۲۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ یکشنبه

صبح قزوین افراد بالای ۵۰ سال آزمایش های غربالگری را جدی بگیرند
کد خبر: ۱۰۴۶۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

متخصص بیماری های سرطانی:

افراد بالای ۵۰ سال آزمایش های غربالگری را جدی بگیرند

معین نیا: تمامی افراد بالای ۵۰ سال باید تحت آزمایش غربالگری قرار بگیرند، چرا که در مراحل اولیه درمان امکان پذیر است ولی در مراحل بالاتر درمان باید به صورت پیشرفته صورت گیرد.

افراد بالای ۵۰ سال آزمایش های غربالگری را جدی بگیرند
به گزارش صبح قزوین،  یکی از انواع سرطان های شایع در جوامع امروزی، سرطان روده بزرگ یا کولون می باشد.
در این نوع بیماری، سلولهای سرطانی در داخل بافت روده شروع به تکثیر می کند.
اگرچه این سرطان، از جمله سرطان های رایج به حساب می آید، اما به دلیل پیشرفت روش های غربالگری و تشخیص، تعداد موارد جدید این بیماری و مرگ ناشی از آن به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته  است.

این نوع بیماری محدودیت سنی ندارد، اما در سنین بالای 50 سال شایع تر است، در مراحل  اولیه  تشخیص، این سرطان درمان پذیر است ولی تشخیص آن در این مراحل هیچ گونه علائمی ندارد.

بنابراین لازم دیدیم با فاطمه معین نیا که متخصص انواع  سرطان ها  از جمله روده است گفت وگویی در این زمینه داشته باشیم.

 فاطمه معین نیا در پاسخ به این  سوال که آیا خوردن گوشت برای بیماری سندروم روده تحریک پذیر،  مضر است عنوان کرد:  مصرف گوشت قرمز و چربی به میزان زیاد باعث افزایش خطر بیماری سرطان روده می شود.

وی در ادامه در خصوص اینکه خوردن چه  مواد غذایی موجب کاهش سرطان  می شود گفت: تحقیقات انجام شده نشان می دهند، مصرف سبزیجات و غلات باعث کاهش خطر پولیپ ها و سرطان روده بزرگ می شود.

معین نیا در زمینه عوامل خطر روده سرطان بزرگ اظهار کرد: بیماری سرطان روده زمینه وراثتی دارد؛ افرادی که در خانواده های خود، دارای فرد مبتلا به این نوع سرطان هستند،  باید زودتر از سن 50 سالگی برای انجام این آزمایشات اقدام کنند.

این متخصص بیماری های سرطانی توضیح داد: افرادی که مبتلا به  بیماری های روده بزرگ هستند و سابقه اسهال خونی طولانی مدت و پولیپ روده بز رگ می باشند، بیشتر  مستعد ابتلا به این بیماری می باشند؛ همچنین افرادی که سرطان پستان یا تخمدان دارند هم بیشتر در معرض سرطان قرار می گیرند.

وی به افراد سالمی  که عوامل خطر بیماری سرطان را ندارند، پیشنهاد کر د: تمامی افراد سالم بالای 50 سال  باید تحت آزمایش غربالگری از جمله (کونوسکوپی) قرار گیرند.

معین نیا در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا بیماری پولیپ روده بزرگ با  بیماری سندروم روده تحریک پذیر تفاوت دارند و کدام یک  خطرناکتر است اذعان داشت: سندروم روده تحریک پذیر با تومورهای سیستم گوارشی ارتباطی ندارد و با هیچ کدام از علائم خطر برای سرطان مانند خونریزی یا درد شکم شدید که مخل خواب بیمار شود همراه نبوده ولی هر دو بیماری جداگانه  هستند و با هم ارتباطی ندارند

وی افزود: پولیپ روده ممکن است بدخیم باشد ولی در روده تحریک پذیر احتمال خطر زیادی وجود ندارد.

این متخصص بیماری های سرطانی در پاسخ به این سوال که آیا الکل خطر ابتلا به سرطان را می افزاید اظهار کرد: الکل خطر ابتلا به سرطان مری ومعده را افزایش می دهد ولی در مورد سرطان بزرگ روده به طور کامل به اثبات نرسیده است.

معین نیا افزود: مصرف چای خطر سرطان را افزایش نمی دهد.

 این  پزشک  متخصص در زمینه اینکه کدام سرطان ها ارثی هستند عنوان کرد: سرطان روده بزرگ می تواند ارثی و غیر ارثی باشد و افرادی که در فامیل سرطان دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند.

وی  با اشاره به اینکه همه سرطان ها درد ندارد افزود: سرطان روده بزرگ ممکن است درد نداشته باشد ولی با علائمی هم مانند کاهش وزن، خونریزی مقعد، درد شکم، تهوع و استفراغ که عامل انسداد روده بزرگ تومور بوده همراه است.

این پزشک متخصص سرطان تاکید کرد:  نکته مهم این است که همه افراد متوجه باشند که  تحت  آزمایش غربالگری برای سرطان روده بزرگ قرار بگیرند با توجه به اینکه در صورت تشخیص بیماری در مراحل اولیه امکان درمان قطعی وجود دارد و درمان آن از طریق جراحی و شیمی درمانی است ولی در اکثر مواقع امکان درمان باید از طریقه پیشرفته انجام گیرد.

بعد از گفت وگو با این پزشک متخصص تصمیم گرفتیم که با یک بیمار مبتلا به سرطان روده صحبت کنیم.

این بیمار زنی جوان بود که  در خصوص دوره بیماری اش گفت: یک سال شیمی درمانی  شدم و بعد از دوره شیمی درمانی، 2 یا 3 ماهی تحت آزمایش قرار گرفتم.

وی در خصوص اعتقاد و ایمان الهی  اظهار کرد: باید همیشه و تحت هر شرایطی به خدا و ائمه اطهار ایمان داشت در هر صورت خدا انسان را یاری می کند، وقتی خدا را باور داشته باشیم از بیماری و مرگ نمی ترسیم و به بهترین شکل زندگی می کنیم.

این بیمار جوان درباره دوران سخت بیماری اش  توضیح داد: حدود یک سالی است که بیمار شدم اوایل تصور می کردم بیماری معده  دارم، حالت تهوع و دل درد شدید داشتم و مدام پیگیری نمودم  تا اینکه در بیمارستان مهرگان با دکتر شاه زانیان آشنا شدم که ایشان در بهبود بیماریم  بسیار موثر بودند.

وی ادامه داد: تمامی افراد قدر نعمت های خدا را بدانند و هرآنچه که خدا به آن ها می دهد محبت اوست و هر نعمتی که از آنان می گیرد حکمت اوست و نباید به اجبار از خدا نعمتی خواست که به صلاح نیست.

این بیمار سرطانی  افزود: فرق من و دیگران این است که خدا مرا متوجه خودش دانسته و از من خواسته که حواسم را بیشتر جمع کنم، خدا افرادی را که در شرایط سخت قرار می دهد بیشتر دوستشان دارد، خوشحالم که رابطه ام با خدا صمیمانه شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان