۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین از امروز نان ۳۰ درصد گران می‌شود
کد خبر: ۳۸۷۲۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

نعمت زاده مسئول اجرای مصوبه قیمت نان؛

از امروز نان ۳۰ درصد گران می‌شود

قیمت انواع نان حداکثر تا ۳۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. نانوایی‌ها در این طرح به صورت آزادپز و یارانه‌ای، آرد خود را تحویل خواهند گرفت. طرح اصلاح فرآیند تولید و عرضه آرد و نان از روز دوشنبه، دهم آذر اجرایی می‌شود.

از امروز نان ۳۰ درصد گران می‌شود
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین، قرار است از امروز قیمت انواع نان حداکثر تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.
نانوایی‌ها در این طرح آزادپز و یارانه‌ای، آرد خود را تحویل خواهند گرفت.
طرح اصلاح فرآیند تولید و عرضه آرد و نان از فردا دوشنبه دهم آذر اجرایی می‌شود.
بر اساس این طرح ضمن توجه به افزایش کیفیت نان از سوی نهاد‌های ذی‌ربط، قیمت انواع نان در کشور با همکاری استانداران و فرمانداران اصلاح خواهد شد.

انواع نان قیمت پس از افزایش ۳۰ درصدی

قیمت سابق    /     قیمت جدید

تافتون ۳۰۰ تومان / ۳۹۰ تومان

بربری ۵۰۰ تومان / ۶۵۰ تومان

سنگک ۶۰۰ تومان / ۷۸۰ تومان

لواش ۱۶۰ تومان / ۲۰۸تومان

محسن بهرامی ارض اقدس، مشاور معاون اجرایی رئیس جمهورنیز اظهار داشته است: از فردا ۱۰ آذرماه سالجاری قرار است مصوبه دولت مبنی بر افزایش کیفیت نان اجرایی شود که در این رابطه مقرر شده وزیر صنعت، معدن و تجارت اطلاع رسانی لازم را انجام دهد.
وی ادامه داد: آقای نعمت‌زاده و سازمان حمایت مسئول اجرای مصوبه قیمت نان هستند که به زودی اطلاع رسانی می‌کنند.
این خبر در حالی امروز اعلام می‌شود که در روزهای اخیر، صحبت‌ها و حتی مستندات زیادی ارائه شد که دولت بنا داشته از اول آذر امسال قیمت نان را ۳۰ درصد افزایش دهد.
هیأت وزیران در چهاردهم آبان ۹۳ تصویب کرده بود، «قیمت انواع نان از اول آذر ماه ۱۳۹۳، حداکثر به میزان ۳۰ درصد جهت جبران تعدیل قیمت گندم و افزایش سایر هزینه‌های دو سال اخیر کارخانجات آسیابانی و نانوایی‌ها نسبت به قیمت‌های رسمی و مصوب سال ۱۳۹۲ در سراسر کشور افزایش می‌یابد‌».
این موضوع ادامه داشت تا اینکه چند روز پیش یک مقام مسئول با تأیید اینکه افزایش ۳۰درصدی قیمت نان از اول آذر مصوبه هیأت وزیران است، گفت: «دولت بنا به مصالحی فعلاً جلوی ابلاغ و اجرای این مصوبه را گرفته است‌».
البته با اینکه آشکار است، ‌قیمت نان در سال‌های اخیر به بهانه‌ها‌ی مختلف با استفاده از روش‌هایی مانند کاهش وزن چانه یا افزایش قیمت نان به بهانه‌های اضافه کردن شیر یا کنجد به نان افزایش یافته بود، نزدیک به سی ماه است که قیمت نان افزایش رسمی نداشته است.
اگرچه محسن لزومیان رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان قبلاً اعلام کرده بود با اعلام رسمی افزایش قیمت نان، هیچ نانوایی حق افزایش قیمت تا ده روز را ندارد و باید در این دوره ده روزه، حتما باید قیمت نان را نیز بدون تغییر همچون سابق اعمال کنند.
در غیر این صورت، با متخلفان برخورد جدی صورت می‌گیرد.
احتمال تعیین بهای جدید آن به صورت استانی لزومیان اظهار داشته است: بر اساس مصوبه ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها قیمت‌های جدید نان استانی تعیین خواهد شد و در این زمینه استانداران مسئولیت خواهند داشت.
وی افزوده است: بیشترین افزایش قیمت نان در تهران صورت خواهد گرفت و هر استانی با توجه به سطح برخورداری قیمت نان در آنجا تعیین خواهد شد.
همچنین در استان‌های کم برخوردار کمترین افزایش قیمت اعمال خواهد شد.
مصوبه ۱۴ آبان دولت چه بود؟ هیأت وزیران در جلسه ۱۴ آبان ماه خود به پیشنهاد معاونت اجرایی رئیس جمهور و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی تصویب کرد که به منظور مدیریت، هدایت و تصمیم گیری چگونگی اصلاح کیفیت و تعیین قیمت‌ها (از جمله هزینه‌های تبعی و قیمت تمام شده) و تهیه طرح جامع مرحله‌ای اصلاح نظام یارانه گندم، آرد و نان و نظارت بر حسن اجرای مصوبات، علمکرد استانداران و کارگروه‌های استانی و نظارت بر بازرسی گندم، آرد و نان، کارگروهی به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهور و عضویت وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دادگستری، امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رئیس اتاق اصناف ایران تشکیل می‌شود.
همچنین بر اساس مصوبه مذکور، کارگروهی در هر استان به ریاست استاندار، معاون برنامه ریزی استاندار و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (دبیر)، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان، رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان، مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی در استان، رئیس اتاق اصناف مرکز استان و رئیس هیأت مدیره اتحادیه نانوایان مرکز استان و سایر دستگاه‌ها (حسب تشخیص کارگروه) با وظایفی تشکیل می‌شود.
در این مصوبه تصریح شده است، «قیمت فروش گندم از اول آذر ماه ۱۳۹۳ برای نانوایی‌های یارانه‌ای درب سیلو و انبارهای تحت اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران سراسر کشور از قرار هر کیلوگرم (۶۵۰ / ۶) ریال تعیین می‌شود و برای سایر متقاضیان گندم، بر اساس قیمت تمام شده محاسبه می‌شود».
در ادامه این مصوبه نیز رسما اعلام شده است که «قیمت انواع نان از اول آذر ماه ۱۳۹۳، حداکثر به میزان ۳۰ درصد جهت جبران تعدیل قیمت گندم و افزایش سایر هزینه‌های دو سال اخیر کارخانجات آسیابانی و نانوایی‌ها نسبت به قیمت‌های رسمی و مصوب سال ۱۳۹۲ در سراسر کشور افزایش می‌یابد».
دولت همچنین مصوب کرده است که در جهت بهبود کیفیت نان و ایجاد رقابت سالم بین واحدهای نانوایی سنتی، آزادپز، فانتزی، نان صنعتی، حجیم و نیمه حجیم حداقل ۲۰ درصد از مجموع آرد مصارف نانوایی با قیمت غیریارانه‌ای اختصاص خواهد یافت.
قیمت فروش نان این واحد‌ها، با هدف رقابت و ارتقای کیفیت، از شمول قیمت گذاری مستثناست.
منبع: تابناک انتهای پیام/۶۰۰۱

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان