۲۴/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۶ جمعه

صبح قزوین امدادگران نقش موثری در جنگ تحمیلی داشتند
کد خبر: ۳۶۹۴۶۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۷/۵ ساعت: ۱۱:۳۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس:

امدادگران نقش موثری در جنگ تحمیلی داشتند

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گفت: نقش امدادگران و کادر درمان در دفاع مقدس سازنده و موثر بود چون اگر کادر درمان در میدان نبود آمار شهدای کشور خیلی بیش‌تر می‌شد، لذا حضور حتی یک امدادگر در دوران جنگ بسیار سازنده و کارآمد بود.

امدادگران نقش موثری در جنگ تحمیلی داشتند
به گزارش خبرنگار حوزه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، سردار سرتیپ پاسدار عبدالله عراقی در اولین یادواره استانی ۲۲ شهید امدادگر قزوین در دفاع مقدس و مقاومت جمعیت هلال احمر استان قزوین که در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه فرهنگیان استان با حضور رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس اظهار کرد: جنگ همواره با سرنوشت انسان‌ها همراه بوده و در هر مقطعی از تاریخ، این درگیری‌ها براساس تضاد منافع صورت می‌گرفته است.
 
وی افزود: مردم صبور ایران هم هشت سال درگیر جنگ تحمیلی بودند و به کشوری که تازه انقلاب شده بود تجاوز شد و جنگ را به ما تحمیل کردن اما توانستیم با پشتیبانی‌ مردمی، فرماندهی رهبری فرزانه، لطف الهی و تقدیم صدها هزار شهید، جانباز و آزاده برای اولین بار در طول تاریخ بعد از دوره قاجار سرزمین و تمامیت ارضی کشورمان را حفظ کنیم. 
 
رئیس پژوهشکده دفاع مقدس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس اذعان کرد: جنگ‌هایی که در قدیم‌الایام اتفاق افتاده، فرماندهی و رهبری درست نداشته و نتوانسته ملت را بسیج و همراه کند اما در این هشت سال جنگ تحمیلی توانستیم با سربلندی، پشتیبانی و حمایت همه قشرهای اجتماعی این جنگ را پشت سر بگذاریم.
 
عراقی عنوان کرد: نقش امدادگران و کادر درمان در دفاع مقدس سازنده و موثر بود چون اگر کادر درمان در میدان نبود آمار شهدای کشور خیلی بیش‌تر می‌شد، لذا حضور حتی یک امدادگر در دوران جنگ بسیار سازنده و کارآمد بود.
 
وی با بیان خاطره‌ای از زحمات هلال احمر مطرح کرد: در عملیات والفجر ۱۰ در سال ۱۳۶۶، در نقطه‌ای کنار رودخانه سیروان در حال رفتن به عملیات بودیم، برای لحظه‌ای صدایی از بی‌سیم‌چی شنیدیم که ترکش خورده بود، من و همرزمانم به دلیل اینکه از نکات درمانی و امدادی آگاهی نداشتیم، نتوانستیم کاری برای او انجام دهیم کنیم که اگر برعکس می‌شد، این شهید بزرگوار زنده می‌ماند، همه این خاطره‌ها نشان‌دهنده حضور پررنگ و موثر امدادگران است.
 
رئیس پژوهشکده دفاع مقدس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس بیان کرد: در سخت‌ترین و خطرناک‌ترین عملیات‌ها حضور پررنگ امدادگران دیده می‌شد و به هیچ عنوان این عزیزان شانه از زیر بار مسئولیت خالی نمی‌کردند.

وی افزود: همچنین برخی شهدا را حتی رزمندگان هم نتوانستند جابه‌جا کنند اما امدادگران این کارها را انجام می‌دادند و از هر کاری که از دستشان برمی‌آمد کوتاهی نمی‌کردند. 
 
این مسئول ادامه داد: امدادگران همیشه با روحیه‌ای قوی در حال فعالیت و خدمت‌رسانی هستند، برای مثال در برخی عملیات‌ها رزمندگانی را می‌دیدیم که در حالتی به سر می‌بردند که دیگران دل نداشتند آن‌ها را ببیند اما امدادگران و کادر درمان زحمت‌کش با حفظ روحیه ایثارگری و شجاعت خود به درمان آن‌ها می‌پرداختند.
 
این مسئول در پایان گفت: سلسله مراتبی که در گذشته در جبهه‌ها برای حمل و نقل مصدومان و شهدا اتفاق می‌افتاد به قدری سخت بود که شاید افراد دیگری که این صحنه‌ها را می‌دیدند راضی به لحظه‌ای ریسک کردن نبودند  اما امدادگران در خط مقدم و زیر تیر و ترکش به مجروحان خدمت‌رسانی می‌کردند و مسئولیت بزرگی را برای خود انتخاب کرده بودند.

انتهای خبر/ ۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان