۱۷/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۰ جمعه

صبح قزوین کسب مدال نقره مسابقات جهانی آلمان توسط مهندسین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین
کد خبر: ۱۵۴۴۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مسابقات جهانی شهر نورنبرگ آلمان؛

کسب مدال نقره مسابقات جهانی آلمان توسط مهندسین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

مدال نقره مسابقات جهانی شهر نورنبرگ آلمان iENA ۲۰۱۳ و مدال طلای سازمان مخترعین و نوآوران کشور کرواسی ARCA ۲۰۱۳ توسط مهندسین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین کسب شد.

کسب مدال نقره مسابقات جهانی آلمان توسط مهندسین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین
به گزارش صبح قزوین به نقل از روابط عمومینظام مهندسی قزوین؛ مهندسان احمد کریمی و سینا شعبان زاده از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با ارائه طرحی در زمینه صنعت حمل و نقل ریلی در نمایشگاه و مسابقات بین‌المللی اختراعات كشور آلمان موفق به كسب مدال نقره و دریافت مدال طلای سازمان مخترعین و نوآوران کشور کرواسی شدند.
در این مسابقات که با حضور بیش از 700 طرح در زمینه های مختلف ازجمله مکانیک، الکترونیک، رباتیک، عمران، حمل و نقل، IT و .
.
.
.
.
برگزار گردید، مهندس احمد کریمی و مهندس سینا شعبان زاده از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و آقای جواد پورشریفی با ارائه طرح نوآورانه خود تحت عنوان تراورسهای بتنی میراگر حاوی الیاف و مصالح کامپوزیتی در این مسابقات درخشیدند.
گفتنی است مصاحبه انجام شده با مهندس احمد کریمی، عضو انجمن بتن آمریکا و عضو انجمن مخترعین کشور با 8 ثبت اختراع در زمینه های عمرانی که در این دور از مسابقات نیز حضور داشته است، در فصلنامه پاییز 92 به چاپ خواهد رسید.
تراورسهای بتنی میراگر حاوی الیاف و مصالح کامپوزیتی Concrete Damper Teraverses(CDT) تراورسها پس از ریل مهمترین المان روسازی خط راه آهن می باشد که بین بالاست و ریل قرار می گیرند و وظیفه اصلی آن حفظ هندسه خط ، انتقال و توزیع نیروها از ریل به بالاست می باشد که به طور عمده به سه دسته چوبی، فلزی و بتنی تقسیم می گردند.
تراورسهای بتنی، به دلیل زنگ زدن اتصالات، ترک خوردگی بتن ، فرسودگی ونشست در محدوده اتصالات، شل شدن چفت و بست، خرد شدن در اثر ضربه و خرد شدن زیر ریل کنار گذاشته شدند همچنین به دلیل سنگینی وزن، با هزینه های بالای حمل و نقل، نصب و نگهداری مواجه بود.
در زیر به عمده ترین معایب تراورس های بتنی اشاره خواهد شد: - از آنجایئکه بتن قادر نیست خود را با تغییر طول نسبی (strain) عادی فولاد تطبیق دهد، تحت بارهای وارده در قسمتی که تنش کششی وجود دارد ترک می خورد.
- درمساله خستگی (Fatique) بتن و فولاد مصرفی در بتن آرمه در مقابل شکست های تدریجی یا پیش رونده رفتار خوبی را از خود نشان نمی دهند که این مساله با تکرار بارگذاری نیز بیشتر می شود.
- تمایل به شکسته شدن تحت تاثیر بارهای دینامیکی قطار و ترک خوردگی وسیع که باعث تخریب می شود.
البته با پیش تنیدگی می توان تا حدودی باعث کاهش وزن و افزايش مقاومت در برابر گسیختگی حاصل از گشتاور خمشی شد اما نه به گونه ای که تمامی ترک های ریز ناشی از انقباض و نیرو های کششی ایجاد شده در آن را برطرف نماید.
- چفت و بندها ، ترمیم و تعویض ریل همیشه نقطه ضعف در تراورسهای بتنی می باشد.
ریل گذاری می بایست طوری انجام شود که تماس مستقیم با تراورس وجود نداشته باشد، یعنی از یک ماده جذب کننده انرژی برای خنثی نمودن ضربه بار وارده استفاده شود.
این نوع مواد شامل پدهای لاستیکی است که به نوبه خود استفاده از پابندهای ارتجاعی را لازم می گرداند صورت می گیرد که باید تناسبی بین جهش ریل و پد تراورس وجود داشته باشند که البته وقت و هزینه زیادی را به همراه خواهند داشت.
تراورسهای بتنی میراگر حاوی الیاف و مصالح کامپوزیتی در این نوع تراورس سعی شده است که از سه لایه بتن با مشخصات و ویژگی های متفاوت برای پوشش دادن به نقاط ضعف تراورس های بتنی استفاده شود.
لایه اول که شامل بتن الیافی با مقاومت بالا، برای تحمل نیرو های فشاری و کششی ایجاد شده در آن ناحیه می باشد، لایه دوم ناحیه انتقال بوده که شامل بتن پر مقاومت همراه با درصد مشخصی ضایعات لاستیکی و الیاف فلزی می باشد، که به منظور اتصال بتن پر مقاومت لایه اول و بتن الاستیک لایه سوم و جلو گیری از شکست بتن در این ناحیه و لایه سوم بتنی الاستیک متشکل از ضایعات لاستیک و الیاف پلی پرو پیلن با درصد اختلاط معین جهت مستهلک نمودن بار های دینامیکی وارده از ریل به تراورس تهیه می شود.
استفاده الیاف فلزی و همچنین بتن پر مقاومت در لایه اول باعث افزایش مقاومت کششی و همچنین شکل پذیری بیشتر تراورس شده که این امر مقاومت بتن در برابر خستگی را افزایش خواهد داد لازم به ذکر است که الیاف به کار رفته نقش مکمل فولاد یا استرند های پیش تنیدگی را داشته و صرفا جهت ارتقا خاصیت کششی و افزایش شکل پذیری بتن در این ناحیه را خواهد داشت و مانع به وجود آمدن وگسترش ترک های عرضی تحت تکرار بارهای بیشینه خواهد گردید.
همچنین به دلیل استفاده بتن الاستیک در ناحیه سوم ، نیازی به استفاده از پد وجود ندارد زیرا تکنولوژی بتن در این ناحیه به گونه ای می باشد که تراورس همانند چوب قابلیت ارتجاعی تحت بارهای دینامیکی وارده را داشته و بر اثر تکرار آن دچار ترک نخواهد شد.
نحوه اتصالات و بست ها به گونه ای می باشد که فشار وارده از ریل را مستقیما به ناحیه زیرین وارد نموده و تنها ارتعاش دینامیکی آن به ناحیه الاستیک منتقل می شود که در آنجا مستهلک شده و مانع از بروز ترک و از بین رفتن چفت و بند آن خواهد شد و اگر زمانی بر اثر اتفاقاتی نظیر خروج از خط اتصالات ریل جدا شد یا دچار گسیختگی دفرمه شدن یا شکستگی گردید آنها جدا کرده و به راحتی تعویض نمود و یا اگر حتی بتن در این ناحیه دچار مشکل شد می توان غلاف تمام رزوه را خارج کرد بتن را ترمیم نمود و مجددا ریل را بدون هیچگونه مشکلی نصب کرد لذا مرمت در این نوع تراورس بسیار ساده و کاملا در جا و درمحل بوده که نیازی به جا به جایی تراورس از محل نمی باشد.
عمده ترین مزایای تراورس های بتنی میراگر: - کاهش هزینه های تولید و حمل و نقل به دلیل استفاده از مواد ضایعاتی لاستیکی و سبک تر شدن وزن تراورس.
- افزایش طول عمر بتن و حذف پد از زیر ریل در نتیجه کاهش هزینه های نصب و اجرا.
- قابل استفاده بودن این نوع تکنولوژی در تمامی تراورس ها( دی بلوک، منو بلوک، پیش تنیده و دال).
- کاهش لرزش های ناشی از انتقال نیروها به واگن ها مخصوصا در تونل ها و دال های بتنی درنتیجه ایجاد محیط مناسب برای مسافرین به دلیل استفاده از بتن ارتجاعی.
- استفاده از الیاف جهت جلوگیری از بروز ترک های مویئنه و گسترش آنها.
- کاهش هزینه های ترمیم و نگهداری به دلیل مرمت نقطه ای و درجا.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان