۲۳/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۵ پنج‌شنبه

صبح قزوین ۸۰۷ نوع نیت در حوزه وقف به ثبت رسیده است/ شناسایی ۱۷۵ هزار موقوفه در کشور
کد خبر: ۲۴۳۹۷۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۳ ساعت: ۱۵:۲۳ ↗ لینک کوتاه

معاون فرهنگی اوقاف کشور:

۸۰۷ نوع نیت در حوزه وقف به ثبت رسیده است/ شناسایی ۱۷۵ هزار موقوفه در کشور

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیان کرد: ۱۷۵ هزار موقوفه شناسایی و حدود ۸۰۷ نوع نیت وقف در کشور به ثبت رسیده است که با بررسی نیات واقفین مشاهده می‌شود تمدن ایرانی اسلامی افتخار جهان است.

 ۸۰۷ نوع نیت در حوزه وقف به ثبت رسیده است/ شناسایی ۱۷۵ هزار موقوفه در کشور
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ حجت الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) در همایش استانی بنیاد فرهنگی البرز در سالن اجتماعات دانشگاه تربیت معلم قزوین اظهار کرد: همه مردم و به ویژه جوانان تصور می‌کنند که وقف مختص به افراد متمکن و ثروتمند جامعه است در حالیکه اینگونه نیست.

وی افزود: هرکس متناسب با شرایط زندگی خود می‌تواند در این سنت حسنه مشارکت داشته باشد که این امر می‌تواند حتی به اندازه وقف یک جلد کتاب باشد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خاطرنشان کرد: مرحوم حسینعلی البرز همه اموال و دارایی خود را وقف نمود و فرزندان او نیز به تبعیت از پدرشان ارث خود را به این بنیاد بخشیده و در ارج معنوی و اخروی این کار خداپسندانه سهیم شدند.

وی با تاکید بر ضرورت انجام وقف‌های مشارکتی ادامه داد: ساختار وقف به شکلی است که موجب ماندگار شدن انسان و اموالش می‌شود از این رو با توجه به اهمیت وقف چند نفر ‌می‌توانند با مشارکت یکدیگر یک موقوفه را ایجاد و در راستای رفع مشکلات جامعه قدم بردارند.

لزوم ایجاد وقف‌های جدید متناسب با نیاز روز جامعه
شرفخانی با تبریک به مناسبت روز معلم تصریح کرد: شهید مطهری‌ها، مراجع و دانشمندان همچنین علم امروز ما و توسعه علمی کشور مدیون وقف است چراکه وقف فقط منحصر به مسجدسازی نیست و با مطالعه پیشینه این سنت حسنه متوجه می‌شویم که وقف در ابتدا نه برای احداث مسجد بلکه به منظور تعلیم و تربیت در مسجد اتفاق افتاد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیان کرد: بیشترین کتابخانه‌ها و بیش از ۵۰۰ دانشگاه در کشور موقوفه هستند همچنین همه مدارس حوزه علمیه موقوفه می‌باشد.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت وقف ادامه داد: وقف باید در مباحث روز جامعه و در رشد و توسعه علم و فناوری نقش‌آفرینی جدی‌ای داشته باشد زیرا ساختار وقف برای رفع نیاز در عرصه علمی بوده است.

این مسئول عنوان کرد: امروز در عرصه هسته‌ای، پژوهش، مباحث تربیتی و علمی و حمایت از نخبگان به وقف نیاز داریم و باید در کشور، وقف‌های جدید متناسب با نیاز روز ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: 175 هزار موقوفه و حدود 807 نوع نیت واقف در کشور وجود دارد که با بررسی نیات واقفین مشاهده می‌شود تمدن ایرانی اسلامی افتخار جهان است زیرا امروز اگر دشمنان سخن از حقوق بشر می‌گویند؛ در کشور ما موقوفه‌ای از ۷۰۰ سال پیش برای حمایت از حقوق حیوانات ایجاد شده است.

شرفخانی بیان کرد: ما امروز کمی در تبیین درست وقف عقب‌نشینی کرده و در جامعه به جای طراحی زیرساخت‌های انفاق و وقف، مسکن‌ها را تقویت کرده‌ایم.

انتهای پیام/7003



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان