۰۴/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۱۶ دوشنبه

صبح قزوین در حسرت رویای المپیک، ناباورانه بیرون میدان ایستاده ام
کد خبر: ۳۵۱۵۵۹ نویسنده: بهمن عسگری تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۳ ساعت: ۸:۰ ↗ لینک کوتاه

یادداشت بهمن عسگری به بهانه دوپینگ و حذف از رقابت‌های المپیک

۱۵سال ورزش‌حرفه‌ای به من صداقت و اخلاق آموخت

بهمن عسگری، ملی‌پوش المپیکی کاراته ایران به علت ارتکاب دوپینگ به مدت یک سال از حضور در میادین ورزشی محروم شد تا ایران یک سهمیه خود در المپیک توکیو را از دست بدهد.

در حسرت رویای المپیک، ناباورانه بیرون میدان ایستاده ام
به گزارش خبرنگار ورزشی صبح قزوین، خبر کوتاه بود، بهمن عسگری نماینده 74+ کاراته به دلیل مثبت اعلام شدن تست دوپینگ حضور درالمپیک توکیو را از دست داد. به همین سادگی! بهمن عسگری یکی از چهار نماینده کاراته ایران بود که مسئولین ورزش کشور با توجه به عملکرد خیره کننده او در مسابقات مختلف بین المللی در سالهای اخیر از او به عنوان یکی از شانس های نخست کسب مدال طلا در توکیو یاد می کردند اما یک اتفاق که هنوز هم کمتر کسی آن را باور می کند باعث شد ملی پوش با تجربه ای چون عسگری حضور در چنین رویداد مهمی را از دست بدهد.

البته این اولین باری نیست که ورزشکاران دست به دوپینگ می زنند و یا ناخواسته گرفتار این ماجرا می شوند. در گذشته هم ملی پوشانی بودند که به دلیل مثبت شدن تست دوپینگ شان برای مدتی و یا حتی مادام العمر ازحضور در رقابت‌های ورزشی محروم شدند اما مثبت اعلام شدن تست دوپینگ این ورزشکار مطرح بار دیگر ثابت کرد مدیران فدراسیون های ورزشی نظارت دقیقی بر ورزشکاران خود که یکی از وظیفه اصلی آنهاست ندارند. موضوعی که قطعا اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود بازهم شاهد تکرار آن خواهیم بود. اتفاقی که تکرارش قطعا تبعات سنگینی را می تواند برای ورزش حتی در سطح جهانی به دنبال داشته باشد.

کاراته رشته ای است که بالاخره پس از سالها تلاش و پیگیری، در جریان برگزاری صد و بیست و نهمین اجلاس کمیته بین المللی المپیک حضورش در بازیهای تابستانی المپیک قطعی شد تا با این اتفاق آرزوی دیرینه میلیون‌ها کاراته کا در جهان به حقیقت بپیوندد. نکته قابل توجه در این خصوص علاوه بر کاراته کاها در جهان و حتی ژاپن که خود میزبان سی و دومین دوره بازیهای المپیک است، برای ورزش ایران هم خبر خوشحال کننده ای بود. کاراته چند سالی است در ایران به عنوان یکی از مدال آورترین رشته در مسابقات مختلف جهانی و قاره ای از آن یاد می شود و بی شک هم با نگاه به کارنامه ورزشکاران شاغل در این رشته می توان به توانایی کاراته کاهای ایران و درخشش آنها در میادین بین المللی پی برد.

بهمن عسگری طی یادداشتی در خصوص رفع ابهامات مسئله دوپینگ خود نوشت؛ خداوندا تو می‌دانی آنچه را که ما نمی‌دانیم؛ در دانستن تو آرامشی‌است و در ندانستن ما تلاطم‌هاست؛ تو خود با آرامشت تلاطم‌هایمان را آرام بساز. درود بر مردمم؛ درود بر همراهان؛ صدیقان و هواداران دلسوز من بهمن عسگری؛ عضو تیم‌ملی کاراته ایران؛ نماینده وزن منفی۷۵ المپیک توکیو در این برهه از زندگی‌ام که برایم بسیار تلخ و ناگوار است؛ و ناباورانه در پس اندیشه‌های دیروز و رویای شیرین سال‌های دورم ایستاده‌ام؛ برخود لازم دانستم برای تنویر افکار عمومی، مطالبی را خدمت بزرگوارانم عرض کنم؛ و درنهایت سپاسگزاری کنم از حمایت و ابرزا همدردی شما عزیزان. اتفاقی که در زندگی شخصی‌ام افتاد و متاثر از همین رخداد مسیر ورزشی‌ام تغییر کرد؛ و این حادثه سبب رنج و دردی عظیم بر من و خانواده‌ام و تمامی عزیزانی که تا به امروز؛ شریک تمام پیروزی‌ها، شکست‌ها، شادی‌ها و غم‌هایم بودند شد؛ باتوجه به طی کردن پروسه درمان تحت نظر پزشک متخصص بودم و هرگز گمان نمی‌کردم دارویی که با تجویز پزشک متخصص بوده است جز مواد ممنوعه محسوب می‌شود؛

باتوجه به بیان و شفاف‌سازی این مسئله و ارائه مستندات حقایق، به همراه وکیل، پزشک متخصص مربوطه و اثبات سهوی بودن این خطا در ارتباط با کوتاهی پزشک مشمول جریمه و محرومیت ۱۲ ماهه شدم؛ ضمن احترام کامل به قوانین موجود و مجریان محترم آن در اقصی نقاط دنیا؛ به عنوان ورزشکاری که سال‌های سال در سلامت کامل ورزش نموده است؛ انتظار گذشت و مساعدت بیشتری از مجامع و سازمان‌های مرتبط بین‌المللی خصوصا IOC همچنین WKF را داشتم؛ که با توجه به پذیرش قطعی نیاز پزشکی من به معالجه و درمان (آن هم در راستای شاد نمودن دل پدر، مادر و خانواده‌ام که از جمله اولین مسائل مورد توجه در حقوق بشر است) با اغماض بیشتری من را جهت حضور در سقف آرزوی دوران قهرمانی‌ام یعنی میدان بزرگ المپیک یاری می‌نمودند؛ که متاسفانه این مهم محقق نشد.

سال‌هاست با اسعانت از درگاه خداوند و در پرتوی تعلیمات ارزنده مربیان و اساتید ارجمند و تلاش و کوشش خود به توفیقات زیادی نائل آمده‌ام؛ برای من که هرگز در عمر زندگی حرفه‌ایم اندیشه غلط و رفتار غیر اخلاقی نداشتم و با پشتکار و اراده مصمم و تلاش مستمر سعی کردم به اهدافم برسم، درک و هضم این موضوع که مورد بی‌مهری مسئولین و جریمه اینچنینی قرار بگیرم بسیار سخت و ناعادلانه بود.


۱۵سال زندگی و ورزش حرفه‌ای و قهرمانی به من صداقت، پاکی، راستگویی، احترام، تواضع و اخلاق آموخت و در تمام عرصه‌ها هرآنچه آموختم، افتخار شما و غروری بود که بر من داشتید؛ در طی سال‌ها با کسب عناوین برتر، بیست بار تست دوپینگ دادم و بارها و بارها بیش از تماما منفی بود.

در وزنی مبارزه می‌کنم که فوق‌العاده دشوار و پر از قهرمانان به‌نام دنیااست. با گذشت دوسال با فاصله دوهزار امتیاز با نفر دوم باتلاش‌های شبانه روزی و تمرینات سخت و دشوار در کمال پاکی و بدون هیچ‌گونه استفاده از مواد نیروزا که خارج از اصول اخلاقی و حرفه‌ای و منشور المپیک است جایگاهم را در رنکینگ یک دنیا حفظ کردم؛ و موفق به کسب سهمیه المپیک شدم.

برای کسی که در زندگی حرفه‌ای و قهرمانی‌اش با حساسیت بالا و دقت فراوان قدم برداشته است؛ و متعهد به ورزس پاک و سالم می‌باشد و بارها و بارها تست دوپینگ داد و هربار سربلند بیرون آمد چطور می‌توانید اظهار کنید که دوپینگ کرده است؟؟

چه رنجشی بالاتر از اینکه در دوران قهرمانی همیشه الگو و باعث مباهات باشی و برای گناهی نکرده اینگونه مورد هدف انتقادات و حرف‌های ناروای یک‌سری اشخاص قرار بگیری! اصلا معنای دوپینگ را می‌دانید؟

دوپینگ به معنای استفاده از مواد نیروزا و تقویتی است؛ بهمن عسگری به‌دلیل یک بیماری مورد مداوا و تحت نظر پزشک متخصص قرار می‌گیرد؛ و بعد از آزمایشات تخصصی که انجام شد با تجویز پزشک متخصص دارو و قرص را استفاده می‌کند؛ که با تمام حساسیت‌ها و تاکیدم به پزشک متخصص که آیا منعی ندارد و توضیح این مطلب که من در لیست ورزشکاران وادا هستم؛ و هرزمانی که صلاح بدانند سرزده از من تست می‌‌گیرند و این دارو جز داروهای ممنوعه نباشد؛ پزشک متخصص به من اطمینان می‌دهد که هیچ‌گونه مشکلی برای مصرف این قرص نیست‌.

بهمن عسگری فقط برای درمان و کوتاهی پزشک‌اش اینگونه مورد بی‌حرمتی قرار گرفته است، و وارد شدن این حجم از بی‌عدالتی در زندگی عادلانه نیست. کسی که سال‌ها تلاش کرد با تکیه برصداقت و پاکی، ورزش حرفه‌ای اش را ادامه دهد و بخاطر قصور پزشکی وارد این جریان شده است. ابتدای عرائضم اشاره به این مطلب کردم که ممنون و سپاسگزار عزیزانی هستم که در این مدت با من احساس همدردی کردند و با دلجویی و دعوت به صبر، مرا مورد لطف و محبت خود قرار دادند.




تلاش‌های ارزشمند وکیلم که از زبده‌ترین وکلای ایران هستند و همچنین دوستان خوبم که در این راه همیار و همگام با من بودند را صمیمانه ارج می‌نهم و به وسعت قلب بزرگشان، برایشان آرزوی بهترین‌ها را دارم. در این دوره‌ی بحرانی که انتظار مهرورزی و یکپارچگی در جهت رفع این مشکل را از سروران و بزرگانم داشتم، متاسفانه معدود کسانی از اهالی کاراته که می‌توانستند برای احقاق حق از دست رفته‌ی عضو همین خانواده، یاری‌گری قُرص و دلگرم‌کننده‌ای باشند؛ اشتباه غیرعمد مرا گناهی نابخشودنی جلوه دادند و به این مسئله دامن زدند از سویی موضوعی که خاطرم را به شدت می‌آزرد این است که بعد از این جریانات، دوستان و نزدیکانی که می‌توانستند با معرفی اشخاص و کارشناسان مجرب که صاحب راهکارهای مفیدتری بودند، به من در جهت تسریع روند پرونده و اثبات بی‌گناهی‌ام کمک کنند تا مورد عفو قرار بگیرم؛ ولی نکردند و یا در زمانی معرفی کردند که من زمان را از دست داده بودم. من و خانواده‌ام، ساعت‌‌ها، روزها و شب‌های بسیار بدی را در این چندهفته سپری کردیم؛ ای کاش همه این‌ها خواب و کابوس بود.

پروردگارا خودت شاهدی که چگونه برای حفظ زندگی قهرمانی‌ام که امانتی است در دست من تلاش کرده‌ام و امروز در حسرت رویای المپیک، که یکی از هدف‌هایم بود؛ ناباورانه بیرون میدان ایستاده‌ام.

دل به حکمت و مصلحت خداوند می‌سپارم و همانگونه که برای موفقیت و پیروزی‌ام از پروردگار عالم استعانت می‌طلبیدم، برای دیگر همرزمانم آرزوی ظفر و کامروائی دارم. ایران ما نمایندگان شایسته‌ای را رهسپار این رویداد بزرگ ورزشی کرده است؛ و همانگونه که آرزویم بود با کسب افتخاری دیگر، شادی و لبخند بر لب هم‌میهنانم بنشانم، صمیمانه آرزوی نصرت و پیروزی کاروان المپیک، بخصوص بچه‌های پرافتخار کاراته، سجاد عزیز و سرکار خانم‌ها حمیده عباسعلی و سارا بهمنیار و همینطور شادی مردمم را دارم.

از تمامی عزیزانی که در این مدت با پیام‌های دلگرم‌کننده‌شان موجب فزونی تاب و تحمل و صبوری‌ام در مقابل این اتفاق بودند نهایت سپاس و امتنان را دارم. بنده صرفا به‌جهت حفظ آرامش و تمرکز برای تمامی اعضای اعزامی به المپیک و وارد نشدن هیچ‌گونه حواشی‌ای به این مهم، با تاخیر با شما عزیزانم سخن گفتم. حمایت و مهرورزی شما، به من یقین می‌دهد که قدم در راهی نهاده‌ام و برای آرمانی تلاش می‌کنم که درست و ستوده است.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان