۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین استاد محصص به فرهنگ بومی و اسلامی تعصب داشت/تعیین سالروز تولد میر عماد به عنوان روز هنر خوشنویسی
کد خبر: ۱۳۰۴۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

در مراسم نکوداشت استاد محصص مستشاری مطرح شد؛

استاد محصص به فرهنگ بومی و اسلامی تعصب داشت/تعیین سالروز تولد میر عماد به عنوان روز هنر خوشنویسی

نکوداشت مقام و منزلت استاد ابوالحسن محصص مستشاری به همت سازمان فرهنگی ورزشی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن خوشنویسان استان قزوین در فرهنگسرای بانو حضرت زهرا (س) برگزار شد.

استاد محصص به فرهنگ بومی و اسلامی تعصب داشت/تعیین سالروز تولد میر عماد به عنوان روز هنر خوشنویسی

در این مراسم محمد سلحشور از استادان پیشکسوت خوشنویسی ایران، محمدحسین شفیعی‌ها مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، مهرزاد محصص مستشاری رئیس انجمن خوشنویسان قزوین، احد چگینی عضو شورای اسلامی شهر قزوین، استادان و هنرمندان خوشنویسی حضور داشتند.

به گزارش صبح قزوین، دراین مراسم  استاد مهرزاد محصص مستشاری رئیس انجمن خوشنویسان قزوین اظهار کرد: استاد ابوالحسن محصص مستشاری چهره ماندگار استان و بنیان گذار انجمن خوشنویسان قزوین است و در حدود 50 سال پیش این انجمن را پایه ریزی کرد و بدون هیچ چشم داشت و امکاناتی به جایی رساند که این استان با داشتن قله های خوشنویسی کشور مانند عبدالمجید طالقانی در خط شکسته نستعلیق وملک محمد قزوینی در خط تزیینی و سیاه مشق و عماد الکتاب قزوینی در شیوه عصر حاضر، این استان به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران لقب گرفت.

وی ضمن تشکر و قدر دانی از سعید زندی به خاطر تلاش طی سال های گذشته به عنوان رئیس انجمن  خوشنویسان خاطر نشان کرد:  در رسیدن به این جایگاه، افرادی چون استاد نصراله یزدی و قنبری اکنون در بین ما نیستند و باید یادشان را گرامی داریم.

محصص ادامه داد: به منظور تحقق مدیریت مشارکتی کمیته هایی را مانند کمیته برنامه ریزی و پشتیبانی فرهنگی، آموزش و پژوهش و جشنواره و نمایشگاهها و مجله پزشکی و هنری و کمیته محققین  در نظر گرفتیم و در خدمت هنرمندان می باشیم.

وی گفت: با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهراری قزوین و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین مقرر شد کمیته ای به نام کمیته سیاست گذاری خوشنویسی در سطح استان  تشکیل شود که آموزش و پرورش هم انشاءالله همکاری خواهد نمود و در مدارس شاهد توسه این هنر باشیم.

رئیس انجمن خوشنویسان قزوین ابراز امیدواری کرد: با همکاری بیشتر مسئولین رشته خوشنویسی در قزوین به صورت متفاوت تر از سایر استان ها برگزار شود و با برگزاری دوسالانه های خوشنویسی که در قزوین بوده این استان در کشور چون گذشته توانایی خود را نشان و به همت سایر استان های وابسته همچون گذشته دوران طلایی خود را طی  نماید و کنگره بین المللی میرعماد هم که در سال های گذشته برگزار می شد ادامه یابد.

محصص اظهار کرد: انشاءالله بتوانیم جشنواره ای را به عنوان جشنواره خوشنویسی به همت ارگان ها به نام استاد محصص برپا کنیم و مسابقات استانی و کشوری هم داشته باشیم  البته امسال دو سالانه خوشنویسی با حمایت شهرداری باشکوه تر برگزار می شود.

وی ادامه داد: از مسئولین خواستارم خوشنویسی را با تمام احترامی که برای همه هنرها قائل اند به عنوان جدا و با توجه به اینکه پایتخت خوشنویسی ایران هستیم  از حالت شعار گونه به حالت عملیاتی درآید.

رئیس انجمن خوشنویسان قزوین گفت: از مسوولین تقاضا دارم تا در چاپ کتاب قزوین پایتخت خوشنویسی کشور که در حال تدوین است  همچنین طرح جامع  خوشنویسی حمایت کنند و به عنوان اولین قانون خوشنویسی این طرح تدوین شود.

شهرداری قزوین نقش بسزایی در عرصه خوشنویسی قزوین ایفا نموده است

 13901102000228_PhotoA

در ادامه مراسم محمد حسین شفیعی ها مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان قزوین با بیان اینکه نکوداشت استاد محصص به معنی زنده نگه داشتن خصوصیات بارزاین عزی است گفت: مهمترین ویزگی استاد محصص صبوری واستقامت وی در رسیدن به اهدافش بود و در دوران تاریکی که شمع خوشنویسی در حال خاموشی بود  ایشان یک تنه ایستاد و صبوری کرد و این نشان دهنده آن است که در رسیدن به اهداف بلند و قله ها باید صبور بود.

وی افزود: ویژگی دیگر استاد محصص تعصب وی نسبت به فرهنگ بومی و اسلامی بود و در این کشاکش غرب زده  در جامعه اینکه چنین استادی هرگز اصالت  و ریشه خود را فراموش نکرد و در نوع تعامل و زندگی اش تعصب به فرهنگ بومی داشت و همین فرهنگ غنی باید به عنوان الگو و سرمشق جوانان باشد.

شفیعی ها تصریح کرد: این مسیر جز با تکیه بر داشته های غنی خود که میراث دین ماست تحقق نمی یابد و وام گرفتن از فرهنگ دیگرانی که از ما عقب تر هستند و قدمت  فرهنگ غنی و اصیل ما از آنها بیشتر است بیانگرسعادت است و سعادت ما در نگه داری و اصرار ورزیدن بر آنچه که داریم می باشد.

مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان قزوین ادامه داد: در سال آینده برگزاری سومین دوسالانه خوشنویسی را در پیش داریم و دوسالانه به عنوان یک حرکت ملی و فراملی می تواند پرچم برافراشته ای برای توسعه هنر خوشنویسی در قزوین ودر سطح کشور باشد.

شفیعی ها خاطر نشان کرد: جامعه خوشنویسی قزوین با  آن قله های رفیع بسیار فاصله دارد با جایگاهی که از در و دیوار این شهر بوی خوشنویسی استشمام شود و رسیدن به این قله نیاز به صبوری و استقامت دارد.

وی با بیان اینکه شهرداری از بهترین دستگاهها بوده که در زمینه خوشنویسی حمایت خوبی داشته و اگر صلاح باشد در روز قزوین دو سالانه سوم را برگزار می کنیم به دلیل ابعاد گسترده ای که امسال در روز قزوین شاهد بودیم.
و در عرصه بین المللی نیز جدی تر خواهیم بود و اطلاع رسانی نیز بهتر صورت می گیرد.

شفیعی ها به ایجاد رشته خوشنویسی در دانشگاه علمی کاربردی  قزوین اشاره نمود و افزود: به دلیل اطلاع رسانی کم استقبال کمی از این رشته شده است و فرصت خوبی است تا علاقمندان با اخذ مدرک در این دانشگاه به راحتی در دستگاه های اداری نیز فعالیت نمایند و انشاء الله با تشکیل کمیته خوشنویسی نیز شاهد توسعه این هنر و در کنار تعامل سایر دستگاهها باشیم.

سالروز تولد میر عماد به عنوان روز هنر خوشنویسی

 13901104000070_PhotoA

در ادامه سعید وزیری نژاد مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین اظهار کرد: از آنجایی که روزی تحت عنوان «هنر خوشنویسی» در تقویم ملی نداریم؛ تعیین روزی به این نام برای برگزاری جشن‌های سالانه و تدارک برنامه‌هایی در سطح ملی و استانی مفید است.

وی خاطر نشان کرد: همواره یکی از تأکیدات و توصیه‌های مهم استاد محصص به خصوص در ماه‌های پایانی عمر گهربارشان و در بستر بیماری، حفظ و حفاظت از هنر خوشنویسی شهر بود که از اعضای شورای شهر، شهرداری و دیگر مسئولان استان درخواست می‌کردند.

وزیری نژاد افزود: استاد محصص برای زنده نگاه داشتن هنر خوشنویسی زحمات زیادی کشید و حتی شاگرادن ایشان منشأ اثرات نیک شدند تا قزوین بر قله خوشنویسی کشور تکیه زند.

مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین پیشرفت و ترقی خوشنویسی استان طی سال‌های اخیر را مرهون تلاشگری استاد محصص دانست و به مسئولان فرهنگی پیشنهاد داد که برای زنده نگاه داشتن هنر خوشنویسی در کشور و استان ماندگاری آن در تقویم ملی اهمیت دارد.

وزیری‌نژاد تصریح کرد: از آنجایی که روزی تحت عنوان «هنر خوشنویسی» در گاه شمار کشور نداریم تعیین روزی به این نام برای برگزاری جشن‌های سالانه و تدارک برنامه‌هایی در سطح ملی و استانی مفید است، این روز می‌تواند مطابق با سالروز تولد میرعماد بزرگ‌ترین خوشنویس ایرانی باشد.

این مسئول از پیشنهاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان در برگزاری دو سالانه خوشنویسی همزمان با جشنواره روز قزوین استقبال کرد و گفت: از آنجایی که این جشنواره با نگاه ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود در انتقال پیام‌های هنر خوشنویسی ایران به دنیا و محبوبیت بیش از پیش آن در بین مردم تأثیرگذار است.

یک هزار و 200 زن خوشنویس به درجه ممتازی رسیدند

 نکوداشت-استاد-فقید-محصص-12

در این مراسم استاد سلحشور از پیشکسوتان انجمن خوشنویسی ایران گفت: هنرمند خوشنویس باید در زمینه ادبیات و هنر تذهیب که همان نقش نگاری بروی فرش است، توانمند باشد.

 این استاد  خوشنویسی  اظهار کرد: هنر  دارای جاذبه‌های اجتماعی است و هنرمندی در عرصه خوشنویسی توانمند می باشد که از رفتارهای اجتماعی هنرمندانه‌ای برخوردار باشد و این روند در زندگی او نیز تأثیرگذار باشد.

سلحشور افزایش تعداد هنرمندان خوشنویس طی سال‌های اخیر را ستودنی دانست و عنوان کرد: امروز جامعه خوشنویسان از یک هزار و 200 زن خوشنویس بهره‌مند است که به درجه ممتازی رسیدند و هشت نفر آن‌ها استاد این رشته‌اند.

وی با اشاره به توانمندی‌ها و اثرگذاری استاد محصص مستشاری در حوزه خوشنویسی گفت: با وجود چنین افرادی در ایران هنرمندانی تربیت شدند که مشق عشق می‌نوشتند.

این استاد خوشنویسی همچنین تحولات شهری اخیر رخ داده در قزوین را بسیار چشمگیر و مثبت ارزیابی نمود و تأکید کرد: این شهر همان بهشت وعده داده شده است چرا که مسئولان شهر قزوین تغییرات زیبایی را در این شهر به وجود آوردند که موجب شده لطافت اجتماعی خاصی به وجود بیاید و این با توجه به ویژگی‌های خاص آن همچون پایتختی خوشنویسی ایران نیز بوده است.

انتهای پیام/3007

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان