۲۴/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۶ جمعه

صبح قزوین کتاب صحیفه سجادیه معدن مکارم الاخلاق است/ در سیره امام سجاد(ع) با چگونه خواستن از خدا آشنا می‌شویم
کد خبر: ۳۴۸۹۶۲ نویسنده: حجت الاسلام رضا کاظم‌لو تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۲۹ ساعت: ۸:۳۷ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مذهبی درمصاحبه با صبح قزوین:

کتاب صحیفه سجادیه معدن مکارم الاخلاق است/ در سیره امام سجاد(ع) با چگونه خواستن از خدا آشنا می‌شویم

کارشناس مذهبی گفت: اگر کسی بخواهد کیفیت چگونه دعا کردن را بفهمد باید به کتاب صحیفه سجادیه مراجعه کند؛ چراکه این کتاب چگونه زیستن و ارتباط با خدا را به انسان می‌آموزد.

کتاب صحیفه سجادیه معدن مکارم الاخلاق است/ در سیره امام سجاد(ع) با چگونه خواستن از خدا آشنا می‌شویم
حجت‌الاسلام رضا کاظم‌لو در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین درباره فضائل اخلاقی امام سجاد(ع) اظهار کرد: یکی از فضائل اخلاقی و عبادی امام سجاد(ع) این است که نسبت به خطای دیگران چشم‌پوشی می‌کرد؛ به طوریکه حتی نسبت به دشمن خود مهربانی بود.

وی افزود: بااینکه اهل مدینه مردم وفاداری نبودند؛ اما امام سجاد(ع) در آنجا عهده‌دار کمک به ۴۰۰ خانواده می‌شود؛ حتی بعضی گفته‌اند مادامی که امام زنده بود نمی‌دانستیم امام سجاد(ع) غذای ما را تامین می‌کند؛ پس از شهادت امام دو اثر در بدن ایشان مشاهده می‌شد؛ از امام باقر(ع) پرسیدند این اثرات برای چیست که ایشان فرمودند یکی برای ماجرای کربلاست و آن یکی اثر بار زنبیلی است که امام در آن برای خانواده‌ها غذا می‌برد.

این کارشناس امور دینی گفت: فضائل اخلاقی امام سجاد(ع) امروز می‌تواند الگوی عملی ما باشد؛ زیرا در زمانی زندگی می‌کنیم که عده‌ای گرفتار بیکاری و گرانی شده‌اند.

وی با اشاره به کتاب صحیفه سجادیه عنوان کرد: دوره امام سجاد(ع) اگر مانند دوره حضرت امیرالمومنین بود، طبیعتا شکل کتاب صحیفه سجادیه عوض می‌شد؛ امام سجاد(ع) در آن دوره تمام عقاید و مطالب دینی را در قالب دعا مطرح کردند.

سیره رفتاری امام سجاد(ع) الگوی عملی ما در زندگی باشد 
این کارشناس امور دینی تصریح کرد: عده‌ای فکر می‌کنند کتاب صحیفه سجادیه فقط یک کتاب دعاست؛ بله این یک کتاب دعاست اما تفاوت آن با دیگر کتاب‌های دعا در این است که حضرت مطالب را در ضمن دعا مطرح فرموده‌اند.

وی اضافه کرد: امام زین العابدین علیه السلام در کتاب صحیفه سجادیه به طور مثال در بحث اخلاقی به جای خواندن خطبه، دعای مکارم اخلاق را می‌گوید بنابراین اگر کسی بخواهد کیفیت دعا را بفهمد باید به این کتاب مراجعه کند؛ کتاب صحیفه سجادیه چگونه زیستن و ارتباط با خدا را به انسان می‌آموزد.

کاظم‌لو افزود: معتقد هستم که جامعه علمی تا به امروز نسبت به کتاب صحیفه سجادیه خوب وارد میدان نشده‌ است؛ در حالیکه باید بخش‌هایی از این کتاب در متون درسی گنجانده شود و کسانی که دستی بر قلم دارند معارف کتاب را در قالب موضوعات و بیان امروزی برای مردم مطرح کنند.

وی درباره دعای هفتم صحیفه سجادیه گفت: رهبری در بحث کرونا دعای هفتم را مطرح کردند؛ در این دعا اولین نکته‌ای که مطرح می‌شود (ای خدایی که همه گره‌ها به دست تو باز می‌شود) درس توحید و صبر است؛ لذا از آن وقتی که مقام معظم رهبری دعای هفتم را مطرح کردند کتاب صحیفه سجادیه کم کم به صحنه آمد.

عملکرد ضعیف در زمینه معرفی کتاب صحیفه سجادیه 

این کارشناس امور دینی ادامه داد: یکی دیگر از دعاهای امام سجاد(ع) که اساتید برای خواندن به ما معرفی می‌کردند، دعای مکارم‌الاخلاق است؛ این دعا در کتاب مفاتیح‌الجنان نیز آمده است؛ در این دعا به انسان خواستن و چگونه خواستن آموخته می‌شود؛ برای مثال زمانی که کسی از خدا می‌خواهد به او ایمان کامل دهد؛ امام سجاد می‌گوید در اول دعا و آخر این دعا یک ذکر صلوات بگویید و آنرا تحویل ملائکه دهید.

وی تاکید کرد: ما ائمه را بیشتر در شهادتشان برای مردم معرفی کرده‌ایم در حالیکه باید ائمه را از بدو تولد تا شهادت معرفی کنیم و زمینه‌ای را پیش بیاوریم که ائمه در تمام مراحل زندگی شناخته شوند؛ این کوتاهی از همه ماست.

کاظم‌لو در پایان بیان کرد: باید به شخصیت‌های ۱۴ معصوم به صورت جامع بنگریم؛ براین‌اساس رسانه‌ها و صدا و سیما می‌توانند هر هفته بخشی از زندگی معصومین را ارائه دهند و مقطعی برخورد نشود.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان