۲۵/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۷ شنبه

صبح قزوین وجود ۸۰ هزار کتاب با محوریت علوم‌انسانی در کتابخانه امام صادق(ع)/ مجله پژوهشی حوزه راه‌اندازی شد
کد خبر: ۳۴۳۰۲۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۴/۱ ساعت: ۱۴:۳۰ ↗ لینک کوتاه

معاون پژوهشی حوزه علمیه استان قزوین اعلام کرد

وجود ۸۰ هزار کتاب با محوریت علوم‌انسانی در کتابخانه امام صادق(ع)/ مجله پژوهشی حوزه راه‌اندازی شد

معاون پژوهشی حوزه علمیه استان قزوین گفت: اکنون ۸۰ هزار جلد کتاب در زمینه علوم انسانی در کتابخانه امام صادق (ع) که وابسته به حوزه علمیه استان قزوین است، قرار دارد و ۱۲ هزار نفر عضو این کتابخانه هستند که چهار هزار نفر آن‌ها فعال و ۷۰ درصد آن‌ها طلبه نیستند.

وجود ۸۰ هزار کتاب با محوریت علوم‌انسانی در کتابخانه امام صادق(ع)/ مجله پژوهشی حوزه راه‌اندازی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ حجت الاسلام محمدرضا سبحانی نیا در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز(یکشنبه) در مرکز مدیریت حوزه علمیه استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در زمینه پژوهش اقدامات بسیاری صورت گرفته است اما متاسفانه گاها این اقدامات نشر داده نشده‌اند.

وی افزود: پژوهش متکی به آموزش است و طلابی که در زمینه پژوهش قوی هستند، همچین می‌توانند در یادگیری علوم حوزوی قوی باشند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: محققان پژوهش را موتور علم می‌دانند، چراکه معلمان مسئول انتقال دانش هستند؛ اما به دلیل این که پژوهشگران، کارشناسان حل مسائل بی جواب هستند غریب واقع شده‌اند.

سبحانی نیا با اشاره به اینکه رسمی‌ترین نهاد دینی حوزه‌های علمیه هستند، ادامه داد: جذب اساتید نخبه از قم و تهران، راه‌اندازی مجله پژوهشی در حوزه و تقویت روحیه پژوهشگری از اقدامات عمده در سال جاری بوده است.

این مقام مسئول بیان کرد: اکنون ۸۰ هزار جلد کتاب در زمینه علوم انسانی در کتابخانه امام صادق (ع) که وابسته به حوزه علمیه استان قزوین است، قرار دارد و ۱۲ هزار نفر عضو این کتابخانه هستند که چهار هزار نفر آن‌ها فعال و ۷۰ درصد آن‌ها طلبه نیستند.

وی افزود: مساحت کتابخانه امام صادق(ع) ۷۰۰مترمربع و دارای سه طبقه است و افراد مسئول در این کتابخانه ازصبح تا ساعت شش بعدازظهر پذیرای افراد طلاب، خانواده طلاب و افراد تحصیل در این حوزه هستند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه استان عنوان کرد: به دلیل اینکه این کتابخانه دارای کتاب‌های بسیاری است، حتی طلاب از استان‌های دیگر مانند استان سیستان بلوچستان و کرمان به این مرکز مراجعه کرده‌اند و کتاب مورد نظر خود را یافته‌اند.

این مقام مسئول در پایان گفت: مرکز تخصصی علوم اسلامی تحت عنوان مرکز علامه رفیعی یکی دیگر از مراکز علمی و پژوهشی حوزه علمیه به شمار می‌رود.

برقراری چهارهزار تماس تلفنی با مرکز مشاوره

در ادامه این نشست حجت الاسلام سید مصطفی موسوی با اشاره به فعالیت‌های حوزه علمیه اظهار کرد: حوزه علمیه استان قزوین در بخش معاونت در سه حوزه فعال است که قرآن و عترت به عنوان اولین حوزه تشکیل شده چراکه باید توجه به مسئله قرآن در جامعه تقویت و قرآن در بطن زندگی افراد پررنگ‌تر شود.

وی افزود: قصد داریم که در حوزه قرآن در محور اهل بیت(ع) از علمای اخلاق در سطح شهر برای کارگاه‌های سبک زندگی برای عموم مردم استفاده کرده و هیئت‌های اهل بیت(ع) را تقویت کنیم.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: محور دوم بحث مشاوره است که برای اجرای آن، مرکز مشاوره حوزه علمیه استان قزوین با مشاورین فعال در نوبت صبح و بعدازظهر به صورت حضوری و غیرحضوری پذیرای افراد مراجعه‌کننده هستند. همچنین در بخش تلفنی هم دو کارشناس آقا و دو کارشناس خانم پاسخگوی سوالات شرعی و سبک زندگی مردم هستند.

این مقام مسئول افزود: در قسمت حضوری چهار کارشناس در نوبت صبح و بعدازظهر حضور دارند و همچنین شماره تلفنی برای این مرکز اختصاص داده شده که به هیچ عنوان اشغال نخواهد بود و از ساعت هشت الی 15 و 16 الی 20 پاسخگو خواهند بود.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قزوین ابراز کرد: از یک سال گذشته تاکنون چهار هزار تماس تلفنی با مرکز مشاوره برقرار شده و بیشترین سوالات مربوط به احکام و مسائل دینی بوده است.

وی افزود: آموزش و راه‌اندازی کارگاه‌های سبک زندگی، تفاوت زن و مرد از نگاه اسلام، مهارت‌های زناشویی، مهارت ارتباط گرفتن زن و مرد در اسلام و کاهش استرس در دستور کار حوزه علمیه قرار دارد.

این مقام مسئول افزود: موقعیت مکانی مرکز مشاوره حوزه علمیه در کوچه حاج سید جوادی در خیابان پیغمبریه قرار دارد و هزینه مشاوره در این مرکز بسیار پایین است.

موسوی ادامه داد: اکنون برای ۵۴جوان کارگاه سبک زندگی تشکیل شده و این افراد به مدت یک هفته در کارگاه‌هایی با عنوان تفاوت‌های زن و مرد، نحوه ارتباط‌گیری زن و مرد، مهارت‌های زناشویی و مهارت‌های کنترل استرس شرکت می‌کنند و با این موضوعات بیشتر آشنا می‌شوند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قزوین اذعان کرد: مقصد داریم برای خانم‌ها و آقایان کارمند استان کارگاه‌های سبک زندگی حداکثر هشت ساعته برگزار کنیم.

وی عنوان کرد: همت ما بر این است که با مرکز مشاوره نیز پناه مردم باشیم و با حداقل هزینه ممکن ویزیت مراجعین را انجام دهیم و حتی برای کسانی که توان حق پرداخت ویزیت را ندارند، مشاوره رایگان در اختیار آن‌ها قرار می دهیم.

کاهش ورودی‌ها به حوزه مطلوب نیست

در ادامه این نشست حجت الاسلام علی اصغر رضایی اظهار کرد: برای پایه‌گذاری تمدن اسلامی باید طلاب نخبه داشته باشیم که در همین رابطه استعدادیابی گسترده‌ای در روستاهای استان قزوین انجام شده است.

وی افزود: لازم است که برای افزایش جذب دانشجو در حوزه علمیه تلاش‌هایی صورت گیرد تا این طلاب پرورش یافته سبک زندگی اسلامی و قرآنی را بین افراد جامعه نشر دهند.

معاون آموزش حوزه علمیه استان قزوین با اشاره به اینکه افراد ۱۳ تا ۳۵ سال می‌توانند در حوزه علمیه ثبت نام کنند، ادامه داد: در سال گذشته حدود ۱۲۰ نفر جذب حوزه علمیه شدند؛ اما متاسفانه امسال تنها ۸۰ نفر در این حوزه جذب شدند که نسبت به سال گذشته این آمار مطلوب نیست.

وی بیان کرد: روحانیون امین مستقر در روستاها و شهرها و ارتباط آن‌ها با دانش‌آموزان در مراکز فرهنگی باعث شده که برخی از افراد به سمت دروس حوزه علمیه گرایش پیدا کنند.

این مقام مسئول در پایان ابراز کرد: هدف ما این است که یک فرهنگ خوب دینی را گسترش دهیم تا جذب داوطلب در حوزه علمیه بالا رود تا بتوانیم نخبگانی در این حوزه تربیت و هدایت کنیم.

انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان