۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین آفت مگس به ۹۰ درصد از باغات زیتون طارم سفلی خسارت وارد کرد
کد خبر: ۱۳۱۶۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی قزوین:

آفت مگس به ۹۰ درصد از باغات زیتون طارم سفلی خسارت وارد کرد

کشاورز مقدم: هجوم آفت مگس به باغ های زیتون طارم سفلی در قزوین به ۹۰ درصد باغات این محصول خسارت وارد کرده است.

آفت مگس به ۹۰ درصد از باغات زیتون طارم سفلی خسارت وارد کرد
به گزارش صبح قزوین، مجید کشاورز مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی قزوین گفت: هم اکنون 5 هزار و 500 هزار هکتار باغ زیتون بارور در بخش طارم سفلی شهرستان قزوین وجود دارد که به علت عدم توزیع به موقع سموم کشاورزی به 90 درصد این باغ ها خسارت وارد شده است.
کشاورز مقدم در ادامه افزود: در بعضی از روستاها 100درصد باغ‌ها به کشت زیتون اختصاص داده شده و می‌توان گفت معیشت مردم به محصول زیتون و فرآورده‌های دیگر آن وابسته است.
وی عنوان کرد: میزان خسارت وارده در دست بررسی است به طوری که بخش طارم سفلی از لحاظ کشت و برداشت زیتون رتبه اول در استان و به عنوان دومین تولید کننده این محصول در سطح کشور محسوب می شود.
این مسئول تصریح کرد: آفت مگس زیتون، آفتی عمومی است و دولت می تواند با تخصیص اعتبار به باغداران که بدلیل گرانی سموم مخصوص این آفت و درآمد پایین از حل این مشکل عاجز هستند، کمک کند.
کشاورز مقدم در انتها اضافه کرد: سالانه بین 25 هزار تن زیتون در باغات طارم سفلی تولید می شوند که بروز آفت مگس ضمن وارد کردن خسارات های زیاد به باغداران این منطقه باعث کاهش تولید این محصول در کشور نیز می شود.
وی عنوان کرد: منطقه طارم سفلي در بيش از ۲۵ روستا از طريق برداشت محصول زيتون امرار معاش مي كنند و درآمد ديگري ندارند كه ضرورت و اهميت كنترل و مبارزه با اين آفت را دو چندان مي كند.
نشست کشاورز قاسمی رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان هم از همکاری با 60 شرکت دانش بنیان خبرداد.
کشاورز قاسمی تعامل هر چه بیشتر مراکز آموزشی و بخش صنعت را نیاز امروز برای توسعه دانست و افزود: در این خصوص تفاهم نامه هایی با دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) امضا شده است.
وی توسعه همکاری با کشورهای خارجی را از برنامه های اتاق بازرگانی دانست و ساخت شهرک صنعتی با مشارکت مهندسان و سرمایه گذاران استان در کشور تاجیکستان خبر داد.
مگس میوه زیتون از مهم‌ترین آفات باغ‌های زیتون است که سریعا تکثیر پیدا کرده و در صورت عدم اعتنا به آن، پس از مدتی این آفت تمام باغ‌های زیتون را فرا می‌گیرد.
پیش از این نیز آفت مگس میوه زیتون در باغ‌های زیتون استان‌های قزوین، زنجان، گیلان، گلستان، اصفهان، مازندران، ایلام، کرمانشاه، سمنان و مرکزی دیده شده است.
بخش طارم سفلی با بیش از 16 هزار نفر جمعیت در قسمت شمال غربی شهرستان قزوین واقع و محصولات زیتون و انار آن از شهرت خاصی برخوردار است.
انتهای پیام/ 3003/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان