۲۰/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۲ دوشنبه

صبح قزوین تدبر در قرآن دریچه‌های معرفت را به روی انسان باز می‌کند
کد خبر: ۱۹۸۵۵۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۶ ساعت: ۱۳:۱۸ ↗ لینک کوتاه

مدیر حوزه علمیه قزوین:

تدبر در قرآن دریچه‌های معرفت را به روی انسان باز می‌کند

حجت الاسلام عباسی با بیان اینکه تدبر قرآن دریچه‌های پنهان را به روی انسان باز می‌کند، ابراز کرد: اگر مومن اهل تدبر در قرآن باشد ذکاوت و هوشیاری پیدا می‌کند، چون قرآن نور است.

تدبر در قرآن دریچه‌های معرفت را به روی انسان باز می‌کند
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین ، حجت الاسلام علی عباسی، مدیرحوزه علمیه قزوین شب گذشته(سه شنبه) در کلاس اخلاق ویژه ماه مبارک رمضان در حسینیه شهداء شهر اقبالیه گفت: اولین قدم تغییر در انسان اراده است، قبل از اراده هوشیاری مطرح است اگر کسی خواب باشد اراده ندارد؛ فرد با هوشیاری لازم می‌تواند اراده قوی داشته باشد.
وی گفت: تامل در قرآن عامل بیداری انسان است و هیچ‌گاه به خواب نمی‌رود، کسی که قرآنی شد جهان‌شناسی، انسان‌شناسی‌ و خودشناسی‌ او کامل می‌شود، اگرهم انسان‌هایی باشند که در قرآن تأمل نکنند، به قلبشان مهر زده می‌‎شود.
عباسی افزود: اگر مومن اهل تدّبر در قرآن باشد ذکاوت و هوشیاری پیدا می‌کند، چون قرآن نور است، در خود قرآن هم تعبیر «نور و منّور» عنوان شده است.
وی اظهار کرد: تدبر قرآن دریچه‌های پنهان را به روی انسان باز می‌کند؛ لذا بعد از هوشیاری مرتبه اراده عامل حرکت انسان است تا به مقصد بزرگ الهی برسد، بدون اراده دعوت‌های قرآنی هم بی‌جواب می‌مانند.
مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: برای مثال اراده امام(ره) عجیب بود که عامل تقویت اراده‌ یک ملت بود، انسان‌هایی که شیفته شدند و به دنبال حق و حقیقت رفتند امام(ره) یک فرد بود.
وی با بیان اینکه قرآن عامل شارژر روحی انسان است، بیان کرد: غنای انسان به واسطه اتصال به قرآن است، منبع بسیار بزرگی که در اختیار ماست، امام(ره) اهل قرآن و تأسی به قرآن بود.
این مسئول ادامه داد: در جریان تبعید امام(ره) به عراق و بعدها به اروپا ایشان می‌فرمود اگر من را در هیچ کشوری هم راه ندهند و تنها بمانم، دست از رسالت خود برنخواهم داشت، این اراده محکم امام(ره) بود که برگرفته از آموزه‌های قرآنی بود.
وی اضافه کرد: امام(ره)، خلیفه الله بود، یعنی تک‌تک انسان‌ها ظرفیت خلیفه الله بودن را دارند، اما اراده مهم است، در معنویات نباید به کم قناعت کرد بلکه باید هدف را بزرگ قرار دهیم و خود را به چیزهای کوچک نفروشیم.
استادیار صالحین سپاه امام سجاد(ع) قزوین اظهار کرد: امام علی(ع) در مورد کم‌فروشی خود به دنیا تعبیری در خور تأمل دارند، ایشان فرمودند:" کجاست مردی که «لُماظه» به معنی (غذای متعفن باقی مانده در دهان) را برای اهلش بیندازد؟ منظور امیر‌المومنین(ع) از این تعبیر دنیا بوده است. حضرت اشاره دارند که دنیا در نزد من اینقدر بی‌ارزش و پست است.
وی گفت: هرکس در این دنیا آزادتر شد، ارزشمند‌تر است انسان‌های آزاد قیمتی‌تر‌ند؛ حضرت امیر(ع) در جایی دیگر فرموده‌اند قیمت شما بهشت است، به کمتر از بهشت خود را نفروشید. در این راه هم تفاوت انسان‌ها بر‌می‌گردد به همان تفاوت اراده‌ها.
عباسی گفت: هدف گذاری، اراده و حرکت، این یک رکن است، بدون حرکت رسیدن به مقصد هم اتفاق نمی‌افتد.
انتهای پیام/2002

منبع: شهر مینو

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان