۰۳/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۱۵ یکشنبه

صبح قزوین استان قزوین در صدر استان های تولید کننده میلگرد
کد خبر: ۳۵۶۱۲۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۲/۴ ساعت: ۲۰:۴۹ ↗ لینک کوتاه

استان قزوین در صدر استان های تولید کننده میلگرد

تعداد چشمگیری کارخانه تولیدکننده مقطع فولادی میلگرد جهت تأمین نیاز داخلی و صادرات به کشورهای همسایه مشغول به کارند که در این بین استان قزوین در صدر تولید کننده های این محصول است.

استان قزوین در صدر استان های تولید کننده میلگرد

به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ؛تعداد چشمگیری کارخانه تولیدکننده مقطع فولادی میلگرد جهت تأمین نیاز داخلی و صادرات به کشورهای همسایه مشغول به کارند. میلگرد فولادی اساساً در دو نوع ساده و آجدار تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این بین نوع آجدار با کاربرد مستقیم در مسلح کردن بتن، به نوعی پرکاربردترین مقطع فولادی در کشور است. این محصول در دو استاندارد A۲ و A۳ در کشور تولید می‌شود و می‌توان گفت نیاز کشور به میلگرد آجدار و ساده، در نوع غیر آلیاژی، به طور کامل توسط کارخانجات نورد گرم تأمین می‌گردد.

کارخانجات تولید میلگرد

جهت تولید میلگرد، سنگ آهن مسیری طولانی را پشت سر می‌گذارد. پس از استخراج سنگ آهن در معادن آهن کشور به صورت اکسیدی، این سنگ‌ها با گذراندن مراحل خردایش و تغلیظ به کنسانتره آهن تبدیل می‌شوند. کنسانتره، در مراحل بعدی به گندله تبدیل شده و این محصول راهی کوره‌های احیا می‌گردد. پس از این مرحله آهن فلزی، خوراک مورد نظر برای کوره‌های ذوب فولاد، تأمین می‌شود. ذوب فولاد معمولاً در کوره‌های قوس صورت می‌گیرد و خروجی آن مقاطع میانی فولاد با نام‌های اسلب (تختال)، بیلت و بلوم است که به طور کلی با نام شمش فولادی شناخته می‌شوند. بیلت ماده ورودی به کارخانجات تولید میلگرد کشور است و در این کارخانجات با به کارگیری روش نورد گرم، شاخه‌های ۱۲ متری میلگرد آجدار یا ساده در استاندارد و سایزهای مختلف تولید می‌گردد.

از لحاظ حجم تولید سالانه، استان‌های آذربایجان شرقی، قزوین، اصفهان و خوزستان در صدر استان‌های تولیدکننده این محصول قرار دارند. قدیمی‌ترین تولید کننده میلگرد در کشور، شرکت ذوب آهن اصفهان است که محصول خود را با برند تجاری ESCO یا میلگرد اصفهان راهی بازار می‌کند. محصول این کارخانه با بهره‌گیری از تجربیات گران‌بها در زمینه تولید میلگرد، همچنان یکی از با کیفیت‌ترین محصولات قابل تهیه در بازار آهن و فولاد ایران است. قیمت میلگرد اصفهان یکی از معیارهای تعیین کننده قیمت میلگرد در کشور است.

خرید مستقیم میلگرد از کارخانه

جهت تهیه میلگرد به صورت مستقیم از کارخانجات، شما می‌توانید با مراجعه مستقیم به سایت تولیدکنندگان و مراجعه به بخش فروش ثبت سفارش کنید. با توجه به پراکندگی کارخانجات میلگرد در سراسر کشور شما می‌توانید بازدهی خرید خود را با انتخاب یک کارخانه در نزدیکی تخلیه بار افزایش دهید. ۱۰ برند برتر تولید کننده میلگرد در کشور طبق نظر مصرف‌کنندگان عبارتند از: ذوب آهن اصفهان، کویر کاشان، خراسان، میانه، آناهیتا گیلان، روهینا، کوثر اهواز، بافق یزد، ابرکوه، شاهین بناب. محصولات کارخانجات میلگرد کشور معمولاً به صورت بسته‌بندی‌های مشخص با نام بندیل راهی بازار می‌شوند که هر بندیل وزنی معادل ۲ تا ۵ تن دارد. وزن هر بندیل به سایز میلگرد بستگی دارد و وزن هر بندیل میلگرد در سایزهای بزرگ‌تر بیشتر است. همچنین میلگردهای سایز پایین نیز به صورت کلاف بسته بندی و فروخته می‌شوند.

پس از تعیین مشخصات و تناژ محصول مورد نظر توسط مشتری، صدور پیش فاکتور از سمت بخش فروش تولیدکننده انجام می‌گیرد که در صورت تأیید و پرداخت، خرید میلگرد نهایی می‌شود. معمولاً پرداخت به این صورت است که ابتدا یک پیش پرداخت صورت می‌گیرد و سپس با تحویل گرفتن بار، مبلغ نهایی از سوی مشتری واریز می‌شود. خرید از کارخانجات، به صورت جزئی امکان پذیر نیست و همچنین کارخانجات با حذف انبارداری ممکن است در یک زمان مشخص هر نوع استاندارد و سایز میلگردی را موجود نداشته باشند. بنابراین کارخانجات با حفظ رسالت تولید خود سعی دارند تا وظیفه توزیع جزئی میلگرد را به سایر شرکت‌های بازرگانی همچمون پیشرو صنعت نفت آسیا (آیرومارت) بسپرند. به همین خاطر، خروجی کارخانه‌ها به صورت عمده فروخته می‌شود و در مرحله بعدی توسط فروشندگان جزئی به صورت‌های مختلف بین مشتریان توزیع می‌گردد. البته امکان ثبت سفارش تولید در برخی کارخانجات وجود دارد که باز هم برای مصارف عمده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی بازار میلگرد در کشور یک بازار غیر وارداتی است و نیاز کشور توسط کارخانجات داخلی تأمین می‌شود. به جز در مورد میلگرد استیل که به دلیل محدودیت در ساخت آلیاژ آن تولید این محصول در کشور به شدت مختصر است. به همین دلیل قیمت میلگرد استیل بیش از بقیه انواع میلگرد تحت تأثیر نرخ دلار و مسائل موجود بر سر راه واردات قرار می‌گیرد. 
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان