۱۹/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۱ یکشنبه

صبح قزوین دقایقی با «حاج‌نقی»؛ پدر معنوی هزاران نوعروس
کد خبر: ۳۶۱۵۴۰ نویسنده: نفیسه مهرداد تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۱۵ ساعت: ۱۰:۳۰ ↗ لینک کوتاه

گفتگوی خواندنی صبح قزوین با خیر قزوینی:

پدر معنوی که هزاران نوعروس قزوینی را به خانه بخت فرستاد

حاج نقی میرزایی پدر ۷۳ ساله‌‌ای است که برای بیش‌از ده‌ها هزار نوعروس قزوینی پدری کرده و با تامین اقلام جهیزیه آنان را به خانه بخت فرستاده است.

دقایقی با «حاج‌نقی»؛ پدر معنوی هزاران نوعروس
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، این روزها که افزایش هر روز و هر ساعت هزینه ملزومات اولیه زندگی و خرید جهیزیه سد راهی برای زندگی مشترک جوانان شده و عملا خانواده‌های ضعیف را از تهیه آن ناتوان کرده است، هستند فرشته‌هایی در قامت انسان که تمام هم و غم زندگی‌شان رفع مشکلات دختران جوان و فرستادن آنها به خانه بخت است.

حاج‌نقی میرزایی پدر 73 ساله‌ای که برای بیش‌از ده‌ها هزار دختر پدری کرده، به گفته خودش ضامن دخترانی می‌شود که پدر و مادر ندارند.

 حاج‌نقی که از کودکی در بازار قزوین کار کرده و با همه بازاریان قدیمی و سابقه‌دار حشر و نشر دارد، به سبب همین اعتمادسازی توانسته پای خیرین و مشارکت‌های مردمی را به این امر خیر باز کند.

امری که مورد تحسین مقام معظم رهبری هم قرار گرفته و ایشان در بخشی از بیانات خود در دیدار با جمعی از پرستاران سراسر کشور در سال 1398 خطاب به حاج نقی میرزایی می‌گویند: «من در تلویزیون چند شب قبل از این دیدم یک مرد محترمی را نشان داد که نه میلیاردر بود، نه مدیر یک مؤسّسه‌ای بود، نه پول بی‌‌حساب و کتابی داشت، امّا توانسته بود با تلاش و کوشش و جمع کردن اعانت‌های این و آن، صدها زوج را جهیزیه بدهد؛ انبارش را نشان دادند و بنده در تلویزیون نگاه می‌کردم؛ بله، اینها را باید ترویج کرد، این انسان‌ها را باید ترویج کرد، این ‌جور کارها را باید ترویج کرد. ترویج فضایل یکی از وظایف همه‌  آحاد جامعه و کسانی است که می‌توانند این کار را انجام بدهند».

برای حاج‌نقی این صحبت‌های حضرت آقا مهر تاییدی است که انگیزه و توان او را برای خدمت‌رسانی بیشتر می‌کند.

به بهانه روز میلاد امیرالمونین(ع) با این خیر قزوینی و پدر مهربان نوعروسان به گفتگو نشستیم،

حاج نقی میرزایی، مدیرعامل موسسه خیریه بنیان ازدواج استان قزوین در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: از سال 64 زمانی که شهر قزوین را گازرسانی می‌کردند، برخی از خانواده‌هایی که توانایی تامین گاز را نداشتند به ما مراجعه می‌کردند که برای آنان گاز و بخاری تهیه می‌کردیم؛ در کنار این بازدیدها متوجه مشکلات برخی از آنان برای تهیه جهیزیه و اقلام ضروری زندگی می‌شدم و با تعامل چندین نفر برای آنان جهیزیه تهیه می‌کردیم.

آیت‌الله باریک‌بین قدم بزرگی در معرفی موسسه بنیان ازدواج داشت
 
وی ادامه داد: کم‌کم امر خیر به ویژه جمع‌آوری جهیزیه برای دختران جوان از کاری فرعی به کار اصلی برای من تبدیل شد تا اینکه در سال ۸۲ با همت آیت‌الله باریک‌بین امام‌جمعه فقید قزوین موسسه نیکوکاری را با هدف تهیه جهیزیه برای افراد بی‌بضاعت باهمکاری حاج غلامحسین درافشان و حاج آقا مطهری تاسیس کردم.

میرزایی با اشاره به زحمات فراوان آیت‌الله باریک‌بین در شناساندن موسسه بنیان ازدواج در بین مسئولین و بزرگان شهر خاطرنشان کرد: زمانی که ایشان امام جمعه قزوین بودند، جلسه‌‌ای را در دفتر خود با حضور تمام مسئولین بلند رتبه استان و معتمدین شهر برگزار کردند و در آن جلسه بنده و موسسه خیریه ما را به همگان معرفی کرده و از همه مسئولین وقت خواستند که هرکس با توجه به ظرفیت شغلی خود با این موسسه در جهت کمک به نوعروسان تعامل داشته باشند.

خیر قزوینی تصریح کرد: با پافشاری و سماجتی که داشتم و با وجود محدودیت‌های موجود، توانستم از تریبون نمازجمعه برای ترغیب همشهریان و خیرین جهت جمع‌آوری کمک‌های مردمی استفاده کنم، بعد از آن در حاشیه جشن‌ها، مراسمات مذهبی، نمازجمعه و کاروان‌های زیارتی در مساجد و حسینیه‌ها مستقر شده و به امر جمع‌آوری کمک‌های مردمی مشغول شدیم.

وی افزود: با وجود تمام موانع و سختی‌هایی که وجود داشت، در کار خودم مصر بوده و سنگ‌اندازی‌ها و زخم‌زبان‌های مردم دلسردم نکرد و از هر سرمایه‌ مادی و معنوی برای کمک به‌ این خانواده‌ها دریغ نکردم چراکه اعتقاد دارم عبادت جز خدمت به خلق خدا نیست.

مدیر موسسه بنیان ازدواج بیان کرد: با تلاش‌ها و همت‌هایی که صورت گرفته، در حال حاضر خیرین خود سراغ ما می‌آیند، تجار بزرگ قزوین به این موسسه اعتماد داشته و از هر چند گاهی چندین قطعه فرش، لوازم خانگی، یخچال و گاز و غیره به این موسسه هدیه می‌دهند.

پرداخت هزینه اجاره 30 زوج جوان در ماه

میرزایی با اشاره به احداث ساختمان این موسسه در سال 94 اظهار کرد: پیش از این لوازم و جهیزیه نوعروسان را در منزل شخصی نگهداری می‌کردم که آنجا جوابگو نبود، به همین خاطر دنبال چند انبار مناسب گشتم تا امانت‌های مردم را بهتر نگهداری کنم تا اینکه از سال 1394 به همت خیرین توانستیم این ساختمان فعلی را تاسیس کنیم.

وی ادامه داد: این ساختمان هفت طبقه شامل سه طبقه زیرین است که جهت انبار نگهداری کمک‌ها و جهیزیه نوعروسان استفاده می‌شود و سه طبقه فوقانی 12 واحدی متعلق به زوج‌های جوان است که بضاعت تامین مسکن ندارند و این مجموعه با کمک خیرین در کمتر از 18 ماه ساخته شد.

میرزایی خاطرنشان کرد: این واحدهای مسکونی جهت اسکان نوعروسان اختصاص داده شده که تا یکسال پس از ازدواج دغدغه منزل نداشته باشند، اما باتوجه به وجود متقاضیان زیاد و از طرفی سخت بودن شرایط برای ما که بخواهیم این زوج‌ها بعد از یک سال خانه را تخلیه کنند نیز تصمیم گرفتیم این واحدها را به صورت آزاد اجاره داده و درآمد حاصل از آن را صرف کمک‌هزینه برای زوج‌های جوان کنیم.

این پدر معنوی گفت: اگر پیش از این امکان بهره‌مندی از مسکن را برای 12 نفر مهیا می‌کردیم در حال حاضر با کسب درآمد از اجاره‌بهای این واحدها توانستیم هزینه اجاره خانه 30 زوج را تقبل کنیم.

اولویت موسسه بنیان ازدواج با یتیمان است

میرزایی با بیان اینکه امسال تاکنون 230 مورد جهیزیه به دختران را اهدا کردیم؛ ادامه داد: اقلام اهدایی ما یک لیست واحد نیست بلکه برای هر کسی که به ما مراجعه کند بعد از احراز واجدالشرایط بودن برای آنان پرونده تشکیل داده و در پرسشنامه سوال می‌کنیم که چه اقلامی را خود تهیه کرده و یا برعهده آقای داماد است تا آنچه که کم و کسری دارند به آنان اهدا کنیم که گاهی تمام اقلام جهیزیه و گاهی هم چند قلم را اهدا می‌کنیم.

وی یادآور شد: اولویت اصلی ما در تشکیل پرونده نداشتن ضامن برای دریافت وام ازدواج و همچنین نداشتن پدر و مادر برای دختران است، البته این شامل دخترانی که برای بار دوم ازدواج می‌کنند و شرایط لازم را دارند هم می‌شود.

این خیر قزوینی تصریح کرد: نهادهای بسیاری برای خدمت رسانی به افراد نیازمند وجود دارد، رقم‌های بالایی هم صرف کمک به ازدواج آسان و جهیزیه می‌شود اما آنچه اهمیت دارد، کاربردی بودن اقلام اهدایی است، در واقع وقتی کمکی کرده و هزینه زیادی را بابت این هدیه متحمل می‌شویم، به کیفیت اقلام هم توجه شود، چرا که بسیاری از نوعروسان نیازمند با آنکه زیرنظر نهادی هستند، به دلیل کاربردی نبودن اقلام دریافتی، بار دیگر به جهت دریافت جهیزیه به ما مراجعه می‌کنند.

مدیر موسسه بنیان ازدواج اظهار کرد: نزدیک به 10هزار جهیزیه و چهارهزار وام تاکنون به نوعروسان عزیز پرداخت شده که وام‌های سه، چهار و پنج میلیونی بدون هیچ بهره‌ای به متقاضیان پرداخت می‌شود.


بی‌اعتنایی نسبت به کار خیر، سبب سلب توفیق در خدمت‌رسانی می‌شود

میرزایی با بیان اینکه انجام کار خیر توفیقی از جانب خداوند به انسان است، افزود: در این عمر چند ده ساله خود بارها خدا را شاکر بودم که توفیق خدمت‌رسانی به بندگانش را به بنده عطا کرده، چرا که انجام کار خیر حساسیت‌هایی دارد، اگر فردی یک بار، دوبار به ما مراجعه کرده و با بی‌اعتنا مواجه شود، بار سوم دیگر توفیق از انسان سلب می‌شود.

این پدر مهربان با بغض بیان کرد: شکر بسیار که خداوند توفیق خدمت‌رسانی به مردم را به امثال بنده اهدا کرده، من بارها گفته‌ام اگر یک روز موردی برای احسان پیدا نکنم آن روز ناراحت هستم و در کار خودم کندوکاو می‌کنم تا بیابم چه کردم که امروز کسی به ما مراجعه نکرده است.

میرزایی ادامه داد: شکر خدا هیچگاه با وجود سختی کار و گرانی روزافزون اجناس، انبار موسسه خالی نمانده و شرمنده مردم نشدیم، نه اینکه من تمام زندگی ‌ام را وقف این کار بکنم، بلکه دست خدا از جانب خیرین و مشارکت‌های مردمی روی سر این موسسه و نیازمندان کشیده است.

وی یادآور شد: اگر در گذشته باید کلی این طرف و آن طرف می‌رفتم و به هزاران نفر رو می‌زدم تا بتوانم پول جمع آوری کرده و برای نیازمندان جهیزیه تهیه کنم، امروز با تایید حضرت آقا و نظر صاحب الزمان(عج) خود خیرین سراغ ما می‌آیند و نمی‌گذارند کار ما لنگ بماند.

دست خدا بر سر صدقه‌دهندگان است
 
مدیرموسسه بنیان ازدواج قزوین تصریح کرد: صدقه ‌دادن قطعا از ریزش بلا جلوگیری می‌کند و من بارها دست لطف خداوند را بر سرخود و خانواده‌ام به چشم دیده‌ام، خدا مانند ما نیست، زیر دین هیچکس نمی‌ماند، اگر کسی به سمتش قدم بردارد، خداوند جبران می‌کند.

مدیرموسسه بنیان ازدواج قزوین اضافه کرد: چرا نمی‌آییم با دادن صدقه خیر و برکت را برای خود و خانواده‌ به ارمغان بیاوریم، پول به چه کاری می‌آید؟ برای چه این اندازه در جمع‌آوری و انباشت پول حرص داریم، در حالی که در نزدیکی ما جوانی به دنبال تشکیل زندگی است.

این خیر قزوینی با بیان اینکه بزرگترین سرمایه من به فرزندانم، آموزش کار خیر است، ادامه داد: من چهار فرزند دارم که خوشبختانه همه آنها در امر خیر و کمک به نیازمندان دستی دارند، بارها به خود موسسه کمک کرده و در جاهای دیگر هم هزینه می‌کنند، چرا که از کودکی برکت انجام کار خیر را چشیده‌ و با این فرهنگ بزرگ شده‌اند.

میرزایی در پایان گفت: اگر هر کس در زندگی‌ فرهنگ کمک به هم نوع و احساس مسئولیت و بی‌تفاوت نبودن نسبت به دغدغه دیگران و نیازهای آنان را آموزش دهد، دیگر هیچ کس دنبال حرص مال دنیا و کلاه گذاشتن بر سر مردم نخواهد بود، چرا که آموزش دیده خیر دنیا و آخرت در کمک کردن به هم نوع است.

انتهای پیام/2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان