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را «لیله الرغائب» نامیدند، شبی که در عرف به اشتباه به شب آرزوها معروف است، در حالی که معنی آن شب انسان‌های مومنی و عارفی است که میل و رغبت زیادی به مناجات و عبادات به درگاه خداوند دارند.
 
مسئول امور صیانتی حوزه علمیه قزوین ادامه داد: این شب آداب و شرایط خاصی دارد که می‌توان به توصیه مرحوم آیت الله ملکی تبریزی در کتاب المراقبات اشاره کرد که رسول خدا (ص) فرمودند: کسی که روز پنج‌شنبه اول ماه را روزه بگیرد و چون شب جمعه فرا رسید، میان نماز مغرب و عشاء ۱۲ رکعت نماز بگذارد (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت از آن، یک مرتبه سوره «حمد» و سه مرتبه «إنا انزلناه» و ۱۲ مرتبه «قل هو الله احد» را بخواند و ...، خداوند همه گناهانش را بیامرزد.
 
این کارشناس مذهبی با اشاره به فضیلت شب اول این ماه یادآور شد: این شب یکی از چهار شبی است که به شب زنده‌داری آن تاکید شده است، در مورد نیمه این ماه گفته شده که از محبوبت ترین روزهاست که روایت داریم از حضرت رسول اکرم (ص) که فرموده‌اند: هر كس ماه رجب را درك كند و اول و وسط و آخر آن ماه را غسل نماید، از گناهان خود پاک می‌‌شود مانند روزى كه از مادر متولد شده است.
 
وی افزود: از امام جعفرصادق (ع) روایت شده است که: هركس امام حسین علیه‌السلام را در روز اول رجب زیارت کند، خداوند او را بیامرزد. البته قابل ذکر است که زیارت از راه دور هم مورد قبول است.
 
مسئول امور صیانتی حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه ماه رجب مقدمه برای ماه پرفضیلت شعبان است، تصریح کرد: ماه شعبان نیز مقدمه ای برای ماه رمضان است، در واقع خداوند این دو ماه را قرار داده تا بندگان خاصش را برای مهمانی بزرگ پر از رحمت رمضان آماده کند، پس انسان مومن نباید از این دو ماه غافل شود.
 
نوروزی در پایان ضمن اشاره به لزوم توجه به آداب ایام اعتکاف، اظهار کرد: چنانچه به جهت شرایط خاص جامعه با توجه شیوع بیماری کرونا امکان برگزاری همگانی مراسم ایام اعتکاف در شهر قزوین نباشد، اما نباید از درک این ایام پرفضلیت غافل شد، هر فردی می‌تواند به قصد رجا با روزه‌داری و انجام اعمال این روزها خود را به خیل صالحان و الرجبیون برساند.
 
انتهای پیام/ ۱۳۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان