به گزارش
صبح قزوین به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، فاطمه رسولیکیا کارشناس مسوول واحد سلامت روان، اجتماعی، اعتیاد و الکل شبکه بهداشت ـ درمان شهرستان البرز با بیان مطلب فوق گفت: بیشتر والدین بدون آموزش و داشتن آمادگی برای پدر و مادر شدن وارد دنیای تربیت فرزند میشوند و مهارتهای فرزندپروری را با آزمون و خطا یاد میگیرند و اضافه کرد: دنیای امروز زمان آزمایش و خطا در تربیت فرزند نیست و این کار نیاز به فراگیری دانش و مهارت، بردباری، تمرین و صرف وقت و انرژی فراوان دارد.
ایشان در نشستی آموزشی روز 20 شهریور 1392 به میزبانی مسجد روستای شترک، خطاب به اهالی این روستا و با اشاره به اینکه تربیت فرزندان طبق اصول فرزندپروری، سبب احساس رضایتمندی در والدین شده و زندگی را برای پدر و مادر و فرزندان لذتبخشتر میکند، اظهار داشت: تحقیقات متعدد حاکی از آن است که آموزش مهارتهای فرزندپروری موجب افزایش تعامل مثبت والدین با فرزندان، کاهش افسردگی و استرس مادران و افزایش رضایتمندی والدین میشود.
رسولی کیا با تأکید به لزوم داشتن یک محیط امن، سازنده و مورد علاقه فرزند به عنوان دیگر اصول لازم برای تربیت مناسب و کارآمد فرزند گفت: محیط امن بدین معنی است که والدین از آرامش بالایی در تربیت فرزند خود برخوردار بوده، فرزند نیز بتواند به جستجو در محیط اطراف خود پرداخته و در طول روز با کمترین آسیب به فعالیت ادامه دهد و ادامه داد: فراهم آوردن فعالیتهای سرگرمکننده و جالب برای فرزندان، رشد هوشی و ذهنی آنان را تحریک کرده تا با شناختن استعدادها و توانمندیها، احساس ایمنی، آرامش، مسوولیت پذیری، رهبری و اعتماد به نفس در آنان ایجاد شود.
وی با تصریح به اینکه والدین باید برای فرزندان خود در درجه اول پدر و مادر باشند سپس دوست، گفت: والدینی كه بیشترین سعیشان این است كه فقط با فرزند خود دوست باشند با این مشکل مواجه میشوند که تمایل دارند رفتارشان مورد رضایت آنان باشد و نمیخواهند با قاطعیت برخورد، فرزندان را ناراحت كنند که مخالف اصول صحیح فرزندپروری است و اضافه کرد: فرزند نیز این رفتار دوستانه محض سوء استفاده کرده و عنان اختیار را به دست میگیرد.
رسولیکیا با سفارش به اینکه لازم است والدین برای فرزندان وقت اختصاصی در نظر گرفته، به صحبتهای آنان گوش داده، با آنان حرف بزنند، ضمن مهربان بودن، به آنان احترام بگذارند و علاقه خود را به صورت کلامی یا غیر کلامی ابراز کنند، اظهار داشت: والدین نباید فرزند خود را تحقیر کنند، از آنان ایراد گرفته، به آنان اتّهام زده، بیش از حدّ كنترل کرده و با حالت تحكمآمیز و سلطهگرانه با آنان برخورد کنند زیرا با این روش ها، فرزندان مطابق خواست والدین عمل نمی کنند.
ایشان با اشاره به اینکه نباید برای فرزندان اهداف كمالگرایانه و دشوار تعیین کرد، به آنان برچسب زد یا روی آنان لقب گذاشت زیرا این القاب را جدّی میگیرند و روی برداشت از خود یا تصویر ذهنی که از خود دارند تأثیر میگذارد، گفت: اگر لقب مثبت باشد یك نوع كمالگرایی است و آنان برای حفظ آن دچار اضطراب و استرس میشوند.
رسولی کیا با انتقاد از مقایسه فرزندان با یكدیگر یا با همسالانشان( فرزنذ با گذشته خودش مقایسه شود)، سرزنش فرزندان در حضور یکدیگر یا افراد دیگر، مراقبت افراطی از فرزندان، آسان کردن کارها برای آنان( مواجه شدن با كمی چالش برای آنان مفید است تا رشد كنند و مقابله با مشكلات و حل مسأله را یاد بگیرند) پیاده کردن آرزوهای برآورده نشده خود روی فرزندان( وادار کردن آنان به انتخاب رشته تحصیلی یا شغل مورد علاقه والدین)، مشاجره والدین با هم در حضور فرزندان و نشان دادن واكنشهای پرخاشگرانه، درباره قانونمند کردن کودکان اظهار داشت: تعیین قوانین از اصول مهم و اولیه در تربیت فرزند است و اضافه کرد: آنان باید از قوانین آگاه شده و با تداوم انجام این قوانین، آنها را به صورت مهارت فرا گیرند.
کارشناس مسوول واحد سلامت روان، اجتماعی، اعتیاد و الکل شبکه بهداشت ـ درمان شهرستان البرز با بیان اینکه اگر والدین آرام باشند و راهکارهای تربیتی سازنده را با پشتکار پیش بگیرند فرزندان سالمی خواهند داشت، گفت: داشتن تغییراتی در شیوه زندگی و توجه به فعالیتهای ورزشی مستمر (پیاده روی و ورزشهای هوازی) باعث بهبود رفتار، افزایش انرژی و کاهش استرس والدین در طول روز شده و ادامه داد: اگر والدین احساس کردند که اغلب تحت استرس هستند و یا در کنار آمدن با مشکلات توانایی کافی را ندارند، حتماً با یک فرد متخصص مشورت کنند.
انتهای پیام/
دیدگاه ها