۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین مکتب سیاسی امام رضا(ع) زمینه‌ساز حکومت مهدوی است
کد خبر: ۳۶۳۴۸۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۳/۱۰ ساعت: ۲۳:۰ ↗ لینک کوتاه

مدرس و استاد حوزه علمیه استان قزوین:

مکتب سیاسی امام رضا(ع) زمینه‌ساز حکومت مهدوی است

استاد حوزه علمیه استان قزوین گفت: امام رضا(ع) بیش‌از همه امامان در زمینـه بـاور مـهدوی و فرهنگ انتظار گنجینه‌های گران‌بـهـایـی برای امت اسلام بــه یـادگار گذاشت.

مکتب سیاسی امام رضا(ع) زمینه‌ساز حکومت مهدوی است
حجت‌الاسلام محمد محبی، مدرس و استاد حوزه علمیه قزوین در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به دوران پرخیر و برکت امام رضا(ع) اظهار کرد: دوران زندگی امام رضا(ع) یکی از حساس‌ترین دوران تاریخ اسلام شناخته می‌شود، لذا یکی از دغدغه‌های مهم ایشان آماده‌سازی محبان اهل بیت(ع) جهت تشکیل حکومت اسلامی بود، بدین منظور در عین حال که مردم را به تعالیم اسلام، توحید و یگانه‌پرستی دعوت می‌کرد، مسیر صحیح رسیدن به این اسلام ناب را نیز تشریح می‌کردند.

مدرس حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: دوران حکومت بنی‌عباس، دورانی پر از نفاق، دورویی و اختناق بود، بنی‌عباس که با داعیه حمایت از اسلام و اهل بیت پیامبر(ع) به قدرت رسیده بود؛ در طی سال‌های حکومت خود با اعمال خلاف ادعای خود مردم بسیاری را از دین گریزان کرده بودند، چرا که اسلام ناب با ماهیت حکومت آنان سازگار نبود، امام رضا(ع) در این شرایط با رفتار و سیره اسلامی خود حقیقت دین را برای همه مردم آشکار کرد.

وی افزود: امام رضا(ع) تهدیدات دوران بنی‌عباس را به خوبی به فرصت تبدیل کردند و با اینکه حضور ایشان در مرو و یا خراسان امروزی از روی جبر و علی‌رغم میل باطنی ایشان بود، اما حضرت از این تهدید به نحو احسن استفاده کرد و در طول مسیر حضور در ایران با افراد و اقشار مختلف مردمی دیدار کرده و علی رغم نشان دادن ماهیت ضددینی بنی‌عباس بر مردم، اسلام واقعی و ناب را که در ان زمان دچار تحریف شده بود به مردم معرفی می‌کردند.

محبی گفت: امام (ع) همچنین بر موضوع امامت و ولایت امامان معصوم تاکید داشتند و این موضوع را در احادیث مختلف برای جامعه اسلامی تبیین کردند، ایشان بر معتقد بودند که اسلام تنها به زبان نباید جاری باشد بلکه در تمام عرصه زندگی باید خود را نشان بدهد.

وی ادامه داد: حدیث سِلسِلَةُ‌الذَّهَب حدیث قدسی منقول از امام رضا(ع) تصدیق کننده همین امر است، امام رضا(ع) این حدیث را هنگام عبور از نیشابور به طرف مرو بیان کرد، بر اساس این حدیث، اعتقاد به توحید باعث نجات از آتش جهنم است، ولی امام رضا(ع) خود را شرط این نجات معرفی کرده است که به گفته عالمان شیعه، منظور امام رضا(ع) اعتقاد به امامت و ولایت است.

مدرس حوزه علمیه قزوین پایه گذاری تمدن اسلامی را یکی دیگر از اقدامات امام رضا(ع) در دوران امامت خود دانست و بیان کرد: حضرت امام رضا(ع) در مدت اقامت کوتاه خویش در مرو با عالمان ادیان دیگر، ملحدین مناظرات متعددی داشتند که از جمله مشهورترین آن‌ها مناظره با «جاثلیق» مسیحی و «رأس‌الجالوت» یهودی است.

وی افزود: امام رضا(ع) در این مناظرات با استدلال متقن و روی‌گشاده حقانیت دین اسلام و اهل بیت (ع) را بر افراد سوال کننده آشکار می‌کرد، هر یک از این مناظرات داراى محتواى عمیق و جالبى است که حتى امروز هم با گذشت حدود هزار و ۲۰۰ سال از آن تاریخ، راه گشا و روشنگر و بسیار آموزنده و پربار است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: ما نیز به تاسی از امام و مقتدی خویش باید در گام دوم انقلاب اسلامی با صلابت و به شکل مسالمت‌آمیز فضای گفتگو با تمام ادیان باز کرده و به سمت تمدنی در ایران اسلامی حرکت کنیم که مقدمه ساز حکومت عدل امام زمان (عج) باشد.

محبی در پایان یادآور شد: امام رضا(ع) بیش از همه امامان بر مواریث شیعه در زمینـه بـاور مـهدوی و فرهنگ انتظار افزود و گنجینه‌های گرانبـهـایـی برای امت اسلام بــه یـادگار گذاشت که این نشان از چشم‌اندازی است که امام رضا (ع) برای ایرانیان به عنوان بسترساز حکومت مهدی (عج) در امتداد تمدن اسلامی خود در قم و خراسان ترسیم کرده است.

انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان