۲۵/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۷ شنبه

صبح قزوین "عیدالزهرا" حربه‌ای برای ایجاد اختلاف و تفرقه میان مسلمانان است
کد خبر: ۲۶۸۶۹۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۷ ساعت: ۸:۵۸ ↗ لینک کوتاه

برپایی مخفیانه جشن‌های خرافی ۹ ربیع‌الاول در برخی نقاط قزوین؛

"عیدالزهرا" حربه‌ای برای ایجاد اختلاف و تفرقه میان مسلمانان است

عمرکشان، مراسم خرافی و وهن‌آمیز که هیچ تناسبی با مذهب سراسر حکمت و تعقل تشیع و شیعیان واقعی ندارد و از سوی هیچ یک از ائمه معصومین(ع) و مراجع تقلید تایید نشده است.

"عیدالزهرا" حربه‌ای برای ایجاد اختلاف و تفرقه میان مسلمانان است
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ خرافات یکی از آفات مهمی است که از صدر اسلام تا کنون، اسلام ناب محمدی را تهدید کرده و در برخی مقاطع تاریخ هم حتی به انحراف کشیده است.

خرافات گاهی ناآگاهانه و به خاطر پایین بودن سطح تعقل و تامل در میان عوام مردم رواج یافته که نیاز به روشنگری و هدایت این جوامع توسط عالمان و اندیشمندان دینی است.

گاهی هم این خرافات ابزار و حربه‌ای از سوی دشمنان است که برای رسیدن به منافع خود و ضربه به بدنه دین اسلام و ایجاد اختلاف میان جوامع اسلامی به کار گرفته می‌شود.

اسلام از بدو ظهور با تمام قدرت و توان با خرافه پرستی به مبارزه برخاست و درصدد برآمد تا فکر بشر را از آلودگی‌ها پاک و در جهت تعقل‌گرایی، حکمت و منطق هدایت کند که نمونه عملی آن را می توان در برخورد پیامبر گرامی اسلام با بعضی از اوهام مشاهده کرد.

پیامبران مبعوث شدند تا از طریق دعوت به توحید، اخوّت دینی، برادری اسلامی و مساوات در برابر قانون و با کمک علم و دانش این زنجیرها را از دست و پای مردم بردارند.

اسلام خرافات را به منزله غل و زنجیرهایی می‌داند که بشر بر دست و پای فکر و روح خود بسته است.

در آیات بسیاری از قرآن کریم از جمله در آیۀ ۱۵۷سوره اعراف آمده است: «همان‌ها که از فرستاده (خدا)، پیامبر «امّی» پیروی می‌کنند؛ پیامبری که صفاتش را در تورات و انجیلی که نزدشان است، می‌یابند. آنها را به معروف دستور می‌دهد و از منکر باز می دارد، اشیاء پاکیزه را برای آنها حلال می‌شمرد و ناپاکی‌ها را تحریم می‌کند و بارهای سنگین و زنجیرهایی را که بر آن‌ها بود، (از دوش و گردنشان) برمی دارد».

با وجود اینکه هزاران سال از عصر جاهلیت می‌گذرد اما متاسفانه هنوز هم شاهد خرافه‌پرستی عده معدودی در جوامع مختلف از جمله جوامع اسلامی هستیم که هیچ کدام پایه و اساس دینی و علمی ندارند.

مراسم خرافی و وهن‌آمیز که هیچ تناسبی با مذهب سراسر حکمت و تعقل تشیع و شیعیان واقعی ندارد

مراسم خرافی عمرکشان یکی از باورها و خرافه‌هایی است که در روز نهم ربیع‌الاول به صورت پنهانی از سوی برخی از افراد در گوشه و کنار برخی کشورهای اسلامی از جمله ایران و شهر قزوین برگزار می‌شود.

مراسم خرافی و وهن‌آمیز که هیچ تناسبی با مذهب سراسر حکمت و تعقل تشیع و شیعیان واقعی ندارد و از سوی هیچ یک از ائمه معصومین(ع) و مراجع تقلید تایید نشده است.

روز نهم ربیع‌الاول به جهت اینکه سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) است نزد شیعیان جایگاه خاصی دارد اما عده‌ای جاهلانه یا عامدانه با آلوده کردن این روز مهم به خرافه‌ها و افسانه‌هایی مبنی بر روز مرگ خلیفه دوم و یا روز رفع‌القلم (به معنی برداشته‌شدن قلم از گناهان) آن را به انحرف کشیده‌اند.

همین مجالس ساده و به ظاهر مخفیانه، خسارت بزرگی به مکتب راستین اهل بیت(ع) وارد کرده و مسئولیت خون هزاران شیعه مظلوم که در نقاط مختلف جهان در اقلیت زندگی می‌کنند به ناحق بر زمین می‌ریزد.

تجربه نشان داده که هیچگاه دشنام گفتن به مقدسات دیگران موجب هدایت گمراهان نمی‌شود بلکه برعکس آنان را به لجاجت و مقابله به مثل وادار می کند از این رو اهل بیت(ع) به شیعیان یادآور می شدند که خداوند از دشنام گفتن حتی نسبت به بت‌های مشرکان نهی فرموده است.

خداوند می فرماید « به معبود کسانى که غیر خدا را مى‏خوانند دشنام ندهید، مبادا آنها(نیز) از روى(ظلم و) جهل، خدا را دشنام دهند »[أنعام/۱۰۸] بنابراین پرهیز از دشنام یک اصل قرآنی و اسلامی است.

این در حالی است که امروزه بسیاری از اهل تسنن و تشیع در جوامع مختلف با همدلی و برادری در کنار هم زندگی کرده و مشارکت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی دینی دارند.

نمونه بارز این همدلی را در همسنگری برادران اهل تسنن و تشیع در محور مقاومت و جنگیدن با استکبار جهانی در مناطقی که دشمنان اسلام به آتش افروزی پرداخته و مسلمانان و مستضعفین را به خاک و خون می‌کشند، می‌بینیم.

اگر امروز شاهد پیروزی‌های بزرگ در منطقه و شکست داعش هستیم نتیجه مقاومت و جانفشانی‌های رزمندگان اسلام بوده و به خاطر این است که برادران شیعه و سنی دوشاوش یکدیگر برای برچیدن دامن ظلم و ستم با اقتدار و استوار در مقابل زیاده‌خواهی دشمنان ایستاده‌اند.

درواقع اگر این برادری و همدلی نبود شاید هیچ‌گاه شاهد پیروزی‌ها علیه استکبار و داعش در منطقه نبودیم.

در ادامه این گزارش به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام علی قابل رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و امام جمعه موقت قزوین پرداختیم؛

وی با بیان اینکه برگزاری چنینی مجالسی از حربه‌های دشمنان و نفوذی‌های ضد اسلام است اظهار کرد: در اینجا می‌توان به اصطلاح “جنگ مذهب علیه مذهب” اشاره کرد.

قابل افزود: گاهی دشمنان روی برخی از باورهای دینی مردم تکیه و آن را پررنگ کرده و پیرایه‌هایی به آن می‌بندند تا از آن علیه اصل مذهب و دین استفاده کنند.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ابراز کرد: یکی از این مقوله‌ها مربوط به برخی اختلاف شیعه و سنی است که دشمن از آن استفاده کرده تا مسلمانا را به جان هم بیندازد.

این مبلغ دینی تشریح کرد: همه ما قبول داریم که شیعه و سنی در مسائلی با هم اختلاف نظر دارند و این یک بحث کلامی، تاریخی و اعتقادی است که در این رابطه باید به مباحثه علمی پرداخت.

وی اضافه کرد: اینگونه مسائل نیاز به مشت گره کردن ندارد و با مشت گره کردن هم حل نمی‌شود؛ چگونه می‌توان یک باور را به زور به دیگران تحمیل کرد؟ باید بر اساس مباحث علمی باشد تا اقناع فکری و ذهنی ایجاد شود.

امام جمعه موقت قزوین عنوان کرد: مسلمانان ۱۴۰۰ سال با همین اختلافات زندگی کرده‌اند و در عصرائمه(ع) نیز همین روال بوده اما هیچکدام به این خاطر روی همدیگر شمشیر نکشیده‌اند! مگر آن زمانی که یک دشمن و یا نادان و نفوذی در این آتش دمیده باشد.

آمریکا و انگلیس درصدد اختلاف افکنی میان مسلمانان هستند
وی یادآورشد: حضرت امیرالمومنین (ع) بعد از آنکه خلافت به دست دیگری افتاد سال‌های سال با آن‌ها زندگی کردند اما امروزه این مسئله همان مصداق “کاسه داغ تر از آش” شده است.

قابل تصریح کرد: ما باید در این موارد بزرگان دینی و ائمه را الگوی خود قرار دهیم که توصیه به تقیه کرده و باید نقاط اشتراکی را برای حفظ وحدت امت اسلامی تقویت کنیم که مخالف اهداف دشمنان است.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قزوین برگزاری چنین مجالسی را محافل فتنه دانست و گفت: کفاره این اختلاف افکنی را باید مسلمانانی که در حواشی و اقلیت قرار دارند بپردازند.

وی عنوان کرد: داعشی‌هایی که جنگ شیعه و سنی را شروع کردند جاهلان اهل سنت هستند و آن‌هایی هم که به این جریان «عیدالزهراء» دامن زده و اسباب شادی خود بدانند مصداق جاهلان در شیعه هستند.

امام جمعه موقت قزوین تاکید کرد: برگزاری چنین مجالسی یک کار جاهلانه است و دشمن به ریش این جاهلان می‌خندند؛ همین دشمن الان در انگلستان هم پایگاه تبلیغی و تلویزیونی در اختیار کسانی گذاشته که ادعای تشیع دارند و همین دشمن به عربستان و داعش سلاح می‌فروشد.

قابل با بیان اینکه چرا یک عده از متدینین ما نمی‌خواهند بیدار شوند و نقشه دشمن را ببینند گفت: ما اگر واقعا دلسوز اسلام هستیم نباید اجازه تفرقه‌افکنی در میان مسلمانان دهیم که لذتش را یهود، اسرائیل ببرد و تجارتش نسیب انگلیس و آمریکا شود.

وی یادآور شد: آمریکا و انگایس به وسیله داعش ۷ سال کشور سوریه و عراق را به خاک و خون کشیده، خانه‌هایی را خراب کرده و جوانان و کودکانی را سر بریدند.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قزوین افزود: با وجود این شرایط توانستیم قطعات جدا شده اسلام را برگردانیم و حالا یک عده نادان به خاطر یک پندار دروغین تمام زحمات را بر باد می‌دهند.

نباید به خاطر دفاع از شیعه به آتش‌افروزی میان غیر شیعه شتاب داد
مقام معظم رهبری در روز ۲۷ آذر سال ۱۳۸۷ با بیان اینکه نباید به خاطر دفاع از شیعه به آتش‌افروزی میان غیر شیعه شتاب داد، تصریح می‌کنند: «این جور نباشد که کسى از یک گوشه‌اى خیال کند، دارد از شیعه دفاع می‌کند و تصور کند دفاع از شیعه به این است که بتواند آتش دشمنى ضد شیعه و غیر شیعه را برانگیزد، این دفاع از شیعه نیست؛ این دفاع از ولایت نیست، اگر باطنش را بخواهید، این دفاع از آمریکاست؛ این دفاع از صهیونیست‌هاست»

همان طور که اشاره شد هیچ یک از مراجع دینی مهر تایید بر برگزاری مجالس عمرکشان یا عیدالزهراء نزده‌اند؛ در ادامه به بخشی از نظرات مراجع تقلید و مقام معظم رهبری در خصوص این مجالس می‌پردازیم.

* استفتاء مقام معظم رهبری، آیات عظام نوری همدانی و مکارم شیرازی درباره «عیدالزهرا»

آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این استفتا می‌نویسند: هرگونه گفتار یا کردار و رفتارى که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین شود شرعاً حرام اکید است.

آیت‌الله نوری همدانی نیز می‌نویسد: چیزی به عنوان رفع قلم در روز به خصوصی نداریم و مسلمانان باید از تفرقه بپرهیزند و از هر چیزی که موجب وهن مذهب می باشد جداً اجتناب نمایند.

آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ خود به این استفتا مرقوم کرده است: اولاً: روایتی با عنوان رفع قلم در آن ایام مخصوص در منابع معتبر نداریم. و ثانیاً بر فرض چنین چیزی باشد که نیست مخالف کتاب و سنت است و چنین روایتی قابل پذیرفتن نیست و حرام و گناه در هیچ زمانی مجاز نیست؛ هم چنین سخنان رکیک و کارهای زشت دیگر. و ثالثاً: تولّی و تبرّی راه‌های صحیحی دارد نه این راه‌های خلاف.

*آیت‌الله بهجت(ره): عیدالزهراء روز بیان مشترکات میان شیعه و اهل تسنن و ترک لعن است

در کتاب «در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت» ، نوشته محمدحسین رخشاد آیت‌الله بهجت(ره) نیز درباره برگزاری مجالس به مناسبت حضرت زهرا (س)(عیدالزهراء ) توصیه می‌فرمودند که به بیان فضایل اهل بیت(ع) به‌ویژه حضرت زهرا(س) و بیان حدیث ثقلین پرداخته شود.

آیت الله بهجت(ره) درباره برخی از رفتارها به نام عیدالزهرا نیز می‌گوید: چه بسا … این کارها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند گردد در این صورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود.

آیت الله بهجت(ره) بر ضرورت دقت شیعیان در گفتار و رفتار تاکید بسیاری داشتند که مبادا موجب تحریک اهل سنت شود و بسیار بر تقیه عملی و قولی تاکید می کردند اما تقیه و تزلزل قلبی را حرام می دانستند.

*اصلی که بارها در کتاب‌های تاریخی شیعه و سنی بر آن تأکید شده است

در کتاب‌های تاریخی شیعه و سنی نیز تاریخ مرگ خلیفه دوم اواخر ذی‌الحجه و اول محرم ذکر شده است، این منابع تاریخی عبارتند از: «تاریخ الیعقوبى»، «التنبیه‏ والإشراف»، «مروج الذهب»، «الفتوح»، «مسارّ الشیعه»، «الإمامه والسیاسه»، «أنساب‏الأشراف»، «الطبقات‏الکبرى» و «تاریخ‌الطبری».

همچنین در سیره اهل بیت(ع) تأکید بر مدارا با اهل سنت صورت گرفته است، چنان که در کتاب‌هایی نظیر «المحاسن للبرقی»، «الکافی»، «تفسیر العیاشی»، «بحارالانوار» و «مستدرک الوسایل» به احادیثی بر می‌خوریم که بر اصل وحدت مسلمانان اذعان دارند.
انتهای پیام/2002

منبع: شلخص

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان