۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین هنرمندان مسیر فرهنگ‌وهنر یک کشور را تعیین می‌کنند نه مدیران دولتی/ امروز فضای هنر ایران دچار یک بحران شده است
کد خبر: ۱۱۴۴۵۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد:

هنرمندان مسیر فرهنگ‌وهنر یک کشور را تعیین می‌کنند نه مدیران دولتی/ امروز فضای هنر ایران دچار یک بحران شده است

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد گفت: امروز فضای هنر ایران دچار یک بحران شده است و عده‌ای با تحصیل در غرب با دریافت نگاه آنها در ایران مشغول به عرضه کار هنری می‌شوند.

هنرمندان مسیر فرهنگ‌وهنر یک کشور را تعیین می‌کنند نه مدیران دولتی/ امروز فضای هنر ایران دچار یک بحران شده است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد ظهر امروز(سه شنبه) در همایش آسیب شناسی وضعیت هنر در استان قزوین در تالارمهندس سید محمد بهشتی اظهار کرد: امروز استان‌های مختلف کشور در حوزه هنر دارای مشکلات فراوانی هستند و یک هنرمند شهرستانی برای دستیابی به جایگاه یک استاد در پایتخت باید بیشترین تلاش را برای دیده شدن خود داشته باشد.
وی در ادامه افزود: یک هنرمند پایتخت نشین نیز باید با هنرمندان جهانی رقابت داشتته باشد و ما هیچ گریزی برای حرکت به سوی جهانی شدن نداریم؛ اما متاسفانه این شوربختی هنرمندان ماست که دیده نمی‌شوند.
این مسئول با بیان اینکه برای شناخته شدن در فضای جهانی باید با زبان بومی خود حرف بزنیم، ابراز کرد: هنرمندان ما با دستیابی به بیان جهانی می‌توانند هنر کشور خود را منتقل کنند در این فضا باید اصل هویت منطقه جغرافیایی هنر حفظ شود.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در اکثر مواقع بر حفظ هویت در هنر تاکید دارند، بیان کرد: جهانی کردن هنر به معنی رهاکردن هنر بومی خودمان نیست؛ باید با حفظ تکنیک‌های بومی هنر کشورمان را عرضه کنیم.
مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد ادامه داد: خوشبختانه گستره جغرافیایی و فرهنگی ایران اسلامی به حدی است که با وجود مکتب‌های متنوع این زمینه را برای هنرمندان فراهم کرده تا با بهره جستن از آنها به انتقال فرهنگ و هویت اصیل ایران بپردازند.
وی گفت: متاسفانه امروز هنرهای تجسمی به خوبی مشخص نیست که برای کدام منطقه از کشور است یعنی حضور هویت‌های قومی و فردی در هنر کمرنگ شده است.
ما به دنبال وابسته کردن هنرمندان به دولت نیستیم

ملانوروزی با بیان اینکه هنرمند قزوینی و تهرانی نباید به یک شیوه فعالیت داشته باشند، عنوان کرد: امیدوارم استان قزوین با حفظ زیباشناسی مکتب خود از بُن مایه‌های هنری خود بهره ببرد، در گذشته با مشاهده گنجینه‌های هنری به خوبی مشخص بود این آثار متعلق به کجاست؛ اما امروز متاسفانه از نگاه قومی و فرهنگی شهرهای خود دور شده ایم.
وی افزود: امروز فضای هنر ایران دچار یک بحران شده است و عده‌ای با تحصیل در غرب با دریافت نگاه آنها در ایران مشغول به عرضه کار هنری می‌شوند.
این مسئول در رابطه با مشکلات سخت افزاری و فیزیکی فضای هنر بیان کرد: هیچ کشوری به اندازه دولت ایران در حوزه هنر سرمایه گذاری نمی‌کند اما سوءمدیریت در حوزه فرهنگ و هنر با تخصیص بودجه هم نتوانسته خروجی مفیدی برای کشور داشته باشد.
وی ادامه داد: امروز در سازمان‌های مختلف که به انجام کار فرهنگی و هنری مشغول هستند نوعی موازی کاری و خنثی کردن فعالیت‌های دیگر سازمان‌ها دیده می‌شود.
مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با بیان اینکه در بودجه کشور و برنامه ششم توسعه بودجه خوبی به حوره فرهنگی اختصاص یافته است، گفت: اما عملکردهای سازمان‌های متولی در این راستا مفید نیست.
وی با تاکید بر اینکه هنرمندان همیشه مسیر فرهنگ و هنر یک کشور را تعیین می‌کنند نه مدیران دولتی، بیان کرد: ما به دنبال وابسته کردن هنرمندان به دولت نیستیم بلکه بخش خصوصی باید در این حوزه وارد شده تا خلاقیت هنرمندان بروز پیدا کند.
ملانوروزی در پایان گفت: استان قزوین دارای پتانسیل‌های هنری گسترده‌ای می‌باشد و پایتخت خوشنویسی شایسته استان قزوین است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان