۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین شاهکار رزمندگان دفاع مقدس‌ در آزادسازی سوسنگرد
کد خبر: ۳۶۵۹۴۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۸/۲۷ ساعت: ۸:۳۸ ↗ لینک کوتاه

رزمنده دوران دفاع مقدس مطرح کرد:

شاهکار رزمندگان دفاع مقدس‌ در آزادسازی سوسنگرد

رزمنده دوران دفاع مقدس با اشاره به عملیات آزادسازی سوسنگرد گفت: رشادت‌ها و دلاورمردی‌های شهیدان دفاع مقدس، صفحاتی زرین را در تاریخ ایران بر جای گذاشت.

شاهکار رزمندگان دفاع مقدس‌ در آزادسازی سوسنگرد
به گزارش خبرنگار حوزه ایثار و شهادت پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، امروز سالروز آزادسازی سوسنگرد در عملیات امام مهدی(عج) در ۲۶ آبان سال ۱۳۵۹ است. روزی که در تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی ثبت شد و برگ دیگری بر افتخارات آن افزود.


به مناسبت سالروز پیروزی سوسنگرد تصمیم گرفتیم مصاحبه‌ای با علیرضا دولت‌آبادی، رزمنده دفاع مقدس قزوین داشته‌ باشیم تا اطلاعاتی درمورد این عملیات مهم به دست آوریم و هم مروری بر خاطرات این عملیات شود.
 
دولت‌آبادی در گفتگو با خبرنگار ایثار و شهادت پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در بازخوانی از عملیات سوسنگرد اظهار کرد: عملیات سوسنگرد یکی از عملیات‌هایی است که تقریباً دو ماه بعد از تجاوز صدام اتفاق افتاده‌ و به دلیل اهمیتی که از نظر منطقه و زمین و ... داشت بسیار سریع باید انجام می‌شد و به نتیجه می‌رسید.

وی افزود: عملیات آزادسازی سوسنگرد جایگاه بسیار بالایی دارد و آزادسازی آن سرنوشت جنگ را تغییر داد و اجازه نداد دشمن به هدف خود یعنی فتح اهواز دست پیدا کند.
 
رزمنده دوران دفاع مقدس با اشاره به حضور افراد حائز اهمیت در این میدان اضافه کرد: در این عملیات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و شهید چمران حضور داشتند و فرماندهان ارتش، سپاه و بسیج به ساماندهی این عملیات پرداختند.
 
وی تصریح کرد: سوسنگرد محاصره شده‌ بود و اگر این محاصره به طور کامل شکل می‌گرفت سوسنگرد به دست بعثی‌ها می‌افتاد؛ مسیری که آن‌ها از چذابه آمده‌ و بعد هویزه را گرفته‌ بودند و اگر سوسنگرد هم فتح و به دست بعثی‌ها می‌افتاد یکی از سه ورودی‌هایی بود که محاصره می‌شد.

این رزمنده دفاع مقدس بیان کرد: در واقع باید جلوی این ورودی گرفته می‌شد که در اینجا هم عملیات سوسنگرد جلو بعثی‌ها را گرفت و اگر انجام نمی‌شد؛ خوزستان را از دست می‌دادیم و این مسئله بسیار حائز اهمیت بود.
 
دولت‌آبادی با اشاره به آزادی سوسنگرد ادامه داد: در این عملیات یک روزه که یک عملیات نیمه گسترده‌ بود محاصره سوسنگرد شکسته و برای همیشه آزاد شد ولی؛ چذابه و هویزه که تقریباً در یک جاده و مسیر هستند در عملیات بعدی با همت رزمندگان آزاد شد.
 
وی که این عملیات را بسیار مهم می‌دانست، اضافه کرد: عملیات سوسنگرد عملیات بسیار مهمی بود اگر محاصره سوسنگرد به دست بعثی‌ها کامل می‌شد و آن‌ها ابتدا سوسنگرد را و پس از آن اندیمشک و اهواز را می‌گرفتند و به مرور خوزستان به دست بعثی‌ها می‌افتاد اما این عملیات در تاریخ ۲۶ آبان هزار و ۳۵۹ انجام شد و یک روز بیشتر هم به طول نینجامید.
 
این رزمنده بیان کرد: حضرت امام (ره) آن زمان گفتند که صدام یک دیوانه‌ای است که یک سنگ انداخته‌ تا مردم بروند جلوی این دیوانه را بگیرند و وی واقعا یک دیوانه سیاسی بود و برای اینکه به اهداف شوم و شطیانی‌اش برسد دست به هر جنایتی می‌زند.
 
دولت‌آبادی در ارتباط با ضعف دشمن و حمله‌های شیطانی آن‌ها ابراز کرد: مردم باید بدانند صدام در واقع تجهیزات شیمیایی مصرف می‌کرد و در جبهه‌ها و شهر‌ها بمب‌باران و موشک‌باران بود.
 
وی در ادامه افزود :هر وقت رزمنده‌ها در جبهه‌ها موفق می‌شدند و دشمن را شکست می‌دادند دشمن در قبال ضعفی که داشت مردم را موشک‌باران و بمباران می‌کرد و در جبهه‌ها از مواد شیمیایی استفاده می‌کرد.
 
این جانباز دفاع مقدس در رابطه با اثرات ناگوار حوادث شیمیایی بر مردم اذعان کرد: متاسفانه در کشورمان هنوز هم بعضی از این عزیزان جانباز و شیمیایی از اثرات مخرب این جنگ در رنج به سر می‌برند.

وی خاطرنشان کرد: عامل‌هایی که باعث رشادت‌ها و موفقیت‌های رزمندگان در دوران مقدس شده‌ است را هر مقدار که بررسی و پژوهش می‌کنیم آن را در ایمان و تقوایی که در واقع آن‌ها در خودشان ایجاد کرده‌ بودند و دین‌مداری و ولایت‌مداری که داشتند می‌بینیم.
 
دولت‌آبادی با اشاره به رشادت‌های فراوان و همت و تلاش رزمندگان اسلام بیان کرد: تفکر شهادت طلبی و جهادی باعث می‌شود که در جبهه‌ و میدان‌ها این رشادت‌ها را ببینیم حتی در آن عملیات‌هایی که موفق نشدیم ولی از رشادت و قهرمانی‌های بچه‌ها کم نمی‌شد و آن‌ها کار خودشان را می‌کردند.
 
 رزمنده و جانباز دفاع مقدس در پایان تاکید کرد: با وجود اینکه ایران در تحریم بود، سلاح نداشت و چندی از برپایی انقلاب نمی‌گذشت و پیکره انقلاب خیلی منسجم نشده‌ بود با این حال، شاهد بودیم بعد از هشت سال دفاع مقدس پیروزی از آن این رزمندگان پر تلاش و ملت قیور اسلامی شد.
 
انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان