۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین خطاکنندگان "فیتیله" را ببخشیم
کد خبر: ۱۱۵۳۱۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

ابراهیم آبادی:

خطاکنندگان "فیتیله" را ببخشیم

این بازیگر آذری زبان در خصوص حواشی پیش آمده برای برنامه "فیتیله" گفت: باید این طور گاف‌های سهوی را با بزرگی ببخشیم و کاری نکنیم که بعضی از رسانه‌های بیگانه علیه ما جوسازی کنند.

خطاکنندگان "فیتیله" را ببخشیم
به گزارش سرویس فرهنگی  صبح قزوین ، ماجرای شوخی یکی از برنامه های تلویزیونی به آذری زبان‌ها و عواقب تنبیهی که این توهین برای عوامل این برنامه داشت سبب ساز آن شد به سراغ ابراهیم آبادی بازیگر قدیمی آذری زبان که سابقه سالها نویسندگی و کارگردانی تئاتر را هم دارد برویم و درباره این قبیل گافها از او بپرسیم.
ابراهیم آبادی که متولد محله کوچه‌باغ تبریز است با اشاره به اینکه نویسنده خوب است که باعث جلوگیری از توهین می شود به نسیم گفت: من به اندازه دوستان آذری، دوستان لر و شمالی هم دارم و همیشه هم با همدیگر شوخی می کنیم در محدوده اخلاقیات و هیچ وقت هم این شوخی‌ها باعث نشده که نسبت به هم موضع منفی پیدا کنیم، به نظرم در مملکت ما هم باید این طور گافها را با بزرگی ببخشیم و کاری نکنیم که بعضی از رسانه های بیگانه علیه ما جوسازی کنند.
وی ادامه داد: واقعا متاسفم که بعضا می بینم در برنامه های تلویزیونی شوخیهایی صورت می گیرد که از هر توهینی بدتر است و تازه وقتی کار بالا می گیرد است که مدیران دستورات تنبیهی می دهند.

*بهتر است اساس کار برنامه سازان تلویزیونی بر نیروهای باتجربه و امتحان پس داده باشد

وی ادامه داد: من خودم سالهاست نمایشنامه و از جمله طنز می نویسم و می توانم به خوبی به شما بگویم که کجا یک نویسنده عمدا قصد توهین را داشته و کجا توهین سهوی صورت گرفته اما فارغ از برخوردهای تنبیهی به نظرم بهتر است اساس کار برنامه سازان تلویزیونی بر نیروهای باتجربه و امتحان پس داده باشد تا گافهای "فتیله"ای رخ ندهد.

بازیگر "در چشم باد" و "شب دهم" افزود: اینکه به دلیل ارزان بودن دستمزد از یک نویسنده تازه کار و کم تجربه استفاده می شود دردسرهای این چنینی را هم دارد در صورتی که می‌شود با قرار دادن یک ناظر باتجربه نگارش، شرایطی را فراهم کرد که هم آثار طنز تولید شود و هم از توهین به ملیتها جلوگیری شود.

* این خوب نیست که برخی از نویسندگان ما همان طوری که در کوچه و خیابان حرف می‌زنند فیلمنامه و سناریو بنویسند
ابراهیم آبادی با اشاره به اینکه برخی نویسندگان تازه کار اصلا آشنا به دامنه ادبیات اخلاق مدار ایران آشنا نیستند به نسیم گفت: این خوب نیست که برخی از نویسندگان ما همان طوری که در کوچه و خیابان حرف می زنند فیلمنامه و سناریو بنویسند. فارغ از اینکه ادبیات محاوره ای یک نویسنده فرهنگی باید متفاوت باشد با آدمهای عادی به هنگام نوشتن نیز با ملزومات اخلاقی رعایت شود.

*خطاکنندگان را ببخشیم و شرایط استفاده درست از آنها را فراهم آوریم

این بازیگر که سابقه کارگردانی تئاترهایی چون "پله آخر" را هم دارد در پایان گفته های خود خاطرنشان ساخت: اینکه مدیر رسانه ملی به شدت با توهین به اقوام برخورد میکند یک نقطه قوت است اما باید سعه صدر هم داشته باشیم تا خطاکنندگان را ببخشیم و شرایطی را فراهم آوریم که بتوانند بعد از مدتی باز هم به حرفه خویش بازگردند و از آنها درست استفاده کنیم. در بازگشت این نیروها باید حتما یک ناظر خوب و درجه یک را بالای سرشان قرار بگذاریم تا خطاهایشان را بگیرند.

وی افزود: طبیعی است که نیروی هنری هر چه جوانتر کم تجربه تر و خطایش هم بیشتر اما ناظران بالادستی کمک می کنند خطاها کمتر شود و از آن طرف تولیدات طنز تلویزیونی نیز به سمت غنای بیشتری بروند.

انتهای پیام/7008

منبع: نسیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان