۲۵/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۷ شنبه

صبح قزوین کرونا تلنگری در برابر غفلت ما از نیکوکاری بود/ وحدت در سایه‌ی عدالت اجتماعی تحقق می‌یابد
کد خبر: ۳۴۲۲۵۰ نویسنده: حمیدرضا سبحانی‌نژاد تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۲/۲۵ ساعت: ۸:۲۵ ↗ لینک کوتاه

نویسنده و پژوهشگر کشوری:

کرونا تلنگری در برابر غفلت ما از نیکوکاری بود/ وحدت در سایه‌ی عدالت اجتماعی تحقق می‌یابد

نویسنده و پژوهشگر کشوری گفت: کمک‌رسانی به دیگران و نیکوکاری با سرشت دینی ما عجین شده و افراد دارای نگاه دینی همواره آن را رعایت می‌کنند، با این وجود ممکن است گاهی دچار غفلت شویم که بروز حوادثی چون کرونا تلنگری دوباره برای ما به همراه دارد.

کرونا تلنگری در برابر غفلت ما از نیکوکاری بود/ وحدت در سایه‌ی عدالت اجتماعی تحقق می‌یابد

حمیدرضا سبحانی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ درباره‌ی معنای مواسات و همدلی اظهار کرد: نیکوکاری و کمک به نیازمندان و همسایگان در آیات قرآن، احادیث و فرهنگ اسلامی و شیعی از جایگاه بالایی برخوردار است و متناسب با شرایط جامعه و برای ایجاد انگیزه‌ی مضاعف، با واژگان و تعابیر مختلفی از آن یاد می‌شود.

وی ادامه داد: به کارگیری عناوین مختلف برای نیکوکاری، تدبیری با هدف فراخواندن مردم به یاری همنوعان است؛ در واقع مواسات و همدلی جزئی از آموزه‌های دینی و فرهنگی ما است که متناسب با شرایط شکل تازه‌تری به خود گرفته است.

این نویسنده ابراز کرد: در جامعه‌ی ما با دید جهادی به مسائل مختلف نگاه می‌شود، در شرایط کنونی نیز کمک به همنوعان شکل جهادی به خود گرفته که از آن با تعبیر کمک مومنانه یاد می‌شود.

وی افزود: در کنار شیوع کرونا و تحریم‌ها، اختلاف طبقاتی شدید یکی دیگر از مسائل جامعه‌ی ماست و یکی از راه‌های مقابله با این مشکلات، کمک داوطلبانه و خودجوش افراد دارای تمکن مالی به همنوعان، همشهریان و همسایگان خود است.

سبحانی‌نژاد اذعان کرد: چنین کمک‌هایی باید انجام شود تا افراد نیازمند نیز در زندگی مشکلات کمتری داشته باشند، این موضوع به‌ویژه در ماه مبارک رمضان که تولد امام حسن(ع) در آن قرار دارد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نویسنده، شاعر و نمایشنامه‌نویس استان قزوین عنوان کرد: اینکه به شکرانه‌ی نعمت سلامتی مواسات و همدلی داشته باشیم، به شکل ملموسی بازگشت به اصول اولیه‌ی انسانی است که موجب پیروزی انقلاب نیز شدند؛ انقلاب بر پایه وحدت و همدلی مردمی بنا شده بود و این ویژگی در دفاع مقدس نیز ظهور و بروز داشت که استان قزوین نیز در کمک‌رسانی به جبهه‌ها پیشگام بود.

نقش مهم عدالت برای تحقق وحدت در جامعه

وی ادامه داد: به رغم تاکیدهای مکرر رهبر معظم انقلاب جامعه‌ی ما از نظر مالی به تجمل‌گرایی و فخر فروشی دچار شده و همین آسیب‌ها موجب شده علی‌رغم ثروت‌های درونی و ذاتی کشور، شاهد بروز اختلافات طبقاتی باشیم.

سبحانی‌نژاد تاکید کرد: عدل از اصول اولیه مذهب ما به شمار می‌آید، از این رو توجه به آن باید از سطح شعار فراتر رفته و در جامعه به آن عمل شود، باید توجه داشت که کمک به فراخور شرایط و در حد توان وظیفه شرعی و عرفی هر مسلمان است.

وی گفت: در کمک‌رسانی باید تمام اقشار از جمله یتیمان و بیماران خاص به طور عادلانه‌ای مورد توجه قرار گیرند، عمل طبق عدالت به داشتن جامعه بهینه، انگیزه‌ی بیشتر افراد برای خدمت‌رسانی و وحدت و همدلی که یکی از نیازهای استراتژیک ما است، منجر می‌شود.

این مدرس نویسندگی بیان کرد: کرونا با درگیر کردن افرادی از تمام اقشار جامعه علاوه بر به همراه داشتن وحدتِ ناگفته، نوع نگاه به مسائل مختلف را نیز تحت تاثیر قرار داد، توجه به قدرت خدا و معنویات را افزایش داد و باورها را راسخ‌ و محکم‌تر از قبل کرد.

وی افزود: کمک‌رسانی به دیگران و نیکوکاری با سرشت دینی ما عجین شده و افراد دارای نگاه دینی همواره آن را رعایت می‌کنند، با این وجود ممکن است گاهی دچار غفلت شویم که بروز حوادثی چون کرونا تلنگری دوباره برای ما به همراه دارد.

نیکوکاری تنها محدود به کمک مالی نیست

این نویسنده و پژوهشگر ابراز کرد: کمک رسانی به دیگران و نیکوکاری به کمک مالی محدود نمی‌شود و باید آموزش در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی و برای خانواده‌های نیازمندی که در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند، مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: غرور می‌تواند زمینه گرایش به سمت کارهای خلاف را فراهم کند و باید به ویژه از خانواده‌ها دور شود، علاوه بر این توجه به برکت پول و تحصیل مال حلال از اهمیت بالایی برخوردار است؛ در واقع داشتن درآمد با تمسک به هر روشی پسندیده نیست.

این فیلمنامه نویس گفت: باید به دور از غرور با دیگران همراز و همدل باشیم، این در حالی است که متاسفانه گاهی به دلیل دوری از یکدیگر حتی از بیماری اقوام خود نیز بی اطلاعیم. همدلی، شناسایی مشکلات سایر افراد و کمک در جهت رفع آن‌ها را به همراه دارد.

وی عنوان کرد: با در نظر داشتن خداوند در زندگی دچار بسیاری از لغزش‌ها نخواهیم شد؛ متاسفانه دغدغه‌های مختلف زندگی ما را به غفلت دچار کرده که مواسات و همدلی در این زمینه تلنگری برای ما بود.

سبحانی‌نژاد با تاکید بر وجود امیرالمؤمنین (ع) به عنوان اسطوره بخشش گفت: آن حضرت در زمینه‌های مختلف از جمله بخشش، یتیم نوازی، بی‌ریایی، فعالیت جهادی، مسئولیت پذیری، ریاست جامعه و عدالت‌محوری الگوی جهانیِ بی نظیر و قابل لمسی است که نه تنها در میان شیعیان، بلکه در سایر ادیان و مذاهب نیز از جایگاه بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان