به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛محمد مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: نسخه نویسی الکترونیک به طور رسمی از امروز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه نسخه نویسی الکترونیک یک بحث کلی در نظام سلامت است که طبق قانون در برنامه های مختلف آمده است، افزود: در قانون بودجه سال ١٣٩٩ و ١۴٠٠ تصریح شده است که این کار توسط وزارت بهداشت و بیمه ها انجام شود.

ناصحی ادامه داد: در قانون بودجه سال ١۴٠٠ قید شده است که از ابتدای دی ماه هرگونه پرداخت موسسات و مراکز پزشکی منوط به ارائه اسناد الکترونیکی است و در غیر این صورت هرگونه پرداخت ممنوع و تصرف در اموال دولتی و مردم محسوب می شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران تصریح کرد: بنابراین از امروز بیمه ها نمی توانند با استفاده از نسخه کاغذی مبلغی پرداخت کنند چرا که این متن قانون است و بیمه ها مکلف به جای آن هستند

ناصحی گفت: خوشبختانه ما هیچ بدهی به هیچ موسسه و پزشکی نداریم و ساختار الکترونیک به روز موجب شده است نسخه های الکترونیک آبان ماه را پرداخت کنیم و منتظر پایان آذر ماه هستیم تا بیمه نسخه های این ماه را نیز پرداخت کنیم.

وی با اشاره به اینکه نسخه های غیر  الکترونیک مهر ماه پرداخت شده است و منتظر دریافت اسناد آبان ماه پزشکان و موسسه ها هستیم تا این نسخه ها را نیز پرداخت کنیم، گفت: نسخه ی در بیمارستان های دولتی تا پایان شهریور ماه پرداخت شده است.

مدیر عامل بیمه سلامت تصریح کرد: بهترین پرداختی ها را بیمه سلامت داشته است و در این قسمت ما هیچ مشکلی نداریم.

ناصحی درباره فراهم نبودن زیرساخت های اجرای نسخه نویسی الکترونیک افزود: آنچه دست بیمه سلامت بوده است و باید زیرساخت های و سامانه ها را ایجاد کند و در اختیار طرفین قرارداد قرار دهد انجام شده است.

وی با بیان اینکه در هرجایی از کشور پزشکان در قالب یک موبایل یا یک تبلت می توانند نسخه بنویسند، افزود: محدودیت امکانات سخت افزاری برای اجرای این طرح وجود ندارد و اینکه از روشی به روش دیگر تغییر ایجاد شود منوط به آمادگی است و مقاومت هایی نسبت به آن ممکن است وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در مراکز دولتی که ممکن است زیرساخت های پایه فراهم نشده باشد نباید تامین شود چرا که قانون صراحت دارد که در چه تاریخی نسخه نویسی الکترونیک انجام می شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم در اسرع وقت بتوانیم به تکلیف قانونی عمل کنیم، گفت: با رفع موانع موجود هدف گذاری شده است تا پایان سال نسخه های کاغذی جمع شود.

ناصحی افزود: طبق سرانه دریافتی بودجه اعلام شده پاسخگوی هزینه های ما نیست و لازم است اعتبار بیشتری برای پوشش کار خود داشته باشیم.

مدیرعامل بیمه سلامت گفت: پیشنهاد مبلغ بودجه ای را به دولت دادیم و در مجلس هم دفاع خواهیم کرد چرا که بیمه سلامت صد درصد دولتی و هزینه سلامت مردم را تامین می کند و اگر توجه نشود پرداخت ها به موسسات ، سرویس دهی و خدمات دچار مشکل می شود.

انتهای پیام/1404