۱۵/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۲۷ جمعه

صبح قزوین جاودانگی کربلا با زنان تحقق یافت
کد خبر: ۳۶۸۸۶۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۵/۴ ساعت: ۸:۱ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مذهبی در مصاحبه با صبح قزوین:

جاودانگی کربلا با زنان تحقق یافت

کارشناس مذهبی گفت: حضرت زینب (س) در خطبه‌ای که در شام و در کاخ یزید قرائت کردند، فرمودند: ای دشمن خدا به راستی که تو نمی‌توانی یاد و خاطر ما را در دل‌های مردم خاموش سازی؛ همین خطبه باعث شد نقطه قوت دشمن به نقطه ضعف او تبدیل شود.

جاودانگی کربلا با زنان تحقق یافت
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، 4 مردادماه مصادف با 19 محرم و حرکت کاروان اسرای کربلا به طرف شام است.
 
کمیل یزدی تاریخ‌دان و سخنران مذهبی در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین، اظهار کرد: نهضت عاشورا، جنبشی چندگانه است که نباید بُعدهای آن دور از هم باشد و فراموش شود، واقعه عاشورا یک بعد حماسی دارد که لازم است ماجرا به صورت حماسی بیان شود تا وقایع شهادت و شجاعت اصحاب و یاران سید الشهدا (ع) بر اصل خود باقی بماند، بعد دیگر آن عاطفی و احساسی است مانند محافل عزاداری و روضه که باید به صحت و درستی آن توجه و اهمیت داشت؛ زیرا همان‌طور که بیان حماسه‌ها مهم است، بیان احساسات و بعد عاطفی کربلا نیز اهمیت دارد و باید دقت کرد که از این بعد هم به نحو احسن استفاده شود و تحریفی در آن به وجود نیاید. بعد دیگر آن، عقلانیت در واقعه عاشورا است؛ به هر یک از این بعد ها باید توجه شود که خللی در عزای اباعبدالله الحسین (ع) به وجود نیاید.
 
وی افزود: در مقاتل معتبر نقل شده است که 78 نفر در صحرای کربلا به اسارت درآمدند، غیر از امام سجاد (ع)، یکی از فرزندان امام حسن مجتبی (ع) و سوید بن مطاع که بعدا به شهادت رسید، بقیه کاروان را زنان تشکیل می‌دادند. در اربعین وقتی کاروان اسرا به صحرای کربلا باز گشتند تعدادی کمتر از 50 نفر بودند که نشان دهنده شهادت آنان در راه بوده است.
 
کارشناس مذهبی عنوان کرد: واقعه عاشورا که در یک روز و نیم صورت گرفت، مصیبتی بسیار سنگین و طاقت فرسا بود که دشمن به دنبال پنهان کردن این موضوع از عوام بود اما با حضور زنان در این ماجرا و بازگو کردن اتفاقات و خطبه خواندن حضرت زینب (س) و امام سج (ع) در کوفه و شام و حضور پررنگ حضرت رباب (س) موجب شد که دشمن به اهداف پلید خود نرسد و موضوع برای مردم شفاف سازی شود و مردم نسبت به واقعه کربلا آگاه شوند.
 
این مسئول در ادامه گفت: حضرت زینب (س) در خطبه‌ای که در شام و در کاخ یزید قرائت کردند، فرمودند:ای دشمن خدا به راستی که تو نمی‌توانی یاد و خاطر ما را در دل‌های مردم خاموش سازی؛ همین خطبه باعث شد نقطه قوت دشمن به نقطه ضعف او تبدیل شود.
 
یزدی تأکید کرد: اگر امام حسین (ع) اهل بیت را همراه خود نمی‌ساخت، دشمن از اهل بیت سواستفاده می‌کرد و امام را از طریقی دیگر تحت فشار قرار می‌داد، امام حسین (ع) با همراه ساختن اهل بیت با خود دو کار مهم را عملی کرد: 1_جایگاه خاص و ویژه‌ای برای اهل بیت در کنار خود در نظر گرفت و حضور خیلی از زنان بعد از واقعه عاشورا به صورت راوی کربلا کمک بسیار بزرگی به جاودانگی این نهضت کرد.
2_همراهی اهل بیت با امام حسین (ع) باعث شد که دشمن نتواند از اهل بیت سواستفاده کند زیرا اگر اهل بیت در مدینه می‌ماندند در سال 63 هجری قمری درگیر اتفاقات حرّه می‌شدند و موقعیت آن‌ها توسط یزید در خطر قرار می‌گرفت.
 
وی تصریح کرد: در تاریخ نقل شده است که اهل بیت امام حسین (ع) بسیار مورد آزار و اذیت قرار گرفتند، اسارت و هتک حرمت آنان در روبه روی سرهای بریده، چرخاندن در معابر عمومی شهرها، تازیانه‌ها و سیلی، تحقیر و دشنام و ریختن خاک و خاکستر بر سر آنان از جمله مصائبی است که اهل بیت (ع) دیدند و صبوری کردند زیرا آنان اسوه صبوری و ایثار هستند.
 
کارشناس مذهبی بیان کرد: اسرا کربلا 206 منزلگاه را با مشقت و سختی تا شهر شام طی کردند، مصائب و سختی‌های زیادی را دیدند که همین مصائب باعث شد تا با بیان کردن آن چشم آگاهی مردم باز شود و متوجه اتفاقات افتاده و مسیر درست شوند، پس از آن قیام‌های متفاوتی علیه یزید صورت گرفت.
 
این مسئول افزود: حضور حضرت زینب (س) به عنوان یک شخصیت شناخته شده در واقعه کربلا و در کوفه و شام جریان جدیدی را در پس این واقعه به وجود آورد. حضرت‌ زینب (س) در جواب سوالی که گفتند شما از کدام یک از اسرا هستید؟ پاسخ دادند که ما اسرا از اهل بیت رسول الله هستیم و این جمله باعث متشنج شدن اوضاع شد که بعد از آن نیز حضرت زینب (س) خطبه خواندند و اذهان مردم را به سمت نور و آگاهی سوق دادند. بیان روز به روز و لحظه به لحظه واقعه کربلا از زبان زینب کبری (س) باعث تحریف نشدن این واقعه و شفاف سازی آن شد.
 
یزدی در پایان گفتگو عنوان کرد: حضرت زینب (س) وظایفی چون آگاه سازی مردم نسبت به واقعه عاشورا و دفاع از زنان و کودکان و محوریت هدایت زنان از کوفه تا به شام و سپس به مدینه داشت. حضرت زینب (س) جریان عزاداری را در مدینه با کمک افرادی همچون حضرت ام‌البنین (س) به وجود آورد، اگر این روایت‌گران واقعه کربلا نبودند، ما گریه کنان افرادی چون یزید بودیم و از چیزی آگاهی نداشتیم. حضرت زینب (س) نهضت عاشورا را تکمیل کرد. 

انتهای خبر/ 3000

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان