۲۲/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۴ چهارشنبه

صبح قزوین سازنده بزرگ‌ترین لایه‌چینی ایرانی هستم/ موفق به کسب ۹نشان ملی و کیفی شدم
کد خبر: ۳۴۹۴۲۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱/۲۴ ساعت: ۱۴:۲۰ ↗ لینک کوتاه

هنرمند قزوینی در مصاحبه با صبح قزوین:

سازنده بزرگ‌ترین لایه‌چینی ایرانی هستم/ موفق به کسب ۹نشان ملی و کیفی شدم

هنرمند قزوینی گفت: با تلاش و پشتکار توانسته‌ام ۹ نشان ملی و کیفی از وزارت ميراث فرهنگی کسب کنم و در صورت حمایت نیز تولیداتم را صادر خواهم کرد.

سازنده بزرگ‌ترین لایه‌چینی ایرانی هستم/ موفق به کسب ۹نشان ملی و کیفی شدم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، هنر لایه‌چینی که می‌توان آن‌ را زیرمجموعه هنرهای سنتی وابسته به معماری دانست، دارای قدمتی دیرینه در ایران است؛ لایه‌چینی هنری است که مختص ایران نبوده و در بسیاری از تمدن‌های باستان مورداستفاده قرار گرفته است.

با این تفاوت که در هر منطقه با مواد و مصالح بومی همان منطقه تهیه و اجرا می‌شد، اوج هنر لایه‌چینی در ایران را باید در دوران صفوی جستجو کرد که هنرمندان چیره ‌دست این عصر با استفاده از خاک، ماده‌ای را به‌ وجود آوردند که هنوز پس از گذشت 400 سال، زینت‌بخش بناهایی همچون کاخ چهلستون، عالی قاپو، هشت بهشت، تالار اشرف وجود دارند.

علي شيركول فعال صنایع دستی قزويني است که دستی بر هنر لایه‌چینی دارد که در مصاحبه با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، درباره فعالیت هنری خود در این رشته اظهار كرد: از سن 15 سالگی در رشته‌های هنری فعالیت كردم و اكنون به مدت 20 سال است كه در رشته‌هایی از جمله خراطي و لايه‌چيني فعاليت مي‌كنم.

وی افزود: از ابتدا در رشته‌های مختلف چوب كار می‌کردم و در هنرستان هم در رشته صنايع چوب تحصيل كرده‌ام و علاوه بر این از اساتيد مختلف بهره گرفتم تا توانستم كار خود را گسترش دهم.

این فعال صنایع دستی قزوین بیان کرد: با تلاش و پشتکار توانسته‌ام 9 نشان ملی و کیفی از وزارت ميراث فرهنگی، درجه هنری از وزارت ارشاد، درجه يک در رشته خراطی، معرق و مشبک از فنی حرفه‌ای دریافت کنم و در چند نمايشگاه خارجی کشورهای تاجيكستان و امارت حضور داشته باشم.

دارای عنوان درجه سه هنری هستم

شیرکول گفت: از ابتدا به صورت تجربی فعاليت خود را آغاز کردم و اکنون عنوان درجه سه هنری معادل ميزان تحصيلات كارشناسی را توانسته‌‍‌ام كسب كنم و نيز در تلاش هستم تا با ارتقاء هنر خود، درجه يكچارچه معادل دكتری را دریافت کنم.

این هنرمند قزوینی ابراز کرد: خراطي هنری است كه از دوران حركت دست جهت ایجاد نقش روی چوب انجام می‌شود و به عبارت ساده، گرد كردن چوب و طراحی بر روی آن نام می‌گيرد.

وی درباره هنر لایه چینی اذعان کرد: لايه چينی هنری است كه چوب‌ها را به صورت لايه لايه برش مي‌زنيم و بعد به صورت معرق در مي‌آوریم و سپس روی هم پرس می‌شوند تا خراطی بر روی آن انجام شود.

این فعال صنایع دستی تاکید کرد: با علاقه به این رشته در هنرستان تحصیل و در سال 79 مقام اول معرق استان را در بين دانش‌آموزان دريافت كردم سپس در سال 83 در كانون‌های مختلف ادارات شروع به تدريس هنری كردم و چندين سال در ميراث فرهنگي و ادارات به اين كار مشغول بودم.

شیرکول ابراز کرد: زمانی که در هنرستان تحصيل می‌كردم توسط مدرسه به حوزه ميراث فرهنگي كشور رفتم و آن سفر موجب شد تا از كارهای درجه يک ايران ديدن كنم؛ در وركشاب‌های آموزشی شركت كردم و آن بازديد يک مشوق خوب برای من بود چراکه موجب شد كار در اين حوزه را با علاقه بيشتری ادامه دهم.

هر نوع ظروف چوبی را تولید می‌کنم

این هنرمند قزوینی گفت: مسابقه نگاره‌های چوبي يكی از بهترين مسابقات ايران است كه در اين مسابقه شايسته تقدير شدم و همچنین توانستم در قزوين به عنوان مربي معرق برگزيده انتخاب شوم.

وی ادامه داد: در رشته معرق، مشبک، خراطی و لايه چينی توليدات انجام می‌دهم و تمام ظروف مختلفی كه امكان ساخت آن با چوب وجود دارد را توليد كردم و توانستم بزرگترين لايه چينی ايران را بسازم.

این فعال صنایع دستی تصریح کرد: یک كارگاه و فروشگاه در قزوین دارم که از اين طريق توليدات هنری خود را به فروش می‌رسانم و همچنین در کارگاهم آموزش هنری به علاقه‌مندان را دارم؛ اکنون به صورت انفرادی در گارگاه مشغول به کار هستم اما به صورت غیر مستقیم با سه نفر دیگر همکاری می‌کنم.

شیرکول بیان کرد: اگردستگاه‌های مختلف و سرمایه مورد نیاز تامین شود قطعا می‌توانم کارگاه خود را گسترش دهم تا برای افراد دیگر موقعیت شغلی ایجاد کنم؛ بخشی از مواد اولیه از طریق خرید چوب‌های خشک شده درختان تامین می‌شود و برای موارد دیگر از چوب‌های صنعتی که صرفا برای استفاده در این هنر هستند استفاده می‌کنم.

وی افزود: اگر از استان‌های دیگر سفارش یا از موزه‌ها درخواست همکاری وجود داشته باشد با آنان همکاری می‌کنم؛ امروزه استفاده از ظروف چوبی رایج و این موضوع باعث شده که استقبال مردم از این هنر چند برابر شود؛ چراکه ممکن است در هر برهه از زمان هنر خاصی مورد توجه بیشتر افراد جامعه قرار گیرد.

حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی موجب ارزآوری برای کشور می‌شود

شیرکول گفت: البته شرایط فعلی جامعه به دلیل شیوع ویروس کرونا موجب شده است که وقفه در کارمان ایجاد شود؛ چراکه تعطیلی مغازه‌ها در بعضی از روزها موجب بسته شدن فروشگاه و خسارت مالی می‌شود؛ بودجه میراث فرهنگی بسیار اندک است و به این دلیل گاهی ممکن است حمایت‌های کمتری صورت گیرد اما در صورت کلی مسئولین این حوزه در حد توان خود از هنرمندان این عرصه حمایت می‌کنند.

این هنرمند قزوینی درباره میزان درآمد خود از این کار تصریح کرد: باید ببینیم که درآمد را برای خود چه چیزی در نظر می‌گیریم تا مقایسه کنیم که آیا از درآمد فعلی خود راضی هستیم یا خیر؛ چراکه فعالیت در حیطه صنایع دستی به طوری است که اگر با علاقه در این زمینه فعالیت نکنید ممکن است از میزان درآمد خود راضی نباشید.

وی ادامه داد: اگر برای بخش فروش صنایع دستی برنامه ریزی شود تا بتوانیم در خارج از کشور نمایشگاه برگزار کنیم قطعا ارزآوری و پیشرفت در این حیطه افزایش خواهد یافت؛ شرط اول موفقیت در هنر، پشتکار و علاقه مندی است تا هر فرد بتواند به موفقیت دست پیدا کند اگرچه ممکن است برای رسیدن به نقطه عطف موفقیت زمان بسیاری نیاز باشد اما قطعا پیشرفت برای آنان خوشایند خواهد بود.

شیرکول در پایان گفت: در کشورهای دیگر اگر یک فردی طرح کسب و کار خلق کند و از ارگان‌های مربوطه تایید شود؛ از ابتدا تا به نتیجه رسیدن کار از آن فرد حمایت می‌شود و اگر این روش در همه دنیا به کار گرفته شود قطعا موفقیت‌های بسیاری حاصل خواهد شد.

انتهای پیام/1700

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان