۱۷/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۰ جمعه

صبح قزوین اولین نشست مجمع شوراهای اسلامی شهرهای استان قزوین برگزار شد
کد خبر: ۱۵۱۸۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

با حضور رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور؛

اولین نشست مجمع شوراهای اسلامی شهرهای استان قزوین برگزار شد

اولین نشست مجمع شوراهای اسلامی شهرهای استان قزوین به دعوت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برگزار گردید.

اولین نشست مجمع شوراهای اسلامی شهرهای استان قزوین برگزار شد
به گزارش صبح قزوین به نقل از روابط عمومی نظام مهندسی قزوین، از آنجاییکه بستر حضور صاحب نظران و بهره گیری اندیشه توانمند آنان در ابعاد مختلف یک جامعه شهری با حضور شوراهای اسلامی شهر محقق گردیده و همت و تلاش اعضای شوراهای اسلامی شهرها زمینه ساز ظهور اندیشه ای مضاعف برای داشتن شهری پویا و متعالی خواهد بود، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با استفاده از ظرفیت های موجود، با اقدامی مبتکرانه برای اولین بار در سطح کشور و در جهت تعامل بیشتر با شوراهای اسلامی شهر و اثرگذاری در حوزه های مختلف اجتماعی نسبت به تشکیل مجمع شوراهای اسلامی شهرهای استان اقدام نمود.
بدین منظور در اولین جلسه از سلسله نشست های این جمع که با حضور و سخنرانی رییس کمیسیون شوراهاو امور داخلی کشور ، جناب آقای امیر خجسته همراه بود، مهندس حبیبی، معاونت امور هماهنگی و عمرانی استانداری، مهندس نصرتی شهردار قزوین، مهندس فرخزاد رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان و اعضای هیات مدیره این سازمان وروسا و اعضای شورای اسلامی شهرهای مختلف استان حضور به هم رسانیده و بر لزوم تاثیرگذاری شوراهای اسلامی شهر و روستای استان در فرآیند تصمیم سازی و تعامل بیشتر با متخصصین امر تاکید شد.
اعضای شوراها برای حفظ وحدت از مسائل سیاسی پرهیز نمایند امیر خجسته رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در اولین نشست مجمع شوراهای اسلامی شهرهای استان قزوین ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان و یاران با وفایش گفت: کمیسیون شوراها تا قبل از مجلس نهم فعالیت چندانی نداشت که در حال حاضر به عنوان کمیسیونهای فعال مجلس بوده و در ارزیابی هایی که در مجلس صورت گرفته است آنرا به عنوان یکی از کمیسیون های فعال مجلس مطرح کردند.
خجسته با بیان نحوه عملکرد این کمیسیون در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در کمیسیون شوراها توجه به مسائل اجتماعی، شهری، انتخابات و حتی احزاب از جمله مواردی است که به آن پرداخته میشود.
وی توجه به فعال نمون احزاب را مهم دانست و افزود : با توجه به تاکید مقام معظم رهبری احزاب باید در چارچوب قانون فعال باشند که در همین راستا قانونی وضع نموده ایم که در صحن مجلس نیز مطرح خواهد شد.
رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در ادامه گفت: در کشور 240 حزب داریم که از این تعداد فقط 30 حزب فعال بوده که 5 حزب آن نیز بعنوان مشاور در این کمیسیون فعالیت دارند که در بحث های تخصصی مربوطه به ارائه نظر خود می پردازند و معتقدیم باید بین احزاب رقابت برنامه ای وجود داشته باشد چراکه در همین رقابت های احزابی نخبگان شناسایی شوند.
امیر خجسته با اشاره به برگزاری سالم انتخابات ریاست جمهوری آن را نتیجه وضع ماده 31 قانون و حضور هیات اجرایی مرکزی انتخابات دانست.
وی ضمن تقدیر از مجموعه ای که باعث تشکیل این جلسه شدند گفت: بحث شورای شهر یک ریشه اعتقادی دارد.
در جنگ احزاب رسول اکرم (ص) دستور می دهد که تشکیل شورا دهند و شورا تشکیل می شود که پیشنهاد حفر خندق در آن ارائه می گردد.
امام خمینی (ره)سه ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دستور نگارش آئین نامه شورای شهر را دادند و مقام معظم رهبری بر این امر تاکید داشتند.
خجسته شورای شهر را به عنوان یک پارلمان محلی، مردمی و پارلمان شهری دانست و عنوان کرد: این شورا باید قانونمند شود و جایگاه پیدا کند.
شورا باید در شهر و محل قانون گذاری کند و تمام امورات شهری مربوط به شورای شهر است و قطعاً شورای شهر در آینده شورای قدرتمندی خواهند بود.
طبق اصل یکصدم قانون اساسی، امور تمام مسائل شهری، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، بهداشتی و خدماتی همه در اختیار شورای شهر است یعنی مدیریت یکپارچه شهری یا مدیریت واحد شهری که در حال حاضر در حال انجام دادن آن هستیم.
این مقام مسئول خواستار ارتقای جایگاه کنونی شوراها شد و بیان کرد: هشت اصل قانون اساسی در رابطه با شورای شهر و روستا می باشد و اگر بخواهیم جایگاه شورا بیان کنیم باید بگوئیم خیلی بیشتر از این جایگاهی است که اکنون دارد و این شرایطی که در شورای شهر شاهدش هستیم مطلوب ما نیست.
وی ضمن اظهار امیدواری از اجرایی نمودن مدیریت یکپارچه در آینده ای نزدیک گفت: در مدیریت یکپارچه شهری، شورا و شهرداری متولی امور هستند.
تمام دستگاه های خدمت رسان و حتی نیروی انتظامی و آموزش و پرورش نیز باید زیر نظر این مدیریت فعالیت نمایند تا متولی شهر مشخص شود و جایگاه اصلی شورا به آن باید برگردانده شود.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس در سطح ملی قانونگذاری می کند و شوراها نیز در سطح محلی باید قانون گذاری نمایند و امیدواریم با توجه به برنامه هایی که در شورا داریم این موضوع نیز عملی و اجرایی شود که باعث تصمیم گیری های واحد خواهد شد و کلید شهر را باید به دست شورا و شهردار داد.
وی در ادامه تصمیم شورای شهر را یک خرد جمعی و یک تصمیم گیری با درصد پایین خطا توصیف کرد و گفت: حضرت علی ابن ابی طالب (ع) می فرمایند: "هیچ پشتیبانی محکم تر از مشاوره نیست.
" اگر می بینیم در حال حاضر شورا قدرتمند عمل نکرده به این دلیل می باشد که فرهنگ شورایی را خوب ترویج نداده ایم و شاهد آن هستیم که اعضای شورا بجای اینکه تصمیمات ملی بگیرند و سرنوشت مردم را مشخص کنند و متناسب با تصمیمات محلی کار کنند در گیر اختلافات می شوند که به دلیل وجود همین اختلافات چندین شورای شهر منحل گردید.
رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به اهمیت وحدت و همدلی بین اعضای شورا گفت: شوراها باید تا جایی که امکان دارد نظراتشان را به هم نزدیک کنند تا به مشکلات بعدی و اختلافات نرسند.
شوراها انتخاب و نماینده مردم و چشم امید آنان در تصمیم گیری ها و ایجاد تحول شهری در خصوص خدمات شهری، زیبایی، عمرانی و .
.
.
هستند.
در شورا نباید اختلافات بوجود بیاید که آسیب جدی برای شورای شهر همین اختلافات است.
شوراهایی که در بین اعضایش اختلاف وجود دارد آن شهر عقب مانده و آنجا که اتحاد دارند شورا و شهر خوب پیشرفت کرده اند لذا باید بین اعضای شورا وحدت و همدلی باشد که نتیجه آن میشود کار برای مردم.
خجسته گفت: من از شوراها تقاضا دارم که وحدت را بین خودشان رواج دهند و از مسائل سیاسی پرهیز نمایند و نگذارند سیاستمداران دخالتی در تصمیم گیری آنها داشته باشند و مسائل سیاسی را وارد شورا نکنند زیرا این کار آسیب بسیار جدی برای شهر را بدنبال خواهد داشت و باعث تضعیف شدن شوراها می گردد.
وی عنوان کرد: مردم انتظار یک شهر قوی دارند انتظار حمایت از شهردار دارند.
اتفاقاتی که در شهرداری و شورای شهر می افتد این است که شورا می خواهد وارد کار اجرائی شود و این جواب نمی دهد شهردار باید نیروی خود را آورده و کار انجام دهد و اگر نیرو به شهردار تحمیل شود شهردار نمی تواند کار کند که این یک آسیب است.
ما در حال حاضر مشغول آسیب شناسی در شوراها هستیم تا با شناسائی آنها بتوانیم این آسیب ها را برطرف نمائیم ما به دنبال این هستیم که مشکلات شورای شهر و روستا را با یک برنامه جامع چه در زمان انتخابات و چه بعد از انتخابات برطرف نمائیم .
این مقام مسئول با بیان حمایت جدی کمیسیون شوراها در مجلس از شهرداری ها، شوراها و دهیاری ها گفت: رسیدگی به مواردی که در شهرداری ها چه در کلان شهرها و چه در شهرهای دیگر در کمیسیون شوراها مطرح می گردد در اولویت اول قرار دارد و در بعضی موارد بصورت یک فوریتی و یا دو فوریتی به مجلس برده و مصوب نموده ایم و اعلام کرده ایم که کار شهرداری ها نباید تا تصویب آن قوانین مختل گردد.
برگزاری نشست هم اندیشی اعضای شوراها جهت تبادل تجربیات و بیان نظرات مفید می باشد در ادامه این مراسم مهندس حبیبی، معاون عمرانی و امور هماهنگی استانداری قزوین، ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبداله الحسین (ع) گفت: شوراها دارای ظرفیتی بس بزرگ هستند و از آنها می توان به عنوان نماد ترقی و پیشرفت یاد کرد.
معاون عمرانی و امور هماهنگی استانداری شفاف سازی برای مردم را از وظایف شورا برشمرد و افزود: سیاست گذاری در عرصه های مختلف در جهت ارتقا به سمت خدمات در حوزه های مختلف بخصوص در شهرها و در ابعاد گوناگون آن از جمله وظایف شوراهاست که باید برای آن برنامه ریزی نمایند.
وی گفت: 76 درصد منتخبین شورا دارای تحصیلات دانشگاهی می باشند و 71 درصد آنها زیر 45 سال سن دارند که نشان دهنده توجه به جوان گرائی در انتخاب مردم می باشد.
حبیبی خاطر نشان کرد : در واقع مدیریت محلی توانسته مدیریت حوزه ها را در شهرها و واحدهای روستایی به عهده گیرد و این نماد مردم سالاری و جایگاه مردم در انتخاباتشان است و امیدواریم با یک سیاست گذاری مناسب وظیفه شان را به خوبی جامه عمل بپوشانند و توجه بیشتری به این امر داشته باشند.
مهندس حبیبی برگزاری این نشست ها را با اهمیت برشمرد و افزود: برگزاری این نشست ها در راستای تبادل نظرات و انتقال تجربیات و افکار بسیار خوب و مفید بوده که می توان با استفاده از این هم اندیشی ها به نتیجه مطلوبی دست یافت.
هم گرایی صاحبان فن و طالبان عمل، در پیشبرد اهداف جمعی استان در اولین نشست مجمع شوراهای اسلامی شهرهای استان، مهندس فرخزاد رییس سازمان نیز ضمن تسلیت ماه محرم الحرام، با بیان لزوم افزایش تاثیر مجموعه شورا در سطح استان بر افزایش تعامل شوراها با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تاکید کرد و هم گرایی صاحبان فن و طالبان عمل را در پیشبرد اهداف جمعی استان کارآمد دانست.
نایب رییس شورای اسلامی شهر قزوین آموزش نیروهای اجرایی و تاثیرگذار در جامعه را لازم و ضروری دانست و افزود: همواره موضوعات آموزشی هم در سطح استان و هم در سطح ملی و حتی خارج از کشور از مواردی است که توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان پیگیری می شود و با رایزنی های صورت پذیرفته در صدد انعقاد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه منچسر انگلیس جهت برگزاری دوره های آموزشی و همچنین تشکیل دبیرخانه آسیایی انرژی در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هستیم که در صورت تحقق امر شرایط به مراتب بهتری جهت موضوعات آموزشی خارج از کشور فراهم خواهد شد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در خاتمه با یادآوری تشکیل مجمع متخصصین استان در سال 91 و اظهار خرسندی ازعملکرد مثبت آن، تشکیل مجمع شوراها را نیز بسیار مثبت و کارآمد ارزیابی نمود.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان