۱۷/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۰ جمعه

صبح قزوین رامبراند، هنرمندی مدرن
کد خبر: ۳۷۲۴۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

فرهنگ و هنر:

رامبراند، هنرمندی مدرن

نمایشگاهی از آخرین نقاشی های سالهای واپسین رامبراند از روز ۱۵ اکتبر در گالری ملی (نشنال گالری) در شهر لندن افتتاح می شود و پس از این٬ به آمستردام، شهری که همه این آثار در قرن هفدهم در آنجا خلق شدند، خواهد رفت.

رامبراند، هنرمندی مدرن
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین: نمایشگاهی از آخرین نقاشی های سالهای واپسین عمر رامبراند از روز ۱۵ اکتبر در گالری ملی (نشنال گالری) در شهر لندن افتتاح می شود و پس از این٬ به آمستردام، شهری که همه این آثار در قرن هفدهم در آنجا خلق شدند، خواهد رفت.
بتسی وایزمن برگزارکننده این نمایشگاه در گالری ملی لندن می گوید: "تمام آثار این نمایشگاه، از جمله آن تابلوهایی که هیچگاه در معرض دید عموم قرار نگرفته اند، کارهای رامبراند هستند و درک دقیق تری از تکنیک و روش کار این هنرمند را ارائه می دهند.
" برای برگزاری این نمایشگاه گالری ملی بریتانیا و موزه امپراتوری آمستردام ده سال مذاکره کرده اند.
در این نمایشگاه در مجموع ۴۰ تابلوی نقاشی، ۲۰ طراحی و ۳۰ طرح چاپی که از سراسر جهان گردآوری شده به نمایش گذاشته شده است.
[caption id="attachment_186410" align="aligncenter" width="356"]141014144320_exhibition_paints_rembrandt__640x360_bbc_nocredit تابلوی"توطئه کلاودیوس سیویلیس" (حوالی سال ۱۶۶۲)[/caption] وایزمن می گوید: "بازدید کنندگان از این نمایشگاه می توانند آثار رامبراند به عنوان یک نمایش "مدرن" را ببینند.
او در آخرین آثار خود بسیاری ازجزییات غیرلازم را حذف کرد، تکنیک های بسیار جسورانه و حتی ابستره را به کار می گرفت و برای انتقال نمایی بسیار نیرومندتر از نقاشی خود به بیننده، تلاش زیادی می کرد.
" گرگور وبرن مدیر بخش هنرهای زیبا موزه امپراتوری آمستردام می گوید: "همه می دانند که رامبراند استاد مسلم استفاده از نور در نقاشی است.
او خلق آثار خود را با به کار گرفتن نور، شروع کرد و این بازی با نور را تا پایان دوره نقاشی خود ادامه داد.
" یکی از موضوعات اصلی نقاشی های رامبراند در سالهای آخر زندگی، کشیدن خودنگاره های متعدد و دقت در حوادث زندگی روزانه و تجربه کردن با این موضوعات بود.
گرگور وبرن می افزاید: "رامبراند به دنبال کشیدن ونوسی نبود که از بهشت نازل می شد، او برای نقاشی های خود به دنبال مدل هایی می گشت که افراد معمولی و واقعی ساکن محله او بودند.
" البته نمایشگاه فعلی در گالری ملی لندن با نمایشگاهی که در موزه امپراتوری آمستردام برگزار خواهد شد تفاوت هایی خواهد داشت.
در نمایشگاه آمستردام سه تابلوی دیگر که اکنون در آلمان هستند و از جمله خودنگاره ای در قالب زئوکسیس خندان که شش سال قبل از مرگ نقاش کشیده شده است، به این مجموعه اضافه خواهند شد.
گرگور وبرن می گوید به دلیل آسیب پذیر بودن این سه تابلو از انتقال آنها به لندن خودداری شده ولی مسئولان گالری ملی در لندن می گویند که به دلیل کمبود فضای لازم تصمیم گرفتند این سه تابلو را در نمایشگاه نگنجانند.
گالری ملی بریتانیا همین هفته پیش اعلام کرد که توانسته تابلوی دیگری از رامبراند با عنوان "توطئه کلاودیوس سیویلیس" (مربوط به سال ۱۶۶۱-۱۶۶۲ ) را برای این نمایشگاه قرض بگیرد.
این اولین باری است که این تابلو در بریتانیا به نمایش گذاشته می شود.
وایزمن می گوید: "خشونت عریان این افراد و طبیعت پنهانی ملاقات آنها به خوبی توسط قلم موهای پهن رامبراند به تصویر کشیده شده است و پرتو نوری که بر این میز تابیده در حالیکه خود چراغ در پشت یکی از افراد حاضر در این نقاشی پنهان شده است، یکی از کارهای خارق العاده اوست.
" [caption id="attachment_186411" align="aligncenter" width="356"]141014144400_exhibition_paints_rembrandt__640x360_bbc_nocredit تیتوس پشت میزش (۱۶۵۵)[/caption] از آثار مهم دیگر رامبراند در این نمایشگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد: - "سران صنف پارچه فروشی" سال ۱۶۶۳ که در موزه امپراطوری آمستردام نگهدای می شود.
- "زن مسنی در حال مطالعه" سال ۱۶۵۵ از کلکسیون باکلو در اسکاتلند.
- " بث‌شبع با نامه داوود" سال ۱۶۵۴ از موزه لوور پاریس.
- "تیتوس پشت میزش" از موزه رتردام.
- "خودنگاره با دو دایره" از گالری کنوود هاوس انگلستان.
بتسی وایزمن می گوید که در حین تدارک این نمایشگاه روش ویژه رامبراند برای در هم شکستن و یا مخدوش کردن مرز نقاشی با طراحی و یا طرح چاپی را بهتر شناخته است.
او می افزاید: "به نظر من دیدن ترکیبی از آثار نقاشی، طراحی و طرح های چاپی رامبراند در کنار هم بسیار جالب خواهد بود.
به اعتقاد من از نگاه رامبراند بین این روشهای گوناگون خلق تصویر مرز عبور ناپذیری وجود نداشت.
برخی از طرح های چاپی او به شدت تحت تاثیر تجربیاتی بود که در تابلوهای نقاشی به کار می گرفت.
" او امیدوار است که بازدید کنندگان از این نمایشگاه بتواند در مورد آنچه که رامبراند سعی می کرد در سالهای پایانی کار خود خلق کند اطلاعات دقیق تری کسب کنند.
خانم وایزمن می گوید: با دقت در این آثار رامبراند این احساس به بیننده دست می دهد که او هنرمندی بود که یک جهت بسیار مشخصی را تعقیب می کرد، چه آگاهانه و چه غیرآگاهانه.
او در طول فعالیت هنری خود چند معضل را برای خلق دقیق تر تصاویر و نمادها کشف کرد و در سالهای بعدی تلاش می کرد که این معضل ها را حل کند.
" وی افزود: به عنوان مثال رامبراند به جای کشیدن یک تصویر ساده از بث‌شبع ، می خواست احساسات این شخصیت را به هنگام دریافت نامه ای از داوود که او را مجبور می کرد مرتکب زنا شود، به خوبی درک کرده و آن را در نقاشی خود منعکس کند.
"به اعتقاد من بعد احساسی آثار رامبراند، تکنیک خارق العاده و عشق و علاقه وافر او به هنرش باعث می شود که آثار او هنوز هم تاثیر گذار باشند و بینندگان را به اعجاب وا دارند.
" انتهای پیام/8002    

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان