۲۰/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۲ دوشنبه

صبح قزوین موقع خواندن دعای قنوت نماز عیدفطر برق‌ها قطع شد/ مُکبر خوب ابتدا باید قاری قرآن خوبی باشد
کد خبر: ۲۰۴۱۲۵ نویسنده: مجید وفاپور تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱۷ ساعت: ۱۶:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مصاحبه خواندنی با مُکبر ۲۳ سال نمازهای عید قزوین:

موقع خواندن دعای قنوت نماز عیدفطر برق‌ها قطع شد/ مُکبر خوب ابتدا باید قاری قرآن خوبی باشد

وفاپور، مشاور قرآنی و فرهنگی استاندار قزوین و جوانی اهل دل است که مردم قزوین بیشتر وی را در مجلس قرآنی دیده‌اند و به عنوان یکی از قاریان برجسته استان می‌شناسند.

موقع خواندن دعای قنوت نماز عیدفطر برق‌ها قطع شد/ مُکبر خوب ابتدا باید قاری قرآن خوبی باشد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، از دوران کودکی در نگاهم آسانترین کار را در برپایی یک نمازجماعت مکبر برعهده داشت، فردی که پشت تریبون قرار می‌گیرد و رکوع و سجود نماز مامومین را با امام جماعت هماهنگ می‌کند، نگاهی که امروز تغییر کرده و به واقعیت نزدیک شده است.

فرا رسیدن عید سعید فطر بهانه‌ای بود تا به سراغ باسابقه‌ترین مکبر استان قزوین برویم و درباره 23 سال حضورش در عرصه اقامه نمازهای جمعه و اعیاد با او هم صحبت شویم.
وفاپور، مشاور قرآنی و فرهنگی استاندار قزوین و جوانی اهل دل است که مردم قزوین بیشتر وی را در مجلس قرآنی دیده‌اند و به عنوان یکی از قاریان برجسته استان می‌شناسند.

صبح قزوین : خودتان را معرفی کنید؟

وفاپور: مجید وفاپور هستم، مشاور قرآنی و فرهنگی استاندار قزوین و از سال 72 توفیق مکبری در نماز جمعه قزوین را پیدا کردم.

صبح قزوین : چگونه کار مکبری را شروع کردید؟

وفاپور: سال 72 یکی از اعضای ستاد نماز جمعه به نام آقای وحدانی که هم اکنون در مسجدالنبی مشغول به فعالیت است به واسطه اینکه اطلاع داشت قاری قرآن هستم، از من برای مکبری نمازجمعه دعوت کرد.

صبح قزوین : مکبری نماز اعیاد استان را از چه زمانی انجام دادید؟

وفاپور: از همان سال 72 که مکبر نمازجمعه شدم مکبری نماز عید فطر و عید قربان را نیز انجام می‌دادم در آن زمان دانشجوی تهران بودم و هر هفته خود را برای مکبری نماز جمعه می‌رساندم و تا به امروز این قضیه ادامه داشته است.

صبح قزوین : برکات مکبری در زندگی شما چه بوده است؟

وفاپور: از دوران نوجوانی با شروع انقلاب به همراه خانواده در نماز جمعه شرکت می‌کردم و تا به امروز این امر برایم برکات زیادی داشته است اما برکت اصلی را در قرائت قرآن می‌دانم.
از 6 سالگی در محضر پدرم به آموزش قرآن مشغول بودم و تا به امروز آثار نورانیت حضور قرآن در زندگی‌ام به خوبی می‌بینم.

صبح قزوین : صدای شما برای بسیاری از مردم قزوین خاطره انگیز است، بازتاب صدای خود را در بین مردم چگونه دیده‌اید؟

وفاپور: البته خودم ادعایی در این زمینه ندارم اما به گفته مردم صدای خوبی برای مکبری دارم، حتی در برخی از نمازهای جمعه که دانشجویان عرب زبان حضور دارند بعد از پایان نماز به سراغم آمده‌اند و از رعایت صوت و لحن قوی عربی در هنگام مکبری تشکر کرده‌اند.
امام علی(ع) در فرازی از دعای کمیل می‌فرمایند:" آنچه را که تو عنایت کردی من لایقش نبودم و آنچه از من در اجتماع نشر دادی شایستگی آن را نداشتم." این بند مصداق حال من است؛ زیرا خدای متعال به برکت قرآن و نمازجمعه این لطف را در حق من داشته است.

صبح قزوین : شیرین‌ترین خاطره‌ای که از نماز عید فطر دارید، چیست؟

وفاپور: سال 79 بود که مکبر نماز عیدفطر بودم که وسط قنوت‌ها برق رفت، چون مردم با صدای مکبر این قنوت‌ها را می‌خوانند من مستاصل شده بودم چه اقدامی انجام دهم، بلندگوی دستی هم وجود نداشت بنابراین از پشت تریبون کنار آمدم و سعی کردم با بلندترین صدا شروع به خواندن دعای قنوت کنم، البته صدایم تا چند صف اول می‌رسید نکته جالب این فضا این بود که مردم همراهی کردند و همه با هم شروع به قرائت دعا با صدای بلند کردند و نماز بهم نخورد و پس از چند دقیقه به همت دوستان برق‌ها وصل شد.

صبح قزوین : لذت بخش‌ترین لحظه نماز عید فطر چه هنگامی است؟

وفاپور: زمانی که همه مردم با مکبر همصدا شده و هماهنگ دعای قنوت را می‌خوانند یکپارچگی همراه با معنویت خوبی در این لحظات دیده می‌شود.

صبح قزوین : ویژگی‌هایی یک مکبر خوب چیست؟

وفاپور: در ابتدا باید صدای خوب و دلنشینی داشته باشد مثل یک موذن، تا صدایش برای مردم قابل تحمل باشد، حتی در روایات دینی به این موضوع توصیه شده است.
ویژگی دیگر یک مکبر این است که با آراستگی و پوشش مناسب در جایگاه مکبری نمازجمعه قرار بگیرد و از بیان مطالب وقت‌گیر برای مردم پرهیز کند و حداقل زمان را برای بیان حداکثر مطالب درنظر بگیرد.

گاهی در نماز امام جمعه دچار مشکلی از لحاظ حرکات یا قرائت نماز می‌شود که باید یک مکبر دقت زیادی روی این مسائل داشته باشد و با زیرکی خاصی مردم را برای ادامه نماز هدایت کند تا اشکالی در روند نماز به وجود نیاید.

ویژگی دیگر یک مکبر این است که روی آیات قرآن مسلط و قاری خوبی باشد و بسیاری از دعاهای وارده در ایام رجب، شعبان و ماه رمضان را از حفظ باشد.

صبح قزوین : توصیه‌ شما به کسانی که قصد ورود در راه شما و مکبری را دارند، چیست؟


وفاپور: هر مکبری باید دوره آموزش قرآن گذرانده و قاری قرآن باشد؛ زیرا در هنگام مکبری کلمات را با فصاحت کلام بهتری ادا می‌کند، خودم بارها از دانشجویان عرب زبان دانشگاه امام کمک گرفته‌ام تا در هنگام مکبری نماز ایرادی وجود نداشته باشد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

مصطفی / ۱۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰

درود بر حاج مجید
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان