۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین مراسم آئینی «زنان طایفه بنی‌اسد» در قزوین برگزار شد
کد خبر: ۳۶۴۴۵۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۵/۸ ساعت: ۱۲:۴۳ ↗ لینک کوتاه

همزمان با دوازدهم محرم؛

مراسم آئینی «زنان طایفه بنی‌اسد» در قزوین برگزار شد

همزمان با سومین روز شهادت سیدوسالار شهیدان حضرت ابا عبدالله‌ الحسین (ع) و یارانش، مراسم آئینی سوم امام یا «زنان طایفه بنی‌اسد» در قزوین برگزار شد.

مراسم آئینی «زنان طایفه بنی‌اسد» در قزوین برگزار شد
به گزارش حوزه اجتماعی صبح قزوین؛ همزمان با سومین روز شهادت سیدوسالار شهیدان حضرت ابا عبدالله‌ الحسین (ع) و یارانش، مراسم آئینی سوم امام یا «زنان طایفه بنی‌اسد» در قزوین برگزار شد.

مراسم سوم امام «عزاداری زنان طایفه بنی‌اسد» در قزوین در 22 دی ماه سال 1391 با شماره «۶۵۹» در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به‌ ثبت رسیده‌ است.

احسان نورانی در توضیح این مراسم آئینی اظهار کرد: در این مراسم که از جمله مواریث فرهنگی ناملموس ثبت‌ شده و مرتبط با آئین‌های محرم در قزوین است، هرسال در روز دوازدهم محرم پیکر یاران امام‌ حسین (ع) به‌ صورت نمادین توسط بانوان قزوینی تشییع می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی قزوین با شرح این این مراسم آئینی اظهارکرد: به‌ گواهی مورخین، بعد از واقعه کربلا کسی از ترس «یزیدبن معاویه» جرات نمی‌کرد تا جنازه‌های یاران امام‌ حسین (ع) را دفن کند تا اینکه زنان طایفه «بنی‌اسد» جمع شدند و پیکرهای شهدا را به‌ خاک سپردند.

وی ادامه داد: به‌ همین دلیل زنان قزوینی هرسال در این روز در مسجد «علی‌اکبر» این شهر جمع می‌شوند، عده‌ای بیل و کلنگ به‌دست می‌گیرند و عده‌ای دیگر پیکرهای پارچه‌ای بدون سر را بر دوش گرفته و به دور شهر می‌چرخند سپس به آستان مقدس امامزاده‌ حسین (ع) رفته و عزاداری می‌کنند و دوباره به مسجد بازگشته و در آنجا به سینه‌زنی و نوحه‌خوانی می‌پردازند.

نورانی با برشمردن میراث عاشورایی ثبت‌شده استان در فهرست آثار ملی گفت: «آئین سوگواری‌های زنانه حسینیه آقا سیدجمال، مراسم شور زرآباد، آئین طبق‌کشی، آئین‌علامت‌کشی، مراسم مافی شهرستان آبیک، آیین طشت‌گذاری شهرستان‌های آبیک و الوند، مراسم سوم امام، نوحه‌های دستگاهی قزوین و پخت غذای نذری اوزباسترمای روستای‌ کلج» از جمله آئین‌ها و مراسم سوگواری ایام محرم در قزوین به‌ شمار می‌روند که تا کنون در فهرست میراث ملی ناملموس به‌ ثبت رسیده‌اند.


























انتهای خبر/ 1300
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان