۱۷/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۰ جمعه

صبح قزوین بررسی مقام ولایت حضرت زهرا (س) با استناد بر قرآن
کد خبر: ۳۶۶۶۸۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ ساعت: ۸:۵۱ ↗ لینک کوتاه

در گفتگو با نویسنده کتاب «فاطمه(س) در کلام وحی و آثار تاریخی» مطرح شد:

بررسی مقام ولایت حضرت زهرا (س) با استناد بر قرآن

نویسنده کتاب «فاطمه(س) در کلام وحی و آثار تاریخی» گفت: این کتاب درصدد است مقام ولایت عصمت کبری (س) را با استناد به قرآنن کریم و روایات نبوی تبیین کند که این مقام انسان کامل است و حقیقت فاطمه زهرا (س) حقیقت نور است.

بررسی مقام ولایت حضرت زهرا (س) با استناد بر قرآن
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در روزهای اخیر به مناسبت میلاد حضرت‌ زهرا(س) و روز مادر از کتابی تحت عنوان «فاطمه (س) در کلام وحی و آثار تاریخی» در قزوین رونمایی شد که به قلم بانوی قزوینی فاطمه السادات سید قوامی نگاشته شده است.
 
فاطمه‌السادات سید قوامی دانش‌آموخته دکترای تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی است و به عنوان مدرس در دانشگاه آزاد و حوزه علمیه خواهران مشغول به فعالیت است.
 
وی تاکنون علاوه‌بر کتاب فاطمه در کلام وحی و آثار تاریخی، کتاب جغرافیای سیاسی و اقتصادی بغداد در دوره ایلخانی و چندین مقاله معتبر را به چاپ رسانده است و همچنین کتاب نهج البلاغه و سنن ظهور و افول امم را نیز در دست چاپ دارد.
 
فاطمه السادات سیدقوامی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، اظهار کرد: کتاب «فاطمه در کلام وحی و آثار تاریخی» درصدد است مقام ولایت عصمت کبری (س) را با استناد به قران کریم و روایات نبوی تبیین کند که این مقام انسان کامل است و حقیقت او حقیقت نور است.
 
وی افزود: کتاب «فاطمه (س) در کلام وحی و آثار تاریخی» درصدد است با تبیین حضور اجتماعی و سیاسی اسوه تقوی و عفاف، به همه رهروان حقیقت به منظور دفاع از ولایت در تکامل تاریخ بشریت هشدار دهد.
 
سیدقوامی با بیان اینکه این کتاب در چهار فصل تنظیم شده است، تصریح کرد: فصل اول و بند یک از فصل چهارم به تبیین عنوان فاطمه (س) در کلام وحی می‌پردازد و در فصل دوم و سوم به موضوع تبیین متغیر دوم یعنی  فاطمه (س) در آثار تاریخی پرداخته شده و در نهایت بند دوم از فصل چهارم را می‌توان به عنوان نتیجه کتاب در نظر گرفت.
 
وی تاکید کرد: در متن این کتابِ پژوهشی به دنبال ارتباط بین دو متغیر عنوان کتاب در دو بعد عرفانی و تاریخی در سیره زندگی حضرت زهرا(س) بودم، آنجا که در ترسیم وضع موجود و بیان شدت جو خفقان می‌گوید: اگر بعد ملکوتی و ممتحنه بودن زهرا (س) قبل از خلقت نبود، محال بود بتواند در اجتماع ناهمگون، جاهل و مغرض آن روز یارای مبارزه داشته باشد.
 
این نویسنده قزوینی بیان کرد: در این اثر با تمسک به اهل بیت (ع) آمده است: فاطمه (س) مانند نور خدا و مصداق مشکاه و زجاجه در آیه ۳۵ سوره نور است.
 
وی افزود: عصمت کبری فاطمه الزهرا (س) در کمالات نفسانیه و تخلق به اخلاق سبحانیه دارای مقام ولایت کلیه است، این مقام، مقام انسان کامل است.
 
سیدقوامی با اشاره به نشانه‌های انسان کامل براساس بخشی از این کتاب بیان کرد: انسان کامل، واسطه میان حق و خلق است، فیض ربوبی از مرتبه انسان کامل و به واسطه او به عالم امکان می‌رسد.


فاطمه زهرا(س) نمونه انسان کامل است

وی با بیان اینکه انسان کامل نخستین حقیقتی بود که از ذات سرمدی صدور و ظهور پیدا کرد، اظهار کرد: باید بدانیم، ماده اولیه و جوهر اصلی جسم زهرای اطهر (س) برتر از عالم ماده و از ماده‌ای نورانی و ملکوتی آفریده شده و طینت فاطمه از نور خدا و نطفه او نیز از بهشتِ پر طراوت خداوند، هماهنگ با این نور و روح مبارک برگزیده شده است.
 
این نویسنده و پژوهشگر قزوینی ادامه داد: وجود حضرت انسیه حوراء از رازها و اسرار الهی است، آن حضرت فاطمه نامیده شد چرا که خلایق از کُنه معرفت او که مصداق لیله القدر است بریده شده‌اند.
 
وی بیان کرد: در واقع هر کس فاطمه (س) را آن‌گونه که هست بشناسد، شب قدر را درک کرده ولی چه کسی از عهده شناخت شب قدر برمی‌آید؟ فاطمه‌ای که ام‌ابیهاست.

سیدقوامی تصریح کرد: فاطمه مادر پدری است که خاتمیت با وی است و رسالت او اتصال دوره نبوت و با ولایت است؛ از یک سو مشابهت و سنخیت با انبیا دارد و از سویی تشابه و تناسبی با اولیا.

وی افزود: زهرا (س) همان کسی که رضایت ذات مقدس باری تعالی و رضایت رسول‌الله مشروط به رضایت اوست، در مرحله از زندگی خود به شرایطی می‌رسد که در بیت الاحزان محصور است و اشک می‌ریزد.
 
نویسنده کتاب «فاطمه (س) در کلام وحی و آثار تاریخی» بیان کرد: باید از وجدان‌های بیدار تاریخ پرسید مگرچه حادثه‌ای رخ داده که باید فاطمه الزهرا (س) فرزند محبوب رسول خدا به جهت آن اشک بریزد؟
 
وی با بیان اینکه اشک‌های فاطمه (س) با ما سخن خواهند گفت، تاکید کرد: اشک‌های فاطمه نشانه شعور و بیداری از وقوع فاجعه‌ای بزرگ در فرهنگ بشریت است.
 
سید قوامی بیان کرد: این اثر با طرح نظریه‌های اندیشمندان مسلمان شیعه، اهل سنت و در نهایت بیان قول راجح «کلام موثق و با اطمینان» و با تلاش در پاسخ‌گویی به سوال‌های مختلف با چینش منظم و منطقی مباحث به دنبال جلب اعتماد مخاطب می‌باشد.
 
وی تاکید کرد: مطالب به گونه‌ای است تا بتوان گام به گام حقایق عظیم عرفانی و تاریخی مرتبط با عنوان مورد نظر را بیان کند، لذا به نظر می‌رسد طرح مباحثی چون «صحیفه ملعونه» در سیر منطقی مباحث به جا و قابل پذیرش باشد.
 
این نویسنده و پژوهشگر تاریخ بیان کرد: در نگارش این کتاب تلاش کردم تا عناوین و محورهای متعدد پژوهشی را برای اثبات یک عنوان مهم‌تر درهم ادغام کنم تا هدف اصلی ابتر نماند.
 
سیدقوامی در پایان گفت: بررسی سیره زندگی مجاهدات صدیقه کبری و ارائه گونه‌های مختلف مبارزه قهرآمیز حضرت فاطمه (س) با استناد به منابع تاریخی نشان می‌دهد که کنش سیاسی صدیقه طاهره، یک مبارزه جهانی است که هنوز ادامه دارد و در قیام و حکومت حضرت مهدی (عج) بیشترین نقش را ایفا خواهد کرد.
 
انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان